گلایه رییس دانشگاه آزاد از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی/ برنامه بنیاد ملی برای نخبگان ایرانی خارج از کشور

در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره برنامه بنیاد ملی برای نخبگان ایرانی خارج از کشور و مصوبات و نظرات دانشگاه آزاد بحث شد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ منصور کبکانیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه جلسه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در بین خبرنگاران با اشاره به دو بحث جلسه بیان کرد: بررسی سند آمایش آموزش عالی پیشنهادی دانشگاه آزاد یکی از بحثهای این جلسه بود چرا که ریاست دانشگاه آزاد از مصوبات جلسه پیشین گله مند بودند و به صورت مکتوب خواستار خارج شدن آن موضوع از بحث شدند.

وی ادامه داد: لذا با توجه به نظرات اعضای جلسه قرار شد که در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی در حضور رییس جمهور این موضوع مطرح شود.

کبکانیان اظهار داشت: اکثریت اعضای حاضر در جلسه درباره این موضوع که آمایش آموزش عالی دانشگاه ازاد در ذیل دو وزارتخانه علوم و بهداشت باشد موافق بودند (یعنی رشته های مربوط به علوم ذیل وزارت علوم و رشته های مربوط به حوه سلامت و بهداشت ذیل وزارت بهداشت).

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی پیشنهاد اعضای حاضر را بر یکسان کردن استانداردهای آموزشی در کل کشور بیان کرد و گفت: ما گزارش های خود را در صحن شورا مطرح می کنیم و مطابق نطر و دستور رییس شورا گزارشها را جمع بندی و پیش می بریم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درپاسخ به این سوال که آیا دیگر قرار به داشتن سند آمایش آموزش عالی جداگانه برای دانشگاه آزاد نیست، گفت: این پیشنهاد رییس دانشگاه آزاد است و هنوز تصمیم گیری برای این موضوع نشده است.

وی با اشاره به انتقاد رییس داشنگاه آزاد به دو عدد تصویب شده در جلسه پیشین افزود: ما تصویب کردیم که 25درصد از مجموعه دانشجویان دانشگاه آزاد در بخش تحصیلات تکمیلی باشند اما پیشنهاد دانشگاه آزاد 30 درصد بود. عدد پیشنهادی ما برای محدود کردن دانشگاه آزاد نیست و در راستای ارتقای کیفیت آن است چرا که بالاخره دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد به امکاناتی احتیاج دارند و تنها نمی توانیم به ثبت نام و فارغ التحصیلی آنها اکتفا کنیم.

اختلاف دانشگاه آزاد و شورای عالی بر سر یک درصد سهم پذیرش بیشتر

کبکانیان عنوان کرد: همچنین بیان شده که 3.5 درصد دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مقطع دکتری باشند و این موضوع یک شاخص کلان برای کل کشور است اما می تواند از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت باشد بنابراین برای دانشگاه آزاد 2.5 درصد پیشنهاد و تصویب شده که مسئولین دانشگاه آزاد از این موضوع گلایه دارند.

به گفته وی، دیدگاه اعضا این است که دانشگاه آزاد تمرکز بیشتری را روی دوره های کاردانی و کارشناسی داشته باشند.

تاسیس شعبات دانشگاه‌های علوم پزشکی در کشورهای همسایه

وی با اشاره به بررسی سند آمایش وزارت بهداشت بعنوان بحث دیگر این جلسه بیان کرد: هرچند که گزارشهای موثقی از سوی معاون آموزشی وزارت بهداشت ارائه شد اما پیشنهاداتی هم مطرح شده است. تشکیل کارگروههای مشترک بین رشته و بین حوزه ای یک پیشرفت خوبی است که باعث ارتباط نزدیک رشته های پزشکی با سایر رشته ها می شود.

کبکانیان با اشاره به اقداماتی که وزارت بهداشت انجام داده است، اظهار داشت: بسته ای تحت عنوان اطلاع از اخلاق حرفه ای و پزشکی تهیه، مصوب و ابلاغ شد، کتابهای مرجع برای رشته تخصصی در حوزه سلامت تهیه شد.

به گفته وی، علاوه بر گزارش اموری که به بخش غیردولتی ارجاع دادند از پیشرفتهای فعالیت بین المللی خود در حوزه پزشکی گزارش ارائه کرده  و حاضران هم در زمینه توسعه آموزش مجازی و اعتبار بخشی بخش آموزش عالی پیشنهاداتی را دادند.

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی بیان کرد: نزدیکتر شدن گزارش ها به سند مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، تاسیس شعبات دانشگاههای علوم پزشکی بخصوص در کشورهای همسایه، ماموریت گرا شدن دانشگاهها، توجه بیشتر به بحث رتبه بندی و سطح بندی از جمله پیشنهادات مطرح شده در این جلسه بود و قرار است گزارش های آماده شده در چارچوب سایر گزارشهای ستاد نقشه جامع علمی هفته آینده در صحن شورای عالی ارائه شوند.

برنامه های بنیاد ملی برای ماندکاری و بازگشت نخبگان ایرانی خارج از کشور

آریا الستی معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان در حاشیه هشتاد و چهارمین جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران گفت: باید شرایط مناسبی را درجهت ارائه خدمت در کشور برای استعدادهای تحصیل کرده در خارج فراهم آوریم.

معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به برنامه های این بنیاد برای ماندگاری نخبگان در کشور گفت: نخبگان و استعدادهای برتری که در خارج از کشور تحصیل کرده اند می توانند با حمایت بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سال در یکی از مراکز پژوهشی کشور مشغول به فعالیت شوند و هزینه فعالیت این افراد از سوی این دو نهاد تامین خواهد شد.

الستی تاکید کرد: با اجرای این طرح بسیاری از نخبگان و استعدادهای برتر کشور که خارج از ایران زندگی می کنند با مسائل کشور آشنا می شوند و ماندگاری آنها در کشور بیشتر می شود.

وی افزود: درواقع یکی از برنامه‌های معاونت علمی این است که نخبگان حداقل به مدت یک سال بدون دغدغه شغل و درآمد در کشور حضور داشته باشند لذا بنیاد ملی نخبگان تعهد کرده که این افراد به مدت یک سال در یکی از پارک‌های علم و فناوری و مراکز علمی مشغول به فعالیت و کار شوند و هزینه آن را بنیاد تقبل می‌کند.

الستی اظهار داشت: از طریق طرح انجام پروژه علمی در سربازی توانسته‌ایم به نحوی مشکل خدمت سربازی نخبگان را حل کنیم تا بتوانند خود را به مراکز مختلف شناسانده و با این مراکز وارد مذاکره شوند.

معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان در مورد تأکید مقام معظم رهبری در مباحث فرهنگی نخبگان اظهار داشت: پس از آنکه رهبر انقلاب در سال 89 دستور سند راهبردی نخبگان را صادر کردند بنیاد نخبگان به مدت یک سال مطالعاتی را انجام داد که نتیجه این مطالعات در سندی گردآوری شد.

حضور هزار استعداد برتر علمی در اردوهای جهادی

معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: بر مبنای سفارشات رهبر معظم انقلاب اردوهای جهادی را برگزار کردیم به طوری که در یک سال و نیم گذشته حدود هزار نفر از استعدادهای برتر به اردوهای جهادی اضافه شدند که از این تعداد 850 نفر برای اولین بار در اردوها شرکت می‌کردند.

به گفته الستی، نخبگان با حضور در اردوهای جهادی می توانند با مسائل و مشکلات کشور آشنا شوند و درصدد رفع آنها برآیند.

وی با بیان اینکه طبق تأکید مقام معظم رهبری سعی به توسعه اردوهای جهادی درعین اثرگذاری بیشتر است، افزود: مطابق برنامه های سند راهبردی کشور، برنامه‌هایی را تدوین کردیم به طوری که هزار و 296 نفر از استعدادهای برتر در 76 برنامه شرکت کردند، همچنین مجموعه‌ای از فرایند تکریم و نکوداشت سرآمدان را برگزار کردیم که این مراسم در سطح استانی یا ملی برگزار می‌شود. به طوری که در سال 94 تعداد 6 مراسم و در سال 95 تعداد 15 مراسم تکریم در کشور انجام شد.

معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان عنوان کرد: حدود 135 برنامه تربیتی آموزشی نیز در سال 94 و 70 برنامه تربیتی آموزشی در سال 95 در کل کشور برگزار کردیم که این برنامه‌ها با موضوع مهارت‌های زندگی، روش‌های تفکر، موضوعات قرآنی تربیتی و ایرانشناسی بود،‌همچنین در سال 95 یک برنامه حمایتی با برگزاری 120 نشست نقد و بررسی انجام شد.

وی با اشاره به نشست نخبگان با مسئولان کشوری، نشست میان نخبگان و مستعدین و نشست استعدادهای برتر و برگزاری 130 نشست در سال 94 و 70 نشست در سال 95 بیان کرد: بنیاد ملی نخبگان برنامه دارد تا در مناظره ها و کرسی های آزاداندیشی که در دانشگاه ها برگزار می شود مشارکت کند بنابراین تاکنون از 120 مناظره و کرسی آزاداندیشی حمایت کرده است.

الستی گفت: سعی داریم حمایت از نخبگان را با اجرای طرح خیرین تبیین کنیم به طوری که این موضوع نهادینه شود که حوزه نخبگان هم حوزه مناسبی برای انجام کارهای خیر است و بر این اساس در سه استان قزوین، فارس و یزد سه صندوق و انجمن خیریه با هدف حمایت از استعدادهای برتر تشکیل شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۳ ۰۵ آبان ۱۳۹۵
این دانشگاه آزاد با اینهمه کیفیت نازل دانشجواش مملکت رو خراب کرد
آخرین اخبار