رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمانی اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: طرح غربالگری تنبلی چشم کودکان 3 تا 6 سال از امروز تا آخر آذر ماه در 28 هزار و 188 پایگاه سازمان بهزیستی آغاز شده است.

آغاز طرح غربالگری تنبلی چشم از امروز / شناسایی 84 هزار و 500 اختلال بینایی در سال 94

مجید رضا زاده رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمانی اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به آغاز طرح غربالگری بینایی سنجی در بین کودکان 3_6 سال، اظهار داشت: طرح غربالگری تنبلی چشم ( آمبلیوپی) از ابتدای آبان تا آخر آذرماه به مدت 2 ماه آغاز شده است.

وی افزود: طرح غربالگری تنبلی چشم ( آمبلیوپی) در طول سال در هزار و 563 پایگاه‌های دائم سازمان بهزیستی انجام می‌شود ، اما در آبان‌ماه طرح ویژه غربالگری تنبلی چشم در 28 هزار و 188 پایگاه انجام می‌شود.


رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمانی اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: در سال 94 حدود 3 میلیون کودک 3_6 سال در طرح غربالگری تنبلی چشم شرکت کرد‌ه‌اند که ما پوشش 73درصدی را مد نظر داشته‌ایم، که از این تعداد 84 هزار و 500 اختلال چشم در کودکان شناسایی شد.


رضا زاده ادامه داد: از بین 84 هزار و 500 اختلال شناسایی شده چشم در بین کودکان، 15 هزار مورد مربوط به تنبلی چشم، 64 هزار و 500 مورد عیوب انکساری و 3 هزار مورد دوبینی شناسایی شد، که به مراکز اپتومتری برای تشخیص قطعی ارجاع شدند و افرادی که نیاز به عینک و یا بستن یک چشم داشتند، مورد درمان قرار گرفتند و عده‌ای نیز نیاز به عمل جراحی پیدا کردند.


وی با اشاره به آمار 20 ساله طرح غربالگری تنبلی چشم گفت: طی 20سال گذشته 3 میلیون کودک تحت پوشش طرح غربالگری چشم قرار گرفته‌اند که یک میلیون و 250 هزار اختلال بینایی در کودکان شناسایی شد و 28 هزار مورد مداخله درمانی روی آن‌ها انجام شده است.


رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمانی اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تأکید کرد: اگر کودکان قبل از سن 6 سالگی و حداکثر تا 10 سالگی تحت درمان تنبلی چشم قرار نگیرند، دیگر امکان مداخله درمانی برای آن‌ها وجود ندارد و در آینده با کاهش دید و نابینایی یک طرفه و در موارد شدیدتر با نابینایی دو طرفه مواجه می‌شوند.


رضا زاده گفت: اختلال بینایی در کودکان منجر به کاهش رشد هیجانی و آموزشی کودکان می‌شود و در آینده برای آن‌ها مشکل ایجاد می‌کند.


وی در پایان گفت: خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به مراکز بینایی‌سنجی سازمان بهزیستی و مهدکودک‌ها در طرح غربالگری تنبلی چشم شرکت کنند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار