در جلسه امروز شورای شهر تهران چه گذشت؟

عدم دسترسی اعضای شورای شهر به همه حسابرسی ها/ تایید اجرای پروژه مشارکتی بدون مجوز شورا و وضعیت اسفبار مدارس تهران

در جلسه غیر علنی امروز شورای شهر تهران ضمن اسفبار خوانده شدن وضعیت مدارس، تفریغ بودجه سال 93 نیز قرائت و مشخص شد در برخی موارد شهرداری بدون اجازه شورا پروژه های مشارکتی اجرا کرده است.


به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سیصد و سومین جلسه شورای شهر تهران امروز به صورت غیرعلنی برگزار شد و در ابتدای آن چمران رئیس شورا درگذشت منصور پورحیدری و جعفر شجونی به را تسلیت گفت.

خلاق و پایبندی منصور پورحیدری به فوتبال ایران ستودنی است 

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران  در آغاز سیصد و سومین جلسه شورا با اشاره به روز شهادت حضرت رقیه(س) گفت : شهادت دخت گرامی امام حسین (ع) تنها می تواند یاد آور ددمنشی های آل امیه باشد، سفاکانی که در قساوت حتی به کودکان هم رحم نمی کردند و امروز میراث داران آنان همین رفتار را تکرار می کنند.

وی ادامه داد : امیدواریم با پیروزی مسلمین در سوریه بار دیگر به زیارت حضرت رقیه(س)  و حضرت زینب (س) نایل شویم.

چمران در ادامه سخنان خود با اشاره به درگذشت منصور پور حیدری پیشکسوت باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال تهران، افزود : اخلاق و پایبندی منصور پورحیدری به فوتبال ایران و باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال ستودنی بود. وی یکی از الگوهای ورزشی جوانان بود که همواره به اخلاق نیک و ادب شهره بودند. امروز باشگاه استقلال پدر معنوی خود را از دست داد و ما این ضایعه بزرگ را به جوانان ورزش دوست و اهالی ورزش و تمام مردم ایران تسلیت می گوییم .

حجت الاسلام شجونی یار امام راحل و رهبری در تاریخ مبارزات انقلاب بودند

رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین درگذشت روحانی عالی مقام حجت الاسلام شجونی را نیز تسلیت گفت و اظهار داشت : حجت الاسلام شجونی در تاریخ مبارزات بر علیه رژیم طاغوت و در کوران مبارزات انقلاب اسلامی همیشه یار انقلاب و یار امام راحل و مقام معظم رهبری بودند و از هیچ تلاشی فروگذار نبودند.

چمران در ادامه به برخی وقایع تاریخی ایام هفته اشاره کرد که از جمله مهمترین آنها روز بزرگداشت سلمان فارسی صحابی پیامبر(ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) (به روایتی ) بود .

گزارش شهرداری در بحث تسهیلات املاک وجود تخلف را تایید کرد

احمد مسجد جامعی با اشاره به انعکاس سخنانش در جلسه گذشته شورا توسط روزنامه همشهری، گفت : در گزارش منتشر شده در صفحه و تیتر نخست روزنامه همشهری مورخ 12 آبان در انعکاس سخنانم اشتباهی رخ داده که منظور متفاوتی را به ذهن متبادر می کند .

وی ادامه داد : در گزارش منتشره که مربوط به گزارش شهردار به شورا درباره پرونده تسهیلات مسکن بود از زبان من آمده "حالا که تقریبا فهمیدیم واقعیت ماجرای این پرونده از چه قرار است بهتر است در این مسئله کوتاه بیاییم " که این گفته ذهن مخاطب را به این سو می برد که این اظهارات، ناظر به تایید عملکرد شهرداری در این پرونده است .

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود : این در حالی است که این بخش از سخنان من هیچ ارتباطی با این موضوع نداشت . در آن جلسه از شاکیان محترم پرونده آقای یاشار سلطانی خواستم "حالا که تقریبا فهمیدیم واقعیت ماجرای این پرونده از چه قرار است در این مسئله کوتاه بیایید." پر واضح است بین عبارت "کوتاه بیایید " و "کوتاه بیاییم "،تفاوت معناداری وجود دارد .

مسجد جامعی در ادامه گفت: در جلسه گذشته در خصوص عملکرد شهرداری گفته شد که این بحث کارشناسی است و نیازی به این همه هیجان در طرح مسائل وجود ندارد .

وی تصریح کرد : بحث تعاونی ها هم که از ابتدا چندان مطرح نبود و در خصوص افراد هم آقای شهردار گفتند تاکنون تعدادی از احکام را بعد از اعلام نظر دادستانی لغو کردند که این خود موید تخلف و تخفیف های خارج از عرف بوده است .

مسجد جامعی در ادامه سخنان خود از روند تملک و بازسازی منزل شهید تندگویان در خانی آباد انتقاد کرد و خواستار تسریع در این امر شد .

وی گفت : تنها وزیری که در جمهوری اسلامی ایران به اسارت گرفته شده و بعد به شهادت رسیده شهید تندگویان است و لذا شایسته است در حفظ آثار به جا مانده از وی در راستای زنده نگاه داشتن یاد و خاطره این شهید بزرگوار بیشتر بکوشیم .

مسجد جامعی در ادامه گفت : جا دارد تشکری هم از شهردار منطقه 15 داشته باشم چرا که در تهران گردی روز جمعه وقتی از کوچه اوراقچی ها بازدید می کردیم با جمعیت زیادی از معتادان مواجه شدیم ، در این میان شخصی به ما مراجعه کرد که سابقه رزمندگی و اسارت داشت و بر اساس اظهاراتش به واسطه عارضه های ناشی از اسارت به دام اعتیاد افتاده ، شهردار منطقه هم در کمال صبر و متانت شنونده درد دل این افراد طرد شده از جامعه بود و آن ها را راهنمایی کرد که حتی به دفترش مراجعه کنند تا به آنان کمک کند. این رفتار شهردار شایسته قدردانی است.

آلودگی هوا در حال تشدید است به فکر باشیم 

حجت الاسلام عبدالمقیم ناصحی با اشاره به اینکه شاهد افزایش آلودگی هوا در نیمه دوم سال هستیم ،گفت :هر ساله نیمه دوم سال و با شروع فصل سرما شاهد پدیده وارونگی دما هستیم که این امر موجب تشدید آلودگی هوا می شود .

ناصحی ادامه داد: همانطور که مشاهده کردید روز گذشته هوای تهران ناسالم بود و پزشکان توصیه کردند گروه های حساس و آنان که ناراحتی قلبی دارند از خانه خارج نشوند. بنابراین با توجه به تشدید آلودگی هوا در فصل جاری می طلبد که مسئولان و متولیان تدابیری اتخاذ کنند تا شاهد کاهش آلودگی هوا باشیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه سخنان خود با ابراز گلایه از روند انتقال صنوف مزاحم در شهر تهران گفت: برنامه های شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در خصوص انتقال صنوف مزاحم به ویژه در مناطق 15 و 19 و به طور خاص قراضه فروشان خلازیل به نتیجه نرسیده بنابراین باید هر چه سریعتر در این خصوص اقدام شود.

زمان شروع خط 8 مترو فرا رسیده است

محسن سرخو با اشاره به لزوم 7 ساله بودن برنامه سوم شهرداری تهران گفت: در حال حاضر مقدمات برنامه سوم شهرداری تهران در حال تدوین است که امسال بخشی از آن آماده می شود .

وی ادامه داد : با توجه به اینکه سال هدف طرح جامع 1404 بوده است بهتر است برنامه سوم به جای 5 ساله بودن 7 ساله دیده شود تا اهداف طرح جامع به طور کامل محقق شود.

سرخو همچنین بر لزوم تسریع در راه اندازی خطوط مترو تهران گفت : با توجه به برنامه دوم 5 ساله شهرداری تهران باید سال گذشته خط 7 و امسال خط 6 به بهره برداری می رسیدند که با روند فعلی ما از برنامه عقب هستیم .

وی ادامه داد : در بازدید که از کارگاه های خط 6 مترو داشتم خوشبختانه فعالیت 24 ساعته در کارگاه حاکم است و ما امیدواریم تا پایان سال جاری بخشی از خط 7 و بخشی از خط 6 به بهره برداری برسد که در صورت راه اندازی خطوط اتوبوسرانی در کریدور شرقی – غربی تهران شاهد کاهش ترافیک این کریدور خواهیم بود .

سرخو بیان داشت: درحین بازدید از خط 6 مترو پیمانکاران تجهیزاتی برای اسکن تاسیسات زیر سطحی به کار گرفته بودند که گرچه کامل نیست اما جای خوشحالی دارد .

رئیس کمیته حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: با توجه به اسکن فضای زیر سطحی و نیز پاسخ دستگاه های مسئول باید منتظر تهیه نقشه تاسیسات زیر سطحی شهر تهران باشیم .

سرخو همچنین خطاب به اعضای شورا گفت: در حال حاضر فصل بودجه ریزی فرا رسیده و ما برای جبران عقب ماندگی مترو باید هر چه سریعتر عملیات اجرایی خط 8 مترو را فراهم کنیم . این خط جز خطوط متروی شهر تهران بوده که در برنامه جامع حمل و نقل و ترافیک نیز دیده شده و ما امیدواریم با آغاز عملیات اجرایی این خط تا پایان سال 97 شاهد بهره برداری از آن باشیم .

وضعیت مدارس تهران اسفناک است

اسماعیل دوستی در سیصد و سومین جلسه شورا با اشاره به وضعیت مدارس تهران گفت : ما در شورای سوم مصوبه ای داشتیم که برخی مدارس تهران به صورت هیئت امنایی اداره شوند و شهردار منطقه نیز عضو هیئت امنا شود . ولی با خبر شدیم که در برخی مدارس کمکی از سوی شهرداری صورت نگرفته است .

دوستی اظهار داشت : اداره مدارس به روش هیئت امنایی شیوه خوبی است و اگر بتوانیم این روش را در بسیاری از مدارس شهر تهران تسری دهیم می توانیم بسیاری از مشکلات مدارس را حل کنیم .

وی بیان کرد: شهرداری تهران تاکنون کمک های زیادی به مدارس کرده و حتی بیشتر از 5 درصد بودجه را برای کمک به مدارس هزینه می کرده که البته نمی دانم این 5 درصد از محل اعتبارات کدام بخش است اما به هر روی با توجه به وضعیت مدارس به ویژه مدارس فرسوده که اسفناک است شهرداری می بایست با برنامه ریزی دقیق به کمک آموزش و پرورش بشتابد .

دوستی با اشاره به اینکه وضعیت مدارس در مناطقی که بافت فرسوده بسیار دارند نظیر منطقه 12 نا مناسب است، گفت: هفته آینده گزارشی از وضعیت مدارس در منطقه 11 و 12را به تصویر خواهم کشید تا در جریان وخامت اوضاع قرارگیرید.

25 درصد بودجه حمل و نقل در سال 93 محقق نشده است

رحمت الله حافظی در بررسی لایحه تفریغ بودجه سال 93، گفت: در گزارش لایحه تفریغ بایستی میزان انحراف و دلایل انحراف در هر ردیف و ماموریت ها ابراز شود که در لایحه ارسالی توسط شهرداری این دلایل مشاهده نشد و اگر انحرافی مشاهده نمی شود نیز بایستی ذکر شود که انحرافی وجود نداشته است .

وی ادامه داد: در لایحه تفریغ باید بودجه از لحاظ ریالی و هم مقداری رسیدگی شود و گزارشی تهیه شود که برای نمونه ایکس ریال برای ایکس مقدار پیاده راه سازی هزینه شده است. در این لایحه فقط بخش ریالی گزارش شده ولی بخش مقداری که چه میزان کار انجام شده، مشخص نیست.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه طی سال های گذشته گزارش عملکرد تبصره های شهرداری به شورا ارائه نمی شود، تصریح کرد: بخش عمده ای از بودجه شهرداری در سازمان ها و شرکت ها است که بایستی در تفریغ بودجه گزارش آنها را هم داشته باشیم تا همدیگر را چک کنند که این موارد ارسال نشده است.

حافظی با اشاره به اینکه در لایحه تفریغ بایستی میزان تحقق اهداف و سیاست ها از منظر کمی و کیفی بررسی و گزارش شود، گفت: در این گزارش، میزان توفیق در رسیدن به اهداف کمی و کیفی که بتوانیم با برنامه پنجم و برش سالانه آن تطبیق داده شود وجود ندارد و به این موضوع توجه نشده است.

وی با بیان اینکه حسابرس اشاره کرده که الزامات بودجه ریزی عملیاتی رعایت نشده است؛ یعنی از قیمت تمام شده باید به سرجمع رسید در حالی که در شهرداری از سرجمع به قیمت تمام شده می رسند، تاکید کرد: حسابرس اعلام کرده است تفریغ بودجه سال 93 در حالی بررسی شده که گزارش صورت های مالی تلفیقی سال 93 را در اختیار نداریم. آخرین گزارش تلفیق رسیدگی شده مربوط به سال 90 بوده است از این رو حسابرس نمی تواند با صورت های مالی تلفیقی رسیدگی شده سال 93، تطبیق دهد. این موضوع نیز جای خطا را باقی می گذارد زیرا صورت های مالی حسابرسی شده را در اختیار نداریم.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران همچنین افزود: شهرداری و شورا رویه غلطی پیش گرفته اند که کل تفریغ را زیر سوال می برند، در اسفندماه هر سال، کل انحرافات را در قالب اصلاحیه رفع و رجوع کرده و همه انحرافات را پوشش می دهند، با این حساب از تفریغ بودجه چه انتظاری می توان داشت؟

وی با بیان اینکه بودجه حمل و نقل سال 93، مبلغ 6هزار و 100 میلیارد تومان مصوب شده بود، اعلام کرد: در انتهای سال، عملکرد 4 هزار و 800 میلیارد تومان گزارش شد یعنی 25 درصد بودجه به مبلغ هزار و 300 میلیارد تومان محقق نشده است در حالی که در گزارش تفریغ 2.49 درصد افزایش را نشان می دهد.

حافظی در موضوع کمک شهردار به اشخاص و موسسات خصوصی که بودجه مصوب 50 میلیارد تومان دارد، گفت: این کمک به 63 هزار و 400 میلیارد تومان افزایش یافته در حقیقت انحراف 27 درصدی از بودجه مصوب داشته و 13 هزار و 400 میلیارد تومان کمک مازاد صورت گرفته است.

حافظی با بیان اینکه ریز برخی درآمدها به حسابرس ارائه نشده است، گفت: در بند 15 گزارش حسابرس آمده است؛ تعداد 4 فقره اسناد درخواستی به حسابرس ارائه نشده است و با توجه به عدم ارائه این اسناد مبلغ 78 میلیارد تومان هزینه و افزایش بدهی شهرداری به مبلغ 71 میلیارد تومان و کاهش علی الحساب به مبلغ 7 میلیارد تومان برای حسابرس محرز نشده است. این موارد دلالت بر شفافیت ندارد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه درباره بند 1-7-17 که مربوط به پروژه های مشارکتی است، باید تصمیم متقضی گرفته شود، گفت: بر اساس گزارش سازمان مشارکت های شهرداری قرارداد مشارکت در پروژه های مشارکتی پارکینگ طبقاتی آرامش منطقه یک، مجموعه تجاری و اداری سعدی در منطقه 12 ، مجموعه ورزشی بوستان تولد در منطقه 4 و بیمارستان آتیه منطقه 2 در سال 93 منعقد شده و عملیات اجرایی آغاز شده است اما مجوز شورای شهر تهران را همانند پروژه صدر ندارد یعنی آقایان کار را شروع می کنند و بعد مجوز از شورای شهر می گیرند.

وی گفت: در بند 2- 7- 17، پروژه مشارکتی دزاشیب با 4 درصد پیشرفت فیزیکی برخلاف تبصره 17 مبنی بر اینکه فروش پروژه های مشارکتی با پیشرفت کمتر از 25 درصد ممنوع است، رعایت نشده است، توضیح داده شود چرا این مصوبه شورا را زیر پا گذاشته اند و برخلاف آن عمل کرده اند.

حافظی همچنین اعلام کرد: با استناد به ماده 28 آیین نامه مالی شهرداری، شهردار می تواند اعتبار مصوب در بودجه برای هر یک از مواد هزینه یا فعالیت های داخل در یک وظیفه را تا 10 درصد تغییر یا افزایش دهد به نحوی که از اعتبار کلی مصوب برای آن وظیفه تجاوز ننماید، در تفریغ بودجه 93 می بینیم که این جابجایی فراتر از وظیفه بوده و حتی به ماموریت ها هم نیز تسرعی پیدا کرده است.

نقش شهرداری در پازل خدمات گردشگری مشخص نیست

مجتبی شاکری در تذکر پیش از دستور خود با اشاره به وجود 2300 نقطه میراثی در تهران، گفت: در حال حاضر تنها نزدیک به 500 نقطه از آن ثبت میراثی شده و بقیه به دلیل فقدان بودجه کافی برای این منظور در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ثبت و تملک نشده است. از این رو بخشی از بار مسئولیت این تملک‌ها روی دوش شهرداری و شورای شهر تهران قرار گرفته است و این در حالی است که هنوز بدهی 14 هزار میلیارد تومانی دولتها از پیش تا کنون همچنان باقسیت.

وی در ادامه با اشاره به مخالفت شورای شهر با تصویب لایحه ایجاد سازمان گردشگری ذیل شهرداری تهران، گفت: با وجود این مخالفت شهرداری دوباره این قضایا رو پیگیری می‌کند در حالی که ایجاد چنین سازمان‌هایی جز تحمیل هزینه به شهر و فربه کردن شهرداری خاصیت دیگری ندارد.

شاکری با تاکید بر اینکه برای تنظیم ارتباط شهرداری با سازمان‌ها و مجموعه‌های دولتی و تکمیل پازل خدمت به شهروندان نیازمند اسناد بالادستی است، گفت: در مورد ارتباط شهرداری و سازمان بهزیستی چنین سندی تدوین نشد و به همین خاطر شهرداری با وجود اینکه تلاش کرد کم‌کاری بهزیستی را جبران کند، در راه‌اندازی مراکز بهاران به اهداف مطلوب خود نرسید.

وی ادامه داد: در موضوع سلامت نیز شهرداری بدون وجود یک سند بالادستی به این موضوع ورود کرده و اکنون برخی از خدمات بخش سلامت بدون یک نقشه راه مشخص در تمام سراهای محلات به شهروندان ارائه می‌شود و گزارشی از اثربخشی آن در دست نیست.

رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران با بیان اینکه آشفتگی مسئولیتی میان دولت و شهرداری در قضایای گردشگری و میراث فرهنگی نیز وجود دارد، گفت: جایگاه و مسوولیت شهرداری در پازل خدمت در این حوزه‌ها باید در یک سند مبنا تعریف شود و این طور نباشد که شهرداری خود را موظف به پر کردن تمام جاهایی که سازمان میراث فرهنگی خالی گذاشته، بداند.

شاکری با بیان اینکه هشت مجموعه مختلف ذیل شهرداری تهران در حوزه گردشگری فعالیت می‌کنند، گفت: در این حوزه بدون اینکه یک ساختار روشن و شرح وظایف مدون وجود داشته باشد، امسال هم 21 میلیارد تومان بودجه نیز پیش‌بینی شده است.

وی به اعضای شورای شهر هشدار داد در تصویب بودجه سال 96 دچار خطا نشوند و ضمن مخالفت با ایجاد سازمان گردشگری در شهرداری، گفت: حتی یک گزارش از فعالیتهای تحت عنوان گردشگری برای اثبات این ادعا که با ایجاد سازمان مذکور یک منبع درآمد پایدار برای شهرداری ایجاد می شود، در اختیار اعضای شورای شهر قرار نگرفته است.

شاکری در بخش دیگر سخنانش ضمن تشکر از دادستان کل کشور در رسیدگی به پرونده واگذاری املاک و لایه‌برداری از «عامل» این پرونده، گفت: اعترافات عامل پرونده نشان داد که او قربانی یک پروژه سیاسی بوده است اما به نظر می‌رسد لایه‌برداری از «آمر یا آمران پرده نشین» این پرونده نیز لازم است؛ این اقدام به ویژه در ایام برگزاری نمایشگاه مطبوعات می‌تواند هشداری جدی باشد که خبرنگاران قربانی پروژه‌ها و سیاسی‌کاری‌هایی که تحت عناوین ارزشی صورت گیرد و حتی شاید سهمی هم در آن نداشته باشند، نشوند.

تفریغ بودجه سال 93 شهرداری تهران تصویب شد

پس از قرائت و تصویب گزارش تفریغ بودجه سال 93 شهرداری تهران در صحن شورا ، شهرداری تهران موظف شد تمامی ایرادها و پیشنهادات حسابرس در این گزارش را بررسی ،عملیاتی و اجرایی کند.

علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گزارش تفریغ بودجه سال 1393 شهرداری تهران را ارائه کرد.

وی اظهار داشت: تفریغ بودجه سال 93 شهرداری تهران در سه بخش منابع و درآمد ، هزینه ها شامل جاری و عمرانی و نیز تبصره ها ارائه شده است.

دبیر با اشاره به اینکه بودجه مصوب شهرداری تهران در سال 93 رقمی معادل 15 هزار و 800 میلیارد تومان شامل 49 درصد نقدی و 51 درصد غیر نقد بوده است،گفت: در بخش تحقق منابع و درآمد در سال 93، شهرداری تهران رقمی معادل 16 هزار و 200 میلیارد تومان درآمد کسب کرده است که این نشان دهنده تحقق درآمد 102 درصدی شهرداری تهران در سال 93 می باشد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در خصوص ایرادات وارده به بخش درآمدها، گفت: در بخش در آمدهای نقدی پایدار، بابت عوارض صدور کارت تردد ترافیک، جرایم رانندگی ،جرائم تخلفات ساختمانی و درآمدحاصل از سود سهام شرکتهای تابعه ، مبلغ 59 میلیارد تومان درآمد محقق نشده است.

وی اضافه کرد: همچنین بابت جرائم کمیسیون ماده 100، عوارض حذف پارکینگ و فروش سرقفلی ها ، مبلغ 214 میلیارد تومان مازاد بر پیش بینی محقق شده است .

دبیر در توضیح بخش هزینه ها با اشاره به اینکه 19 درصد بودجه به هزینه های جاری و 81 درصد آن به هزینه های عمرانی تخصیص داده شده بود، گفت: در این سال رقمی معادل 17 هزار میلیارد تومان هزینه شده است که نسبت به درآمد محقق شده 800 میلیارد تومان بالاتر است که این مازاد هزینه مربوط به تبصره ای بودجه می باشد.

دبیر تصریح کرد: بر اساس ماده 68 قانون شهرداریها مبنی بر اینکه حداقل اعتبارات عمرانی می باید 40 درصد بودجه سالیانه باشد ،اما براساس تفریغ بودجه ،81 درصد بودجه به اعتبارات عمرانی اختصاص داده شده است که البته بخشی از نگهداشت نیز در آن لحاظ شده است.

وی همچنین به پروژه های ردیف داردر بودجه مصوب، اشاره کرد و گفت: در این سال 12 پروژه ردیف بودجه مصوب با اعتباری معادل 47 میلیارد ریال ، داشته است اما هیچ گونه عملکردمالی در تفریغ بودجه در این خصوص دیده نشده است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در ادامه به موضوع تبصره های بودجه اشاره کرد و گفت: در بخش تبصره ها از تعداد 49 تبصره مصوب ، تعداد 5 مورد آن شامل تبصره های حوادث غیر مترقبه ،استفاده از خدمات مالی بانک ها،مال الاجاره املاک ،نشریات و تسویه دیون بابت بدهی شهرداری تهران در سنوات گذشته ،عملکرد مالی نداشته است.

در ادامه دبیر با اشاره به تبصره 17 مبنی بر پروژه های سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری تهران،گفت: بر اساس این تبصره شهرداری تهران 4 پروژه در مناطق 1 ، 2 ، 4 و12 اجرا کرده ،اما مجوز های لازم را از شورا اخذ نکرده است.

وی افزود: شهرداری تهران همچنین بر خلاف مصوبه شورا مبنی بر واگذاری پروژهای مشارکتی با 25 درصد پیشرفت ، مبادرت به فروش یک پروژه مشارکتی با پیشرفت فیزیکی 4 درصد نموده است.

در ادامه محسن سرخو، عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مبلغ مازاد بر درآمد شهرداری در سال 92 که در تفریغ بودجه سال 93 آمده است، گفت: مبلغ مازاد درآمد باید در منابع اعتباری سال بعد از آن در نظر گرفته شود و آیا این مازاد در سال های دیگر نیز وجود دارد؟

حسابرس رسمی شورای شهر تهران در خصوص این موضوع پاسخ داد: درآمد مازاد به عنوان درآمد مثبت در حسابداری شناخته می شود و شهرداری همواره چنین مازادی را دارد.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه این مبلغ قابل پیش بینی نیست و در طی سال تغییر می کند بدین گونه عنوان شده است که می توان برای بودجه نویسی روالی را مشخص کرد تا مازاد بدست آمده تا زمان تدوین بودجه در اعتبارات سال آینده در نظر گرفته شود.

سرخو در ادامه خواستار پاسخگویی شهرداری در خصوص عدم در اختیار قرار دادن مستندات به حسابرس شد که مدیرکل مالی شهرداری تهران در پاسخ به این موضوع اظهار داشت: با توجه به کوتاه بودن زمان حسابرسی نتوانستیم برخی از اسناد که در اختیار سایر حسابرسان مستقر در مناطق و شهرداری بود به این حسابرس برسانیم.

سرخو در بخش دیگری از سخنانش نسبت به اجرای پروژه مشارکتی بدون مجوز شورای شهر تذکر داد که چمران رئیس شورای شهر تهران نیز این موضوع را تایید کرد.

سرخو همچنین خواستار مشخص شدن میزان مطالبات وصول شده شهرداری از دولت و همچنین جزئیات توافقات شهرداری در سال 93 با سایر ارگان ها و نهادها شد.

وی همچنین به موضوع انتقال ایستگاه های CNG به معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اشاره کرد و خواستار مشخص شدن تکلیف این موضوع شد.

اقبال شاکری، دیگرعضو شورای شهر تهران بود که در خصوص تفریغ بودجه خطاب به حسابرس خواستار نشان دادن انحرافات مالی از برنامه با درصد شد و گفت: اگر انحرافات با درصد نشان داده شود می توان برداشت راحت تری از این موضوع داشت.

وی به درآمد ناشی از حذف پارکینگ اشاره و تاکید کرد: حذف پارکینگ، در آینده شهر را با مشکل مواجه می کند که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس شورای شهر تهران در خصوص حذف پارکینگ ها توضیح داد و گفت: عوارض به دست آمده ناشی از حذف پارکینگ در شرایط ضروری است و صحبت از حذف عمومی پارکینگ نیست.

شاکری در بخش دیگری از سخنانش از حسابرس خواست تا در خصوص عملکرد بیش از سقف مصوب شهرداری در پروژه ها گزارشی را ارائه کند که حسابرس در پاسخ اظهار داشت: بر اساس بررسی های انجام شده شهرداری عملکردی بالای سقف مجاز در سال 93 نداشته است.

وی همچنین نسبت به عدم مشاهده پیوست های مطالعاتی در نظام پذیرش پروژه ها تذکر داد و آن را مهم تلقی کرد و همچنین خواستار اعلام نظر حسابرس در خصوص انحراف بالای 10 درصد مجاز در عملکرد شهرداری شد که مدیکل بودجه شهرداری تهران اظهار داشت: این رقم کمتر از حد مجاز عمل شده بود.

شاکری در پایان اظهار داشت: درآمد ناشی از توافقات در مناطق بخشی از منابع درآمدی است که در این گزارش به آن اشاره ای نشده بود.

احمد حکیمی پور، عضو شورای شهر تهران در خصوص گزارش تفریغ بودجه نسبت به تاخیر در ارائه گزارش تذکر داد و گفت: شورای شهر تهران باید روالی را مشخص کند تا در خصوص موضوعات مطرح شده در گزارش های تفریغ بودجه و حسابرسی تصمیم گیری های لازم انجام شود.

وی ادامه داد: بر اساس قانون شهرداری باید هر 6 ماه یکبار گزارش خود در خصوص اقدامات انجام شده را ارائه دهد که امروز این موضوع در شهرداری با وجود داشتن رسانه ای همچون روزنامه همشهری دیده نمی شود.

وی همچنین به موضوع ماده 79 قانون شهرداری ها اشاره و تاکید کرد: بر اساس این قانون باید نسبت به بنگاهها و موسساتی که شهرداری به آنها کمک می کند نظارت صورت گیرد که امروز این نظارت به نظر من دیده نمی شود.

حکیمی پور اظهار داشت: این گزارش ها من را به عنوان یک عضو شورای شهر راضی نمی کند و من اعتمادی نسبت به حسن اجرای امور در شهرداری ندارم.

اسماعیل دوستی، عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تفریغ بودجه یعنی تطابق درآمد و هزینه و مشخص شدن انحرافات آن، گفت: سیستم شهرداری با سیستم دولت که منابع خود را از خزانه تامین می کند متفاوت است و آنچه امروز مشاهده می شود مثبت بودن تفریغ بودجه است.

وی ادامه داد: اشکالی که امروز در تفریغ مشاهده می شود ناشی از نبود حساب تفریغی در شهرداری است تا بتوان درآمد ها و هزینه ها را مشخص کرد.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: ضعف امروز در حسابرسی ناشی از ضعف در تبصره هایی است که شورای شهر تهران مصوب کرده است در حالی که یقین ندارد که این تبصره ها محقق شود.

دوستی اظهار داشت: گام اساسی در تفریغ بودجه برداشته شده است و ما امروز گام به جلو می زنیم و امیدوارم تفریغ بهتری در سال 94 بدست آید.

در ادامه جلسه امروز شورای شهر تهران همچنین گزارش های حسابرس در خصوص مناطق 1 و 14 شهرداری تهران قرائت شد.

در نهایت شورای شهر تهران ضمن تصویب تفریغ بودجه شهرداری در سال 93، اعلام کرد که گزارش حسابرس منتخب شورای شهر در این خصوص جز لاینفک مصوبه بوده و به عنوان سند تفریغ بودجه شهرداری تهران به حساب آید.

همچنین شهرداری را موظف کرد تا تصمیمات لازم و سازوکار مناسب برای اصلاح ساختارها و سیستم های مالی و اجرایی مربوط و رفع مغایرت ها و پیگیری علل و یا عوامل انحرافات بودجه ای و مالی بر اساس این گزارش را پیش بینی و اجرا کند.

همچنین تاکید شد، شهرداری تهران موظف است تمامی ایرادها و پیشنهادات حسابرس در این گزارش را عملیاتی و اجرایی کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار