استرس، مغز پسران و دختران را به طور متفاوت تغییر می دهد

نتایج یک پژوهش نشان داد مغز دختران و پسران پس از گذراندن یک حادثه تنش زا به گونه ای مختلف تحت تأثیر قرار می گیرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بی بی سی، نتایج پژوهش "دانشگاه استنفورد" در کالیفرنیا نشان داد حوادث پر تنش باعث می شود مغز دختران و پسران به گونه های مختلف تحت تأثیر قرار بگیرد. بخشی از مغز به نام "اینسولا" که به احساسات مرتبط است در دخترانی که از آسیب های روانی رنج می برند، کوچکتر از حد معمول است. اما در پسرانی که دچار آسیب های روانی هستند، ناحیه "اینسولا" بزرگتر از حد معمول است. درواقع به همین دلیل است که دختران بیشتر از پسران به "اختلال تنش زای پس از رویداد" مبتلا می شوند.

نتایج این پژوهش همچنین نشان داد دختران و پسران علائم متفاوتی را پس از گذراندن یک حادثه تنش زا یا ناراحت کننده، از خود بروز می دهند. بنابراین، شیوه درمان آنها هم متفاوت خواهد بود. دخترانی که به "اختلال تنش زای پس از رویداد" مبتلا می شوند، به پیری زودرس بخشی از اینسولا دچار خواهند شد.

پژوهشگران برای انجام این تحقیق، مغز 59 کودک بین 9 تا 17 سال را بررسی کردند. یک گروه که شامل 14 دختر و 16 پسر بود، از دست کم یک نوع تنش یا آسیب روحی رنج می برد. این درحالیست که گروه دوم شامل 15 دختر و 14 پسر به هیچ آسیب روحی مبتلا نبود. 

در گروهی که دختران و پسران آن از آسیب روحی رنج می بردند، یک بخش از اینسولای مغز آنها از نظر اندازه و حجم با گروهی که به هیچ بیماری روحی مبتلا نبودند، متفاوت بود. این نشان داد تغییر اندازه اینسولای مغز باعث می شود فرد در معرض استرس حاد یا طولانی مدت قرار بگیرد. اینسولا همچنین نقش مهمی در ابتلا به "اختلال تنش زای پس از رویداد" دارد.

"مگان کلابوند،" عضو ارشد این پژوهش اعلام کرد در نظر گرفتن واکنش های فیزیکی و احساسی مختلف در شرایط تنش زا اهمیت دارد. همچنین مهم است افرادی که با این جوانان در ارتباط هستند، جنسیت آنها را هم در نظر بگیرند. نتایج پژوهش ما نشان داد علائم بیماری در این دختران و پسران متفاوت است و آنها باید به شیوه های مختلف درمان شوند.

ناحیه اینسولا بخشی از مغز است که ناراحتی ها و احساسات را کنترل می کند و در عمق مغز واقع شده است. اختلال تنش زای پس از رویداد یا اختلال استرسی پس از ضایعه روانی، سندرمی است که پس از مشاهده یا تجربه یک عامل استرس زای شدید روی می دهد که می تواند به مرگ یا وقوع یک سانحه جدی منجر شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار