همدان؛

رابطه حساسیت به تخم‌مرغ و واکسن آنفلوانزا

کارشناس مصرف منطقی داروی معاونت غذا و داروی دانشگاه از افرادی‌که به تخم‌مرغ حساسیت دارند، خواست واکسن آنفلوانزا تزریق نکنند.

رابطه حساسیت به تخم‌مرغ و واکسن آنفلوانزابه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ مجید حنیفه با بیان اینکه برخی از افراد به واکسن آنفلوانزا حساسیت دارند، اظهار کرد: معمولاً کسانی‌که به تخم‌مرغ حساسیت دارند به این نوع واکسن هم حساسیت نشان می‌دهند.

وی با بیان اینکه دوره بیماری آنفلوانزا از 10 مهرماه آغاز می‌شود و تا 10 خردادماه ادامه دارد، افزود: با آغاز دوره این بیماری به تمام افراد بالای شش ماه جامعه توصیه می‌شود که سالی یک‌بار واکسن آنفلوانزا تزریق کنند؛ اما در گروه‌های پرخطر و کسانی‌که دارای بیماری زمینه‌ای هستند، تأکید بیشتری برای واکسینه شدن وجود دارد.

این کارشناس، درباره گروه‌های پرخطر اظهار کرد: افرادی‌که به هر علت سیستم ایمنی‌شان ضعیف است، بیماران پیوندی، عفونت‌های فرصت‌طلب مانند ایدز و هپاتیت جزو گروه پرخطری هستند که حتماً باید این واکسن را دریافت کنند.

دکتر حنیفه با بیان اینکه خانم‌های باردار با مشورت پزشک و متخصص زنان و زایمان می‌توانند این واکسن را دریافت کنند، تصریح کرد: بهترین زمان دریافت این واکسن در زنان باردار در سه ماهه دوم و سوم بارداری است.

وی، بیماران مبتلا به مشکلات قلبی _ عروقی، کودکان شش ماه تا 4 سال، افراد بالای 50 سال، بیماران مزمن ریوی، مبتلایان به آسم، فشارخون، دیابت، صرع و افرادی‌که سابقه سکته دارند را جزو گروه‎های پرخطر دانست که باید واکسن آنفلوانزا تزریق کنند.

دکتر حنیفه، تزریق واکسن را برای افرادی‌که به صورت طولانی‌مدت آسپرین دریافت می‌کنند، افراد خیلی چاق و کادر درمانی بیمارستان‌ها ضروری دانست و عنوان کرد: بیشترین آمار مرگ‌ومیر ناشی از آنفلوانزا در افرادی است که سابقه یک بیماری پیش‌زمینه‌ای را داشته‌اند.

 

عوارض واکسن آنفلوانزا چیست؟

وی درباره عوارض واکسن آنفلوانزا اظهار کرد: این واکسن عوارض خاصی ندارد و تنها عوارضی که ممکن است به وجود بیاید حساسیت برخی افراد به واکسن است که بیشتر در کسانی که به تخم‌مرغ حساسیت دارند رخ می‌دهد و این افراد نباید واکسن آنفلوانزا تزریق کنند.

دکتر حنیفه درباره علائم حساسیت به واکسن آنفلوانزا گفت: حساسیت، خارش، التهاب و تورم از علائم حساسیت نسبت به تزریق این واکسن است و البته در تمام کسانی‌که واکسن دریافت می‌کنند حالت خفیفی از آنفلوانزا به وجود می‌آید.

این کارشناس مصرف منطقی دارو تصریح کرد: در بچه‌های 6 ماهه تا 3 ساله نیمی از واکسن تزریق می‌شود و در کودکان 3 تا 8 ساله یک واکسن کامل در طی دو دوره در یک فصل دریافت می‌شود و این در حالی است که در افراد بالغ تنها در یک دوره تزریق انجام می‌شود.

 

بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا

وی گفت: از زمانی‌که واکسن آنفلوانزا وارد بدن می‌شود دو هفته زمان لازم است تا بر بدن تأثیر بگذارد و بهترین زمان تزریق واکسن دو هفته مانده به 10 مهرماه هر سال است؛ همچنین کسانی‌که در دو دوره واکسن دریافت می‌کنند، دوره دومشان در اواخر بهمن‌ماه است.

دکتر حنیفه توصیه کرد: تمام افرادی‌که به نحوی دارای بیماری خاصی هستند، برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری ملزم به تزریق واکسن آنفلوانزا هستند؛ چرا که بیشترین آمار مرگ‌ومیر بر اثر آنفلوانزا در کسانی است که جزو گروه پرخطر هستند و بیماری پیش‌زمینه‌ای دارند.

انتهای پیام/ د


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.