برنامه غذایی کامل برای افراد دیابتی/ روش "بشقابی" شگردی برای تنظیم انسولین خون

یکی از مهمترین محدودیت‌هایی که افراد دیابتی با آن مواجه هستند، رعایت رژیم غذایی و توجه به کالری دریافتی روزانه است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دیابت امروزه به قدری شایع و زیاد شده که حتی برخی آن را بیماری نمی نامند و شاید با شنیدن نام آن خیلی نترسند اما با بررسی و توجه به شواهد، دیابت نه تنها یک بیماری عادی، بلکه بعضاً یک عارضه صعب العلاج بوده و ذره ذره جان مبتلایان را می‌گیرد.

از دست دادن چشم، کلیه، پا، قلب و غیره تنها بخشی از آسیب‌های فیزیکی این بیماری محسوب می‌شود. دیابت در تمام بدن ریشه می‌دواند و گاهی ریشه اعضای بدن را می خشکاند و در نهایت منجر به کوری، قطع پا، نارسایی کلیه و یا ناراحتی های قلبی و مرگ می شود. لازم به ذکر است که هر هفت ثانیه یک نفر در جهان به دلیل عوارض ناشی از دیابت جان خود را از دست می‌دهد.

متاسفانه علی رغم اینکه تقریبا تمام افراد با هر سن و سوادی آشنایی هر چند اندک با بیماری دیابت دارند و با وجود تلاش های انجام شده در جهت افزایش آگاهی و کنترل دیابت، این بیماری قرن بدون لحظه ای وقفه راه خود را به سرعت می پیماید و با استفاده از غفلت انسان ها، هر لحظه در جان یک فرد رخنه می کند.

با رژیم غذایی به جنگ دیابت بروید
ناصر کلانتری مدیر گروه تغذیه جامعه، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با تاکید بر اهمیت وجود برنامه غذایی برای افراد دیابتی، گفت: متخصصین تغذیه نقش موثری در تنظیم یک برنامه غذایی مناسب دارند تا دیابتی ها بدانند چه چیز، چه مقدار و چه وقت بخورند؟

به گفته وی، در نظر گرفتن موارد زیر برای داشتن یک برنامه غذایی مناسب ضروری است:

نوع غذا و نوشيدني که دوست داريد.
زمانهايي كه ميل داريد غذا بخوريد.
سطح كالري مورد نياز بدنتان
سطح فعاليت بدني تان
نوع ورزشي كه مايل به انجامش هستيد
وضعيت سلامتي تان
داروهايي كه مصرف مي كنيد
عادات ، آداب  فرهنگي يا خانوادگي تان

فقط با اراده ها بخوانند
کلانتری مهمترین ویژگی برای برنامه غذایی را تعهد و ثابت قدم بودن خواند و ادامه داد: مقدار کالری دریافتی، مقدار غذا و زمان مصرف آن باید دقیقا منطبق با برنامه غذایی باشد تا در کنترل قند خون موثر باشد در غیر اینصورت با غفلت از یک وعده یا میان وعده، خطر نوسان قند خون افزایش می یابد.

به گفته وی، داشتن فشار خون طبیعی، وزن مناسب و سطح چربی خون بهتر از مهمترین اهداف یک برنامه غذایی است که برای تنظیم یک برنامه خوب برای افراد دیابتی می توان از ابزارهایی مانند فهرست قابل انعطاف، محتوی کربوهیدرات ها و روش بشقابی استفاده کرد.

با چه غذاهایی دیابت را کنترل کنیم؟
علی رغم تفکر رایج مبنی بر اینکه افراد دیابتی از بسیاری غذاها محرومند، این بیماران می توانند با تنظیم یک برنامه غذایی مناسب زیر نظر پزشک متخصص، رژیم غذایی متنوعی شامل مجموعه ای از غذاها مثل سبزیجات، میوه، حبوبات، لبنیات، گوشت و چربی ها داشته باشند.

مدیر گروه تغذیه جامعه، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه یک برنامه غذایی کامل شامل صبحانه، ناهار، شام و ميان وعده آخر شب است، بیان کرد: علاوه بر این ها ممکن است ميان وعده هايي را بين صبحانه و ناهار، يا بين ناهار و شام داشته باشيد و یا برای براي روزهاي بيماري، حاملگي و سفر برنامه هاي جداگانه تنظيم شود.

انتخاب غذا از منوهای مختلف برای دیابتی ها
کلانتری درباره فهرست قابل جایگزین به عنوان یکی از ابزار تنظیم برنامه غذایی افراد دیابتی، اظهار داشت: فهرست هاي قابل جایگزین بر اساس گروه هاي مواد غذايي، از انواع غذاهاي شبيه به هم تنظيم مي شوند؛ به این معنا که هر وعده از هر غذا در يك فهرست داراي همان مقدار كربوهيدرات، پروتئين و چربي است كه در فهرست ديگر براي آن وعده در نظر گفته شده  و به اين ترتيب يك وعده غذاي ناهار، از هر كدام از فهرست ها كه انتخاب شود فرقي نخواهد داشت.

وی با اشاره تنوع حق انتخاب غذا و تعادل برنامه غذایی به کمک این روش افزود: گروه هاي غذايي فهرست قابل تعویض شامل: ميوه ها، نشاسته، شير، شيريني ها، دسرها و ساير كربوهيدراتها، سبزيجات بدون نشاسته، گوشت و زير گروه هاي گوشتي، چربي ها، غذاهاي آزاد، غذاهاي تركيبي و  فست فودها هستند.

وقتی دیابت شیرین می شود 
مدیر گروه تغذیه جامعه، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: تمامی غذاهای سالم حاوی کربوهیدارت، پروتئین و چربی هستند اما بدن افراد دیابتی کربوهیدرات ها را سریعتر به گلوکز تبدیل کرده و سطح آن را در بدن افزایش می دهند.

به گفته کلانتری، بيشتر غذاها مثل نشاسته (نانها، غلات و ماکارونی)، ميوه ها و آب ميوه ها، شير، ماست، بستني و شكرها (عسل و شربت ها) حاوی كربوهيدارت بالا بوده و برخي هم مانند سبزيجات، گوشت و چربي ها از نظر كربوهيدرات فقير هستند.

وی با تاکید بر دانستن مقدار كربوهيدرات مورد نیاز در غذا براي كنترل گلوكز خون عنوان کرد: اگر فرد مبتلا روزي چند بار انسولين دريافت مي كند، باید بداند كه چه مقدار غذا با چه مقدار انسولين برابري مي كند و در غیر این صورت، مي تواند ميزان كربوهيدارت را طوري تنظيم كند كه سطح گلوكز خون در سراسر روز در يك محدوده طبيعي باشد.

بشقاب برای برنامه غذایی شما کافی است
وی از روش بشقابی به عنوان روشی موثر برای مصرف متناسب غذاهای سالم با توزیع صحیح کربوهیدرات ها نام برد و افزود: اين روش با پر كردن بشقاب با سبزيجات بدون نشاسته و غذاهاي كم نشاسته راهي براي مديريت سطح گلوكز خون است. به علاوه تنها ابزار مورد نياز این روش، بشقابتان است.

کلانتری بیان کرد: جهت وعده شام و ناهار، دايره اي رسم كرده و آن را به سه قسمت تقسيم نمائيد، طوري كه دو بخش آن مساوي و بخش سوم دو برابر باشد.

وی ادامه داد: بخش بزرگتر را برای سبزيجات بدون نشاسته، مانند هويج، لوبيا سبز، كلم بروكلي و كلم سفيد اختصاص دهيد. يكي از دو بخش كوچك را براي غذاهاي حاوي نشاسته مانند برنج، ماکارونی، لوبيا يا نخود در نظر بگيريد و بخش كوچك ديگر را به پروتئين ها و زير گروه هاي پروتئيني مانند مرغ، ماهي و گوشت قرمز اختصاص دهيد.

مدیر گروه تغذیه جامعه، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ابراز داشت: به اين مجموعه یک لیوان شير بدون چربي یا کم چرب و يك عدد ميوه اضافه كنيد.

کلانتری، درباره بشقاب صبحانه، یادآور شد: در بشقاب صبحانه این تقسیم بندی کمی متفاوت است به این شکل که نصف بشقاب به نشاسته و غذاهاي نشاسته اي، يك چهارم به ميوه و باقيمانده به پروتئين و زير گروه هاي پروتئينی اختصاص می یابد و به این ترتيب مي توانيد از گروه هاي مختلف در بخش هاي متنوع استفاده نمائيد.

گزارش از سیما ذکایی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین پورجشیره
۲۱:۴۶ ۱۴ آذر ۱۳۹۶
غذا مورد نیاز بیماران دیابتی را بنویسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۲۴ مرداد ۱۳۹۶
باسلام مافردی داریم هم فشارخون داردهم دیابت برنامه غذایی مناسب خواستم
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی نصاری
۱۵:۵۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۵
برنامه خیلی خوبی .ونکات بسیار مفیدی داره
ی سوال دارم من ی فرده پرورش اندام هستم ؛چه برنامه تغذیه داشته باشم وچه مکملی باید استفاده کنم تا حجم بگیرم و به دیابتم ضربه نزنه
باتشکر وسپاس
آخرین اخبار