باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

تب داغ زندگی جوانان با حیوانات عجیب و غریب در پایتخت/ زنگ هشدار برای مسئولان اجتماعی

در طول سالهای اخیر تب نگهداری حیوانات خانگی در میان برخی از جوانان به میزانی بالا رفته که برخی با موجوداتی عجیب و غریب همچون مار،سمندر،تمساح و...همنشین می شوند.

تب داغ زندگی جوانان با حیوانات عجیب و غریب در پایتخت/ زنگ هشدار برای مسئولان اجتماعیبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،نگهداری از حیوانات خانگی پدیده ای نو ظهور به شمار نمی رود و از دیر باز بخصوص در مناطق روستایی حضور گربه،سگ،مرغ و خروس در حیات منازل و یا کوچه و پس کوچه های روستاها امری رایج و معمول بوده است.

اما نگهداری از حیوانات در منازل آپارتمانی از موضوعات تامل برانگیزی به شمار می رود که در طول سال های اخیر ظاهرا با تنوع گونه های جانوری نیز همراه شده است.

مار، رتیل، آفتاب پرست، میمون، کاسکو،ک روکودیل و ...نمونه هایی از موجودات و جاندارانی هستند که در گوشه منازل توسط برخی جوانان یا نوجوانان نگهداری می شوند.

معصومه منفرد،محقق و پژوهشگر اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،در تشریح و واکاوی این پدیده عنوان کرد:همزیستی انسان با حیوانات همواره در طول تاریخ بشری امری معمول و مرسوم بوده است که با نگاه و مطالعه تاریخ گذشتگان نمونه های متعددی از آن را یافت می کنیم.

وی افزود:خواب اصحاب کهف با سگی که در کنار آنها بوده از نمونه روایات تاریخی و داستانی به شمار می رود که به روشنی موید صحت این ادعا است.

منفرد عنوان کرد:ارتباط انسان با موجودات زنده ناشی از میلی درونی است که بر اساس سلیقه افراد به اشکال و انحای مختلف ظهور و بروز پیدا می کند.

منفرد عنوان کرد:آنچه که به عنوان موضوعی تعجب برانگیز در طول سالیان اخیر شاهد هستیم به نگهداری حیوانات عجیب و غریب توسط برخی افراد معطوف می شود.

وی افزود:عمدتا افرادی که به چنین اقدامی مبادرت می ورزند از قشر جوان و نوجوان جامعه هستند،زیرا برخی ملاحظات خاص در ارتباط با کودکان و همچنین بی میلی اغلب قریب به اتفاق میانسالان و بزرگسالان به چنین رفتارهایی،باعث شده جوانان و نوجوانان به مشتریان پر و پا قرص حیوانات و موجودات عجیب و غریب تبدیل شوند.

پژوهشگر و محقق اجتماعی گفت:عمده این رفتارها در اقشار و طبقات متمول و ثروتمند جامعه ظهور و بروز پیدا می کند و کمتر شاهد هستیم جوانان و نوجوان اقشار ضعیف و کم در آمد جامعه با خرید مار،آفتاب پرست،میمون و...همنشینی و همزیستی با این گونه های جانوری را تجربه کنند.

*از چشم  و هم چشمی تا خاص بودن

منفرد در واکاوی  ریشه ها و عوامل موثر در بروز چنین رفتارهایی گفت:همه انسان ها علاقه مند هستند متفاوت از دیگران باشند،اما برخی برای اثبات و بروز این تفاوت تلاش و کوشش وافری به خرج می دهند و در مسیری صحیح و اصولی و با ارتقای سطح توانایی های خویش در عرصه های ورزشی،هنری،علمی،فنی و...در صدد اثبات آن هستند و برخی دیگر با اتکای به روش ها و شیوه های خاص همچون سوار شدن بر خودروهای میلیاردی، پوشش عجیب و غرب تلاش می کنند این تمایزات را بصورت عمومی به تصویر بکشند.

وی افزود:در این میان،افراد و گروه هایی از جوانان نیز با خرید موجوداتی خاص خود را متفاوت از دیگران نشان می دهند که متاسفانه در طول سالیان اخیر مبادرت به چنین رفتارهایی با شدت هر چه بیشتری همراه شده است.

محقق و پژوهشگر  حوزه اجتماعی گفت:رها شدن توله ببر و یا حیوان و گونه ای خاص از جانوران در خیابان های مشهد،تهران و...ریشه در چنین رفتارهایی دارد که به اعتقاد برخی کارشناسانِ حوزه محیط زیست ناتوانی فرد در نگهداری از آن باعث رها سازی آن در کوچه و خیابان ها می شود.

*تنهایی و انزوایی که جوانان را همنشین با حیوانات می کند

صدیقه نوبهار،روانشناس و کارشناس علوم رفتاری در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،یکی از عوامل موثر در بروز پدیده همنشینی با حیوانات را ناشی از تنهایی و مشکلات روحی و عاطفی عنوان می کند.

وی افزود:به واقع برخی از جوانان و نوجوانان تلاش می کنند خلاء روحی و روانی خویش را با چنین حیواناتی پر کنند و با ارتباط با چنین حیوانات و جانورانی در صدد هستند از فشارهایی عاطفی که با آن دست به گریبان هستند رها شوند.

نوبهار عنوان کرد:عامل موثر دیگر در چنین رفتارهایی،ریشه در روزمرگی و زندگی یکنواخت جوانان دارد که به واقع با اتکای به چنین شیوه هایی قصد دارند هیجان را در زندگی خویش جاری و ساری سازند.

روانشاس وکارشناس علوم رفتاری گفت:بعد از مدتی وابستگی های روحی و عاطفی به این حیوانات به موضوعی بغرنج تبدیل می شود که در صورت از دست دادن آن جاندار،صدمات و آسیب های روحی و عاطفی فراوانی به فرد تحمیل می شود.

وی افزود:احتمال انتقال بیماری های گوناگون از دیگر مخاطراتی است که سلامت این گروه از جوانان و حتی خانواده و اطرافیان آنها را تهدید می کند و در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی می تواند سر آغاز دردسرهای فروانی شود.

نوبهار در خاتمه یادآور شد:تحکیم و تقویت تعاملاتِ میان اعضای خانواده،شناسایی استعدادهای جوانان و تلاش برای بارور سازی آنها،تعریف و طراحی تفریحات سالم و غنی سازی اوقات فراغت به طُرُق هدفمند از راهکارهای موثری است که در پیشگیری از گرایش به چنین رفتارهایی موثر خواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۳۰ تير ۱۳۹۶
اینا رو توروخدا...قحطیه آخه اونم زندگی با حیوان؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۱ ۱۷ آذر ۱۳۹۵
من خودم یه طرحی دادم به وزارت جهاد برای تولید گوسفندای ۱۰-۱۵ کیلویی که مردم بتونن به جای سگ و گربه تو آپارتمان نگه دارن و میلیاردها دلار ارزآوری داش و ده ها هزار جوون رو هم صاحب شغل میکرد ولی گفتن خوب نیس و مردم سگ و گربه نگهدارن
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۰:۲۸ ۰۲ آذر ۱۳۹۵
فقر مملکت رو خورد حالا مسولان به فکر بیوفتن ؟
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۰:۲۸ ۰۲ آذر ۱۳۹۵
فقر مملکت رو خورد حالا مسولان به فکر بیوفتن ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۰۲ آذر ۱۳۹۵
من هم 1 مارمولک دارم البته کوچیکه بیشتر وقتها تو تراس خونمون میبینمش بهش میگم چطوری سالار دمار از روزگار پشه ها در بیار عمدا لامپ تراس را روشن میزارم پشه ها جمع بشن مارمولکمون هم شکارش میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۹ ۰۲ آذر ۱۳۹۵
نگهداری حیوانات بارعایت حدود شرعی هیچ اشکالی ندارد.
باید فذهنگ اسلامی را برای این کار آموزش داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۰۱ آذر ۱۳۹۵
به مشکلات اجتماعی توجه کنید ریشه یابی بش
Iran (Islamic Republic of)
بهونه
۲۲:۳۷ ۰۱ آذر ۱۳۹۵
خدا لعنت کند آزاردهندگان حیوانات که واقعا در این دنیا مظلوم واقع شدند. آدمها نعمتی به نام زبان دارند که لاقل اگه شده با فحش یا بد حرفی از خودشون دفاع می کنند اما حیوانات زبان بسته حتی این امکان را هم ندارند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۰۱ آذر ۱۳۹۵
عجیب‌تر از همه خودشان هستند
Iran (Islamic Republic of)
فولادی
۲۱:۲۸ ۰۱ آذر ۱۳۹۵
من خودم 2 تا خرس کوالا دارم 2 تا خرس پاندا 3 تا کروکدیل و عاشقشون هم هستم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۰۱ آذر ۱۳۹۵
خوش به حال تو وعشقت!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۰۱ آذر ۱۳۹۵
داریم به کجا میرویم
Iran (Islamic Republic of)
mahdi
۲۲:۱۱ ۰۱ آذر ۱۳۹۵
مگه جایی رو داریم که بریم!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۰۱ آذر ۱۳۹۵
البته که اینا همش از روی کلاس و چشم و هم چشمیه...
اما جدا از اینا ... ادم دیگه نمیتونه یه دوست خوب داشته باشه... بیشتریا قصد دارند فقط با حرفتشون یا کاراشون... ناراحتت کنن...اینه که حیونا هم نشین بهتری برای ادم میشن...
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۵:۰۶ ۰۱ آذر ۱۳۹۵
پلیس بفرسیم برخورد کنه
Iran (Islamic Republic of)
بهونه
۱۴:۵۱ ۰۱ آذر ۱۳۹۵
همسایگان اگر خودشون زندگی ماشینی نداشته باشند داشتن حیوان را مزاحمت نمی دانند.

سگ هم نجس نیست فقط نباید با دست خیس بهش دست بزنیم به حد و حدودی که در شرع اسلام گفته شده اگر عمل کنیم نگهداری سگ مشکلی نداره که!

دو تا بچه یتیم؟ به قول دوستمان حیوانات خرج کمتری دارند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۰۱ آذر ۱۳۹۵
بعض از این آدما اکثرا مجرد هستند و چون نیاز به محبت کردن در درونشان فطری است و کسی رو ندارند و یا خسته شده اند از دیگران و یا به هر دلیلی ازدواج نمی کنند و .... از پدر مادر خودشون هم نه مبت می بینند و نه به آنها محبت می کنند
به همین خاطر برای ارضای این فطرت روی می آوردند به محبت کردن به حیوانات
و بعضی دیگر هم به خیال خودشون کلاس داره که البته بر اثر تبلیغات ماهواره و ... این فرهنگ غلط تبلیغ شده و به جای اینکه ازدواج کنند و بچه دار بشوند به این فرهنگ روی اوردند
البته در اسلام نگهداری بعضی حیوانات در منزل مثل کبوتر و بز توصیه شده
Iran (Islamic Republic of)
بهونه
۱۵:۴۲ ۰۱ آذر ۱۳۹۵
ذسته سومی هم هستند که دوست دارند به حیوانات و کلا به موجوادتی که مظلوم واقع شده اند محبت کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۰ ۰۱ آذر ۱۳۹۵
دسته چهارمی هم هستن حیوان نگه میدارن و ازارشون هم میدن
-
ناشناس
۱۴:۱۶ ۰۱ آذر ۱۳۹۵
کروکودیل ؟! واقعا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۰۱ آذر ۱۳۹۵
داشتن حیوان جرم نیست ولی نباید برای همسایگان و اعضای خانواده مزاحمت ایجاد شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۰۱ آذر ۱۳۹۵
سگ از وقتی نجس شد که دست دزدارو رو کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۰۱ آذر ۱۳۹۵
اون سگ با این سگاه فرق داری - اونایی که تو میگی تو خونه نگه داری نمیکنن که - وگرنه از زمان آدم بووووووووووق ملت از سگ استفاده میکردن ولی دیگه نه تو خونه و سر سفره ^_^ - هر چند که من شنیدم طرف رفته بود دزدی، سگه رو هم دزدیده بود ^_^ یعنی به سگ نگهبان هم رحم نکردن
Seychelles
رضا
۱۲:۴۷ ۰۱ آذر ۱۳۹۵
ما دوتا قناری تو خونه داریم کل خونواده دوسشون دارن.به نظرم پرنده بهتره و خرج کمتری داره
Iran (Islamic Republic of)
بهونه
۱۲:۴۳ ۰۱ آذر ۱۳۹۵
محبت به حیوانات ربطی به فقر یا ثروت زیاد و محرومیت بهداشتی و آموزشی نداره
-
ناشناس
۱۲:۲۹ ۰۱ آذر ۱۳۹۵
مشکل نداره فقط حیوانات نجس نگهداری نکنید میدونید سگ نجس است اگه دین دارید این نکته را مد نظر قرار دهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۰۱ آذر ۱۳۹۵
کی که گوش بده - میدونید که میگن حتی اگه موی گربه رو لباس باشه نماز قبول نیست - گربه حساسیت میاره اگه اشتباه نکنم - دختر رفیق مادرم گربه نگه میداشته الان بنده خدا حساسیت گرفته - همش میره دکتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۰۱ آذر ۱۳۹۵
فراموش نکنیم فقیر و محرومیت بهداشتی و آموزشی هم زیاد داریم
به قول خود این افراد التماس تفکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۰۱ آذر ۱۳۹۵
اگه راست می گی خودت کمک کن
Iran (Islamic Republic of)
بهونه
۱۲:۱۵ ۰۱ آذر ۱۳۹۵
ربطی به پول زیاد نداره! منم دو تا جوجه اردک خریدم بزرگ کردم در آشپزخانه خونمون ولی به دلیل فشار خانواده مجبور شدم ببرمشون پارک تفریبا هرهفته هم میرم پارک بهشون سر می زنم!
-
ناشناس
۱۳:۴۳ ۰۱ آذر ۱۳۹۵
جوجه اردک کجا و مار، رتیل، آفتاب پرست، میمون، کاسکو،ک روکودیل کجا؟!!!!
-
ناشناس
۱۴:۱۰ ۰۱ آذر ۱۳۹۵
به جای بچه اردک دو تا بچه یتیم رو بگیر بزرگ کن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۰۱ آذر ۱۳۹۵
من خودم هم بلدرچین دارم - حالا سگم نجسیش به کنار ولی کروکودیل دیگه یه چیز دیگس - من حرفی ندارم o_O خودتون قضاوت کنید - کروکودیل؟؟؟؟؟!!!!! خوبه؟؟؟؟؟؟؟!!!!! نگهداری؟؟؟؟؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۰۱ آذر ۱۳۹۵
مسولین اجتماعی؟؟؟!!!!
مگه داریم مگه میشه
بسیار خنده شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۰۱ آذر ۱۳۹۵
از اثرات پول زیاد و نمی دونم کجا بریزم !!
-
ناشناس
۱۳:۴۲ ۰۱ آذر ۱۳۹۵
گل گفتی
آدم که پولش زیادیش میکنه میاد مار نگهداری میکنه

عامو فقط به رسم انسانیت این پولا رو بده چنتا فقیر جون من خیلی ها نیازمندند، اگه دین ندارید لااقل جوانمرد باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۰۱ آذر ۱۳۹۵
درسته پول زيادي ولي پول مفت اين جور چيزها رو مياره كسي كه كار كنه وپولش زياد هم باشه از اين كارها نميكنه
آخرین اخبار