مشهد؛

در حرم ملائک‌نشین رضوی، امروز غوغایی برپاست

قرن‌ها می‌گذرد و سال‌ها از پی هم می‌آیند اما هیچ‌گاه شعله پرطنین مرثیه‌های پرسوز و گداز و ناتمامی که در رثای ضامن آهو سرداده شده، خاموش نمی‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛اینجا ملجا دردمندان و نیازمندانی است که از هر کوی و برزن مشتاقانه و با دلی سوزان در سوز سرما، خود را به حرم امن رضوی رسانده­ اند و در آستان متبرک آن حضرت دل زنگار گرفته خود را صیقل می دهند.

زائران رضوی دست به سینه و در حال تعظیم با چشمانی بارانی و ملتمس وارد صحن ها می شوند و از خان پر برکت  حضرت رضا (ع)هره می برند و تمنای حضور مجدد در بارگاه منور دارند.

صحن های مختلف حرم رضوی مملو از جمعیت عزاداری است که با پای پیاده یا در قالب کاروان های زیارتی خود را به مشهد رسانده اند تا در شهادت ثامن الحجج(ع) همنوا با مجاوران حضرتش به سوگ بنشینند.

                      در حرم ملائک‌نشین رضوی، امروز غوغایی برپاست

عزاداران و دلسوختگان با در دست داشتن علم و پرچم های مزین به القاب و اسامی ائمه اطهار(ع) در حالی که به سوگواری مشغول هستند خود را به صحن ها می­رسانند.

در حرم ملائک نشین رضوی امروز غوغایی برپاست

اینجا و در این روز بیش از همیشه بوی غم و غربت از در و دیوار توس می‌بارد،‌ غمی که با نوای محزون نوحه‌ها و سوز و گداز عزاداران صدچندان می‌شود، نوحه‌ها و مداحی‌ها داغ دل زائر و مجاور را تازه‌تر ساخته و آتش درون قلب‌هایشان را شعله‌ور کرده است

چشم‌ها امروز بی‌اختیار می‌بارد، جوانان و نوجوانان، پیران و کهنسالان برای غربت و غریبی ضامن آهو به سوگ نشسته‌اند و با نواختن سنج و طبل بر وسعت دردهای دلشان مرهم می‌گذارند تا زخمی که بعد از قرن‌ها باری دیگر سرباز کرده را التیام بخشند.

در حرم ملائک نشین رضوی امروز غوغایی برپاست

هم اکنون جمعیت زیادی از زائران و دسته‌ها و هیئت‌های عزا به گوشه‌ای در حرم مطهر پناه برده و در سایه‌سار مرقد متبرک امام رضا (ع)، مویه‌کنان می‌گریند، بخشی نیز در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر بر سر و سینه می‌زنند و آرام آرام با زمزمه مرثیه‌های سوزناک، بغض‌هایشان ترک برداشته و عقده دل می‌گشایند.


مشهد امروز آرام و قرار ندارد

مشهد امروز آرام و قرار ندارد و زائرانی که در حریم رضوی گردهم آمدند با حلقه به گرد ضریح نورانی علی‌بن موسی‌الرضا (ع) همچون پروانه برگرد شمع طواف کردند، سراسر خطه آفتاب یکپارچه در سوگ هشتمین خورشید امامت و ولایت(ع) مغموم و دل شکسته است.

چهار ورودی حرم مقدس؛ امام رضا(ع)، نواب ‏صفوی، شیرازی و ورودی خیابان طبرسی امام رضا(ع) مملو از جمعیت شیفتگان است، صدای سنج و طبل پیرغلامان و محبان هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت هم در خیابان‏‌های منتهی به بهشت طنین‌انداز شده و عزاداری این موی سپیدان با شوری وصف‌ناپذیر در صحن‏ و سرای رضوی به اوج رسیده است


در حرم ملائک نشین رضوی امروز غوغایی برپاست.

تعدادی از خادمان حرم رضوی هم در صحن و سرای حرم مطهر و برخی نیز با آمدن به خیابان‌های اطراف حرم رضوی به خیل عزاداران آستان دوست پیوسته‌اند. آنان در کنار زائران و مجاوران با قرائت زیارتنامه، صلوات خاصه و زیارت امین‌الله، در عزای امام هشتم (ع) ماتم گرفته‌اند و چشمانشان فواره‌های اشک و خون شده است.

در این روز عزادارانی هم در حاشیه معابر و خیابان به تماشای دسته‌های عزاداری نشسته و سپس با توزیع نذورات در بین جمعیت عزادار با سوگواران همراهی می‌کنند

در حرم ملائک نشین رضوی امروز غوغایی برپاست.

اهالی مشهد همانند سالیان گذشته در میان صفوف عزاداران، در حال توزیع شله مشهدی و دیگچه، خرما و چای میان زائران هستند.

عزاداری هیئت‌های مذهبی زیر یک بیرق و در تجمعی واحد

از میان سینه چاکان و مشتاقان شهید توس، بیش از 250 هزار زائر پیاده هم که از استان‌های هم‌جوار و اقصی نقاط کشور خود را به مشهد‌الرضا‌(ع) رسانده‌اند، جلوه‌ای از عشق و ارادتشان را به آستان هشتمین خورشید امامت و ولایت به نمایش گذاشته‌اند. هم اکنون جمع کثیری از مردم مشهد نیز از گوشه‌گوشه این شهر‌، خود را به حرم امن رضوی رسانده‌اند و در سوگ این امام همام می‌گریند.

ترک، کرد، فارس و لر، افغانی، پاکستانی و هندوستانی و.... در جغرافیای متبرک مشهدالرضا (ع) یکصدا و همنوا با ضرباهنگ قدم هایشان، از میدان شهدای مشهد رهسپار بارگاه توس هستند و با طنین یا رضا یا رضا؛ هزاران حرف نگفته و غصه تلنبار شده بر سینه‌هایشان را بر زبان جاری می‌سازند و چشم به امید و رضایت امام مهربانی دوخته‌اند.

بسیاری از زائران هم دوشادوش هیئت‌های مذهبی از کشورهای مسلمان پاکستان و بحرین و.... به سوگواری علی بن موسی الرضا (ع) آمده‌اند.

هم اینک عزاداری هیئت‌های مذهبی زیر یک بیرق و در تجمعی واحد، به شور و شعور سوگواری در رثای علی‌بن موسی الرضا (ع) افزوده است.

عزاداری هیئت‌های مذهبی و دسته‌های زنجیر زنی و سینه‌زنی از ساعات ابتدایی صبح امروز از مساجد، حسینیه‌ها و تکایای شهر با حرکت و حضور در عرصه میدان شهدا آغاز شد و میلیون‌ها عزادار با حمل پرچم‌های عزا و علم و کتل، با گویش‌های مختلف و رسوم خاص خود در رثای مظلوم توس به عزاداری پرداختند.

در حرم ملائک نشین رضوی امروز غوغایی برپاست.

با نواخته شدن بانگ اذان زائران و مجاوران و هیئت های عزاداری کم کم برای اقامه نماز ظهر شهادت ولی نعمتشان آماده می شوند قرار است  نماز توسط نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اقامه شود.

بعد از نماز ظهر و عصر نیز برنامه مرثیه‌سرایی و عزاداری توسط میثم مطیعی و مهدی رسولی پیش‌بینی شده است.


انتهای پیام/ ف.ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۳۹ ۱۰ آذر ۱۳۹۵
با سلام

آقا یه آمار بگیرید ببینیم پنج شنبه تعطیل هست یا ن؟؟

تو رو خدا تایید کنید و پیگیری کنید