مشهد؛

برگزاری اولین همایش ملی وقف علم و فناوری در مشهد

معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: اگر بخواهیم کشوری قدرتمند و توانمند باشیم باید عالم شویم و درحوزه های دانش بنیان به تولید علم بپردازیم و کشورمان را به ارتقا علمی مطلوب برسانیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علیرضا دلیری در اولین همایش ملی وقف علم و فناوری که در تالار نور برگزار شد افزود: مقام معظم رهبری در چند سال اخیر تاکید بسیاری بر علم و فناوری واستفاده از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان داشته اند.

وی با اشاره به ظرفیت علمی بالا در زمینه تولید علم و فناوری در جهان و خاورمیانه تصریح کرد:کشورما در جهان رتبه ۱۵ علمی و در خاورمیانه رتبه اول را داریم ولی در تبدیل علم به محصول های دانش بنیان در رتبه ۱۳۰ قرار داریم که بدلیل ضعف در برنامه ریزی و نبود منابع اقتصادی و کمی بودجه برای کارهای تولیدی و تبدیل ایده و فکر به محصولات دانش بنیان است.

معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه در حوزه علم و فناوری با مشکلات زیاد مالی روبرو هستیم، گفت: تنها نیم درصد بودجه کشور به حوزه علم و فناوری اختصاص دارد که قرار بود این بودجه به ۲ درصد افزایش پیدا کند که هنوز هم همان نیم درصد است.

دلیری افزود: از سال ۹۳ ارتقا یک هزار و ۸۰۰ شرکت دانش بنیان شروع شده و در سال ۹۴ نیز ۳۰ شرکت دانش بنیان جدید التاسیس نیز اضافه شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۲۰۱۵ و سال ۲۰۱۶ از لحاظ علمی و نوآوری های علمی ۲۸ پله ارتقا داشته ایم ،اظهار کرد:دانشجویان و جوانان ما از لحاظ فکر و ایده در جایگاه بسیار خوبی قرار دارند و از ظرفیت خوب نیروی انسانی برخورداریم ولی توانمندی های آنها به مرحله تولید محصول و تولید یک علم دانش بنیان در عمل توسعه پیدا نمی کند و در حد همان فکر و ایده باقی می ماند

معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: اگر می خواهیم مانند کشورهای دانش بنیان به تولید محصول و تبدیل ایده و فکر به محصولات دارویی و غذایی دست پیدا کنیم نیازمند حمایت هستیم که تنها نباید به حمایتهای دولتی متکی بود بلکه خیرین و واقفین باید ما را در این زمینه یاری دهند.

دلیری تصریح کرد: منابع وقف منابع پایداری است در این زمینه تفاهم نامه ای با اداره اوقاف و امور خیریه کشور تدوین کرده ایم که چهار محور ۱_ علم و دانشی تولید شود که در زندگی روزمره مردم تاثیر داشته باشد۲_سرمایه گذاری علمی ۳_ استفاده از ظرفیت و توانمندی افراد نخبه۴_ تبلیغ و فرهنگ سازی جز اهداف این تفاهم نامه است.

مدیر کل اداره اوقاف و امورخیریه خراسان رضوی هم در این همایش گفت:این همایش با هدف آشنا کردن مردم و خیرین با حوزه های علم و فناوری و ضرورت وقف در این حوزه ها برگزار شده است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد جمشید احمدزاده افزود: در مجموع ۴۰۰ موقوفه حوزه علمیه و آموزش عالی در استان خراسان رضوی داریم که چه بصورت انتفاعی و منفعتی در زمینه تولید علم به فعالیت می پردازند.

در پایان از طرح وقف نامه جمعی علم و فناوری نیز رو نمایی شد.

انتهای پیام/ف.غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.