یازدهمین نشست روسای دانشگاههای برتر کشور؛

نامه روسای دانشگاههای برتر به رییس مجلس درخصوص طرح جدید بازنشستگی/ تعطیلی دیپلماسی علمی کشور در سالهای گذشته

تصویب طرح هفت برابری حداقل حقوق دستمزد تصمیمی نادرست / طرح کمیسیون تلفیق سبب آسیب به بدنه علمی دانشگاه‌ها و کشور می‌کند

رییس دانشگاه تهران گفت: تصویب طرح کمیسیون تلفیق مبنی بر هفت برابری حداقل حقوق دستمزد استادان بدنه علمی دانشگاه‌ها را دچار آسیب و ضرر می‌کند.


به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛نیلی احمدآبادی رییس دانشگاه تهران در یازدهمین اجلاس دانشگاه‌های سطح یک کشور  که صبح امروز در دانشگاه خواجه نصیر برگزار شد؛ با اشاره به همفکری آموزش عالی و دانشگاه‌های سطح یک کشور با هدف موفقیت بیشتر علمی اظهار داشت: ما توانستیم با هم فکری و مشورت در راستای سیاست‌های وزارت علوم به حل مشکلات کشور کمک کنیم و این یک فرصت خوبی برای آموزش عالی است.

وی بیان کرد: بودجه دانشگاه‌ها بازنگری شده در رشته‌های تحصیلی متناسب با نیاز کشور و نیاز جامعه با برنامه‌ریزی آموزش عالی با هدف پیشرفت کشور و افزایش ارتباط جامعه با دانشگاه ایجاد می‌شود.

نیلی ادامه داد: در دانشگاه سطح یک برنامه‌ریزی‌های خوبی برای ارتقای جایگاه بین‌المللی متناسب با دگرگونی‌های دنیا برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفته و سیاست‌های راهبردی تنظیم شده است.

وی ابراز داشت: در سایه سیاست‌های راهبردی برنامه ریزی‌های پژوهشی و آموزشی خوبی باید اجرا شود و دانشگاه‌های سطح یک در این مورد بسیار مصمم هستند.

رییس دانشگاه تهران با بیان اینکه ارائه طرح هفت برابر کردن دستمزد حدا‌قلی برای دانشجوها در کمیسیون تلفیق افزود: این تصمیم دانشگاه‌ها را دچار چالش می‌کند و به ضرر آموزش عالی است و بدنه دولت را از متخصصان صاحب صلاحیت خالی می‌کند زیرا یک استاد با پایه حقوق دریافتی در شهر تهران تفاوتی با هفت برابری حداقل دستمزد را ندارد و این حقوق برای استادان بازنشسته نیز هیچ فرقی ندارد.

نیلی یادآور شد: قانون دانشگاه اجازه می‌دهد تا اعضای هیات علمی تا سن 74 سالگی در استخدام دانشگاه قرار گیرند و این امر نقش تعیین کننده استادان در آموزش عالی را نشان می‌‌دهد بطوریکه کارمندان دولت پس از 30 سال خدمت باید بازنشسته شوند.

وی عنوان کرد: کشور نیازمند خدمات استادان است و اگر این طرح کمیسیون تلفیق که با شورای سیاست‌های کلان و شورای انقلاب فرهنگی مخالفت دارد و دانشگاه و اعضای هیات علمی با بالا رفتن سن بازنشستگی‌شان کمک بزرگی به صندوق بازنشستگی می‌شود و به جای اینکه حقوق استادان و اعضای هیات علمی از صندوق بازنشستگی پرداخت شود این افراد دستمز‌دشان را از دانشگاه‌ها و آموزش عالی تا سن 74 سالگی دریافت می‌کنند.

نیلی با بیان اینکه تقاضا برای بازنشستگی زودرس به وسیله اعضای هیات علمی اجرا شود یک زنگ خطر برای دانشگاه‌ها محسوب میشود، تصریح کرد: با بازنشسته شدن اعضای هیات علمی آموزش عالی دچار یک آسیب بزرگی می‌شود و روسای دانشگاه‌های سطح یک کشور در نامه‌ای که به ریاست مجلس ارسال کردند خواستار توقف این طرح بدون کار کارشناسی شده‌اند.

رییس دانشگاه تهران ادامه داد: اثراتی که بر حوزه آموزش عالی و کشور وارد می‌شود زیاد است و این امر سبب می‌شود تا اعضای هیات علمی بر اساس مدت زمانشان کارهای پژوهشی و یا پایان نامه‌های دانشجویان ارشد و دکترا را اخذ کنند و همین مسئله بدنه مدیریت دانشگاه را دچار مشکل می‌کند.

وی ادامه داد: ما خودمان را جدا از ملت و دولت نمی‌دانیم و برای حل کردن مسائل و مشکلات کشور برای انجام این طرح باید کار کارشناسی بهتری صورت بگیرد.

نیلی اضافه کرد: بودجه و امتیازات دانشگاه‌ها در سال 94 با توجه به یک درصد بودن آن دچار مشکل شده اما خوشبختانه دولت تا به امروز بودجه مناسب هر مرکز آموزش عالی را به آن اختصاص داده است و من امیدوارم این بودجه در امسال طوری تنظیم شود تا کسری پارسال جبران بشود.

وی ادامه داد: ما امیدواریم بودجه که به وسیله سازمان برنامه ریزی و بودجه تعیین گردیده است به دانشگاه‌های کشور و علی‌الخصوص سطح یک اختصاص یابد و امتیازات پژوهشی از 45% به یک درصد افزایش یابد.

نیلی با بیان اینکه دولت در شرایط مالی سختی قرار دارد، ادامه داد: توجه به مسائل پژوهشی باعث پیشرفت کشور می‌شود و اگر در جامعه‌ای کارهای پژوهشی صورت نگیرد مشکلاتش حل نمی‌شود و اختصاص بودجه به حوزه پژوهش یک سرمایه‌گذاری خوبی است.

وی متذکر شد: تفاوت بودجه دانشگاه‌های سطح یک با سایر مراکز آموزش عالی در این است که دانشگاه‌های معمولی 13 درصد و سطح یک 10.3 درصد افزایش بودجه دارند و من امیدوارم که بودجه دانشگاه‌های سطح یک با توجه به حساسیتشان در امر تربیت دانشجو افزایش یابد.

نیلی عنوان کرد: هزینه تربیت دانشجو در دانشگاه‌های سطح یک بیشتر از متوسط آموزش عالی به دلیل شاخصه فیزیکی ، زیرساختی بالای این مراکز است و برای رقابت با دانشگاه‌های دنیا باید بودجه خوبی اختصاص یابد.

وی ادامه داد: ما امیدواریم بین سطح بندی و بودجه یک رابطه خوبی برقرار شود و با توجه به انتظارت بالا از دانشگاه‌های سطح یک بودجه مناسبی به آن اختصاص یابد.

نیلی بیان کرد: دانشگاه‌ها به حل مسائل کشور و توسعه آن می‌توانند مشارک جدی داشته باشند و سیاست‌های آموزش عالی در همین راستا نوشته شده است و پایان نامه‌های دانشجویان ارشد دکترا به عنوان پژوهش یک فرصت و سرمایه است که بسیاری از کشورهای دنیا از همچین ثروتی محروم هستند.

وی ادامه داد: روز 16 آذر با حضور دیدگاه‌ها و سلایق مختلف باشکوه و با آرامش خاصی برگزار شد و در این روز به همگان ثابت شد دستگاه‌ها می‌توانند مسائل مهم را با کمال آرامش و مدیریت منطقی حل کنند و دانشگاه در چهارچوب قوانین می‌تواند کارهای خود را اداره کند.

تقویت زیر‌ساخت‌های علم و فناوری یکی از برنامه‌های جدی افق 1404

در ادامه مراسم تهر‌انچی رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: طبق چشم‌انداز افق 1404 دانشگاه‌ها باید در حوزه علم و فناوری از پیشرفت قابل توجهی برخوردار شوند و نیروی انسانی یکی از مهمترین سرمایه‌های کشور محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: برای تقویت زیرساخت‌ها در حوزه علم و فناوری باید تصمیمات خوبی گرفته شود که در غیر اینصورت کشورهای منطقه که از رشد قابل توجهی برخوردارند متخصصان ما را با درآمدی بیشتر جذب می‌کنند.

وی گفت: جذب استادان دانشگاه‌های کشور به کشورهای منطقه سبب آسیب زیادی به بدنه آموزش عالی کشور می‌شود و جایگزین کردن نخبگان کاری بسیار سخت است.

تقویت زیر‌ساخت‌ها برای بین‌المللی شدن دانشگاه‌های کشور
در ادامه مراسم خاکی صدیق رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: پنج دانشگاه ایران در بین 200 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است و ما متأسفانه در برهه‌ای از زمان شاهد تعطیلی دیپلماسی علمی با دنیا بودیم و همین مسئله سبب کاهش کیفیت شد.

خاکی صدیق عنوان کرد: برای بین‌المللی شدن دانشگاه‌های کشور باید زیر‌ساخت‌ها را تقویت کرد و این امر سبب ضریب نفوذ نظام اسلامی در دنیا می‌شود و کیفیت آموزشی افزایش می‌یابد و جذب سرمایه در کشور ایجاد می‌شود.

وی افزود: افزایش بی رویه مراکز آموزش عالی، تقسیم تقریبا مساوی بودجه در میان تمامی دانشگاهها، نگاه یکسان در سیاست های کلان آموزش عالی و نداشتن زیر ساخت مناسب موجب شده تا دانشگاهها نتوانند به صورت کامل به عرصه بین المللی وارد شوند.

وی با بیان اینکه باید از خروج نخبگان جلوگیری شود تاکید کرد: ورود جدی به پژوهش‌های بین‌المللی و فناوری‌های پیشرفته برای داشتن یک دانشگاه مرجع علمی لازم است و در سال‌های اخیر یکی از سیاست‌های مهم دانشگاه‌ها تراز اول دنیا بحث بین‌المللی شدنشان است.

خاکی صدیق یادآور شد:کشورهای چین، کره جنوبی، ژاپن و روسیه که از نظام‌های کارآمدی برخوردارند و در آموزش عالی مطرح هستند ارتباط صنعت با دانشگاهشان قوی است و امروزه آنها سعی در بین‌المللی شدن نظام آموزشی‌شان دارند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار