برخورد جدی با 3 تخلف پژوهشی در دانشگاه علم و صنعت/ فعالیت 7 شرکت دانش‌بنیان در این دانشگاه

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت از استقرار 7 شرکت دانش بنیان در این دانشگاه خبر داد و گفت: هدف رسیدن به 5 برابر ظرفیت کنونی است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تورج محمدی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت در نشست مطبوعاتی مدیران پژوهش و فناوری که به مناسبت هفته پژوهش در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد با اشاره به قدمت نزدیک 90 ساله این دانشگاه گفت: اولین فارغ التحصیلان مهندسی کشور از این دانشگاه بودند که در سال 78 به عنوان اولین دانشگاه برنامه راهبردی تدوین و به وزارت علوم تقدیم شد، همچنین سیستم ارزیابی فعالیت‌های پژوهشی برای نخستین بار در این دانشگاه راه اندازی شد.

وی دانشگاه علم و صنعت را جزو 500 دانشگاه برتر دنیا دانست و افزود: این دانشگاه در سال 2015 و 2016 برترین دانشگاه کشور و جزو 3 دانشگاه برتر در زمینه فناوری اعلام شد که مهمترین شاخص این دانشگاه کیفیت پژوهشی با جهت گیری تجاری سازی و کار آفرینی است و خوشبختانه ارزیابی‌ها نشان می‌دهد با توجه به نیاز کشور به جهت گیری‌ها توجه کافی شده تا به اهداف کمی دست پیدا کنیم.

امضا 80 تفاهم نامه همکاری کاربردی در دانشگاه علم و صنعت
نورالله کثیری مدیر دفتر همکاری‌های علمی و صنعتی در جریان این نشست مطبوعاتی بیان کرد: در دانشگاه علم و صنعت 15 دانشکده، 86 آزمایشگاه تحقیقاتی و 11 پژوهشکده وجود دارد که در سال 83 دفتر ارتباط با صنعت در این دانشگاه راه اندازی شد. 

وی با بیان اینکه تاکنون نزدیک به 2 هزار قرارداد همکاری با مبلغی حدود هزار میلیارد ریال و 80 تفاهم نامه همکاری کاربردی در این دانشگاه امضا شده، تصریح کرد: این دانشگاه دارای 10 طرح کلان ملی و 120 فناوری قابل عرضه به متقاضیان است و طیفی از الگوهای تعامل با صنایع مختلف در این دانشگاه جاری شده که تشکیل قطب فناوری با ماموریت خاص، انجام ماموریت‌های بزرگ و شکستن آنها به ریز پروژه‌ها، راه اندازی آزمایشگاه‌های تحقیقاتی مشترک با صنعت، تاسیس پردیس دانشگاهی در مناطق صنعتی و فرصت‌های مطالعاتی صنعتی و دانشگاهی از جمله این الگوها محسوب می‌شود. 

مدیر دفتر همکاری‌های علمی و صنعتی افزود: در این دانشگاه قراردادها از طریق بیمه سرمایه گذاری تضمین می‌شود که از طرفی تاسیس صندوق مشترک با صنایع انتشار مجله هدف دار برای کارفرما، ایفای نقش انتقال دانش فنی و فناوری در پروژه‌های بزرگ ملی از دیگر اقدامات در این دانشگاه به شمار می‌رود.

سه مورد تخلف در پایان نامه در دانشگاه علم و صنعت
کثیری در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر آئین نامه ارتقای پروژه‌های کاربردی بیان کرد: در این آیین نامه طی ویرایش‌های متعدد به موضوع تقلبات در پایان نامه‌ها بیشتر توجه شده است از طرفی هنوز فعالیت در زمینه پایان نامه‌های کاربردی فراگیر نشده و با مشکلات دیدگاهی و ارزشی مواجه است.

سلطانیه مدیر امور پژوهش دانشگاه علم و صنعت در این خصوص افزود: سال 93 وزارت علوم آئین نامه‌ای را برای برخورد با تخلفات پژوهشی برای اولین بار تصویب کرد ما نیز در سال 94 کمیته تخلفات پژوهشی را تشکیل و مقالات را مورد بررسی قرار دادیم در سال گذشته دانشگاه علم و صنعت دو مورد تخلف پژوهشی توسط دانشجو و یک مورد توسط استاد داشته است برای دانشجویان اخراج و برای اساتید بررسی مجدد پرونده ارتقا، لغو پایه‌های سالیانه به مدت سه سال، عدم پرداخت گرنت پژوهشی به مدت 3 سال و ندادن دانشجوی تحصیلات تکمیلی به مدت 3 سال در نظر گرفته شد.

محمدی صدور حکم برخورد با متخلفان پژوهشی را مطابق با آیین‌‌نامه‌ها اعلام کرد و گفت: در دانشگاه علم و صنعت 7 هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی و 400 عضو هیأت علمی وجود دارد که این تعداد نشان از اصیل بودن پژوهش‌ها و موارد بسیار کم تخلفات است از طرفی ما آیین‌نامه‌های مربوطه را در ابتدای سال تحصیلی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارائه می‌کنیم.

مشارکت دانشگاه علم و صنعت با یک شرکت چینی برای اجرای طرح قطار سریع‌السیر
کثیری در خصوص طرح‌های R&D بیان کرد: در کشور پروژه‌های مختلف بزرگ عمرانی در دست اجراست و به علت ایجاد دانش و همکاری شرکت‌های خارجی و داخلی باید در کنار هر پروژه بزرگ یک R&D شکل گیرد، طرح قطار سریع‌السیری که در شرکت راه‌آهن توسط یک شرکت چینی در حال اجراست R&D آن را دانشگاه علم و صنعت به عهده دارد.

ایجاد اولین برج فناوری شرق تهران توسط دانشگاه علم و صنعت
علی‌اصغر بهشتی مدیر مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه علم و صنعت از استقرار 25 شرکت در مرکز رشد این دانشگاه خبر داد و افزود: نسبت به سال گذشته پنج شرکت دیگر به شرکت‌های مستقر در مرکز رشد افزوده شده است، در میان این شرکت‌ها پنج شرکت پذیرفته شده به عنوان مرکز رشد، درجه دانش‌بنیان اخذ کرده و دو شرکت که از پیش دانش‌بنیان بودند در این مرکز مستقر شدند بنابراین به طور کلی هفت شرکت دانش‌بنیان در مرکز رشد دانشگاه علم و صنعت مستقر هستند و برنامه استراتژیک این دانشگاه هدف افزایش پنج برابری وضعیت فعلی است که نیاز به توسعه کمی، کیفی، فیزیکی و اصلاح قوانین دارد.

وی از تأسیس برج فناوری خبر داد و اظهار داشت: به کمک شورای شهر اولین برج فناوری شرق تهران در زمینی با مساحت 2 هزار و 500 مترمربع در حال تأسیس است.

بهشتی عنوان کرد: از دیگر اقدامات حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اخذ مجوز برای عقد قراردادهای نیابتی است به این معنی که ما به نیابت از شرکت‌های تازه تأسیس در مرکز رشد قرارداد می‌بندیم و آن را با نظارت به شرکت‌های مستقر در مرکز واگذار می‌‌کنیم تا این شرکت‌ها به رشد واقعی برسند تاکنون یک قرارداد نیابتی بسته شده است. همچنین از شرکت‌ها برنامه و گزارش‌های سه ماهه‌ای را درخواست کردیم تا ظرف مدت سه سال حضور آنها در مرکز رشد به پیشرفت کافی دست پیدا کنند.

رتبه اول تا سومی دانشجویان علم و صنعت در مسابقات ناسا
اسماعیل خان میرزا مدیر دفتر توسعه فناوری،‌ تجاری‌سازی و کارآفرینی علت تجاری سازی دستاوردها را کاهش وابستگی به بودجه‌های دولتی دانست و عنوان کرد: ما به دنبال تشریفات و ارائه گزارش عملکرد بودیم فن راه، راه‌حل دانشگاه علم و صنعت برای ارتباط بیشتر اساتید با صنعت است که موجب طبق گسترش آموزش و پژوهش در دانشگاه‌ها می‌شود هدف از این طرح نیز بسترسازی و ایجاد ایستگاه خلاقیت است.

خان میرزا از کسب رفته اول تا سوم دانشجویان این دانشگاه در مسابقات ناسا خبر داد و بیان کرد: در فاز اول و دوم مسابقات تیم ما جز 40 تیم برتر دنیا قرار گرفت اما برای ادامه مسابقات موفق به دریافت ویزا نشدند.

وی ادامه داد: شرکتی نیز برای ارائه خدمات مشاوره از سال گذشته تشکیل شده که به تأمین سرمایه به عنوان یکی از موانع تجاری سازی کمک می‌کند. دانشگاه با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و کارگزاران با نقش سرمایه‌گذاران ریسک پذیر در ارتباط است و تفاهم‌نامه‌ای را به امضا رسانده است اکنون حدود 10 طرح در فاز سرمایه‌گذاری برای تجاری سازی قرار دارد و 100محصول فناورانه دهه اخیر نیز برای کارگزاران به اشتراک گذاشته می‌شود.

مدیر دفتر توسعه فناوری،‌ تجاری‌سازی و کارآفرینی ضمن اشاره به افزودن مدیریت توسعه فناوری تجاری سازی و کارآفرینی به معاونت پژوهشی گفت: امور نوآوری و کارآفرینی با مسئولیت ترویج، توسعه فناوری و تجاری سازی و سیاست‌گذاری امور پژوهشی در این بخش صورت می‌گیرد. دانشگاه علم و صنعت اولین دانشگاهی بود که شیوه‌نامه حمایت از شرکت‌های دان ش بنیان را به اجرا رساند و تاکنون پنج شرکت کاندید سهامدار شدن این دانشگاه هستند.

دانشگاه علم و صنعت بیش از 100 مقاله ISI در سال 94 به چاپ رسانده است
سلطانیه مدیر امور پژوهشی این دانشگاه دستاوردها در پژوهش‌های بنیادین را اینگونه اعلام کرد؛ در سال گذشته هزار و 329 مقاله ISI با سرانه 3.27 و هزار و 400 مقاله غیر ISI با سرانه 3.66 از دانشگاه علم و صنعت به چاپ رسیده است. همچنین 29 کتاب تألیفی فارسی، 4 کتاب تألیفی بین‌المللی، 4 کتاب بین‌المللی نگارش شده توسط هیأت علمی دانشگاه، 12 مورد ترجمه، 8 مورد گردآوری کتاب، 13 سبک اختراع ملی و 3 اختراع بین‌المللی از دیگر دستاوردهای این دانشگاه محسوب می‌شود.

سلطانیه تعداد استنادات به مقالات این دانشگاه را 49 هزار و 216  مورد خواند و ادامه داد: فعالیت 9 قطب علمی دانشگاه علم و صنعت در سال 94 به پایان رسید و اکنون آیین نامه حدید برای ا ایجاد قطب علمی جدید هستیم از طرفی 35 مورد سفر برای فرصت مطالعاتی به خارج از کشور صورت گرفته که البته فرصت مطالعاتی به داخل از کشور به جز یک مورد در سال 92 نداشته‌ایم.

وی ادامه داد: 11 مجله در دانشگاه به چاپ می رسد که فقط یکی از آنها ISI است هدفگذاری ما رساندن این رقم به 5 مجله است.

وی یکی دیگر از مسائل مهم را بهداشت محیط دانست و اظهار داشت: این رشته در دانشگاه‌ها مغفول مانده ما در مقطع ارشد و دکتری دوره آموزشی برگزار می‌کنیم و دانشجویان در صورت قبولی در این حوزه اجازه ورود به آزمایشگاه را دارند.

شهرام جدید رییس مرکز اسناد علمی و اطلاع‌رسانی دانشگاه علم و صنعت در خصوص این مرکز بیان کرد: دانشگاه در گذشته سه بخش جداگانه داشته که اکنون در یک مجموعه به اسم مرکز اسناد علمی به منظور سرویس دهی به اساتید هم راستا شده است. در ای مرکز سرعت اینترنت را برای اساتید و دانشجویان چهار برابر کردیم به طوری که 14 هزار دانشجو، 500 استاد و هزار کارمند این دانشگاه از این سرویس بهره‌مند می‌شوند.

وی بیان کرد: واحد علم‌سنجی و مدیریت دانش توانمندی‌های تولید علم در دانشگاه را با جهان مقایسه کرده و نیازسنجی می‌کند. ما باید بتوانیم نقشه علمی برای دانشگاه ترسیم و نیازهای صنعت را رفع کنیم از طرفی کارگاه‌های آموزشی نیز به مناسبت هفته پژوهش در مجتمع امام خمینی برای اساتید و دانشجویان برگزار می‌شود.

سلطانیه در ادامه برنامه‌های هفته پژوهش این دانشگاه را اینگونه معرفی کرد: از 21 تا 24 آذر ماه نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی در دانشگاه برگزار شده و کارگاه علم‌سنجی، آموزش نوشتن پتنت، چگونگی تأسیس شرکت‌های دانش بنیان و عوامل موثر در تجاری سازی محصولات دانش بنیان نیز در نظر گرفته شده است و روز یکشنبه نیز جلسه عمومی توسط اعضای هیأت رئیسه برای پاسخگویی به اعضای هیأت علمی برگزار می‌شود.

آیین‌نامه فرصت مطالعاتی صنعتی نیاز به بازنگری دارد

کثیری با اشاره به توافقنامه میان وزارت علوم و وزارت صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: این توافقنامه در فضای دانشگاهی به علت مشکلات منابع و ساختاری عملیاتی نشد و امیدواریم با تدوین آیین نامه جدید در دانشگاه این مشکلات مرتفع شود. طبق این آیین‌نامه جدید اساتید می‌توانند پاره‌وقت در دانشگاه و حوزه صنعتی حضور داشته باشند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار