در جلسه علنی شورای شهر مطرح شد؛

دلایل صریح مخالفت شاکری و حافظی با تصویب برنامه 1700 میلیاردی در منطقه 12

رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران با انتقاد از برنامه های جزیره ای و غیرهماهنگ شهرداری تهران در منطقه 12، گفت: بر خلاف ادعای مطرح شده، جزییات برنامه 800 صفحه ای شهرداری در اختیار کمیسیون فرهنگی و اجتماعی قرار نگرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مجتبی شاکری در جریان بررسی لایحه برنامه آمایش و ساماندهی منطقه 12 با اشاره به اینکه عدم تعادل میان برنامه های مناطق 22گانه مشهود است، اظهار کرد: شهرداری برنامه های گوناگونی ارایه می‌کند اما این ایراد به شورای شهر وارد است که برنامه ها را بدون مهندسی تصویب می‌کند و نتیجه آن جزیره ای شدن برنامه‌ها است.

وی با بیان اینکه سال گذشته در زمان تصویب طرح انضباط اجتماعی منطقه 12 اعلام کردم تا زمانی که مشروح برنامه شهرداری ارایه نشده، بودجه تصویب نکنیم، گفت: کسی را متهم نمی کنم اما به هر دلیل اعضای شورا قانع شدند و به بودجه 400 میلیاردی آن رأی دادند. اما دیدیم که آسیب‌های اجتماعی گسترده شد و معتادان بی خانمان در مناطق دیگر نظیر 11، 13، 14 و 16 پراکنده شدند.

وی با بیان اینکه شهرداری قصد دارد چند برابر بودجه یک منطقه را در منطقه 12 هزینه کند، در حالی که برخی از مناطق برای تامین مالی پروژه های جزئی دچار مشکل هستند، افزود: مگر منطقه 12 تخم دو زرده کرده که بیشتر باید برای آن هزینه شود؟! و مگر شورای شهر قومیت گرا است که اعضایی که اهالی این منطقه هستند، به استناد آن تصویب این لایحه را درخواست می‌کنند؟!

وی با بیان اینکه گزارش 800 صفحه ای شهرداری که علیرضا دبیر به آن استناد می کند اصلا در اختیار کمیسیون فرهنگی و اجتماعی قرار نگرفته است، گفت: این برنامه 9 روز است که به شورا آمده و در این فاصله چند روز تعطیل بوده و اغلب اعضا آن را رویت و مطالعه نکرده اند.

شاکری تصریح کرد: در بازدیدهای محبان به عینه دیدیم که در شرایطی که کودکان و نوجوانان در این منطقه و دیگر مناطق از فضای استاندارد ورزشی و مسجد و نظایر آن محروم هستند، چرا باید بودجه صرف احیای یک آب انبار یا سنگفرش و تملیک عمارت تاریخی شود؟! 

وی با تاکید بر ضرورت پرهیز از اجرای برنامه های جزیره ای، گفت: از حدود ۳۰۰۰ معتاد جمع آوری شده در مراکز بهاران توسط شهرداری، نتوانستند آدرس 100نفر را که به خانواده بازگشته اند، در اختیار ما قرار دهند و این در حالی است که بنا بر اظهارات رئیس کمیسیون بودجه، شهرداری 400 میلیارد تومان در حوزه آسیب های اجتماعی هزینه کردند. کما اینکه مسئولان مربوطه اعلام می‌کنند در بهترین وضعیت فقط 10 درصد از آسیب دیدگان اجتماعی به خانه و خانواده باز می‌گردند و 90 درصد دیگر دوباره کف خیابان هستند.

9 روز برای بررسی لایحه کافی نیست

رحمت الله حافظی هم گفت: مسئولان شهرداری بارها اعلام کرده اند که نهادهای نظارتی از شهرداری بابت شفاف سازی تقدیر کرده است، از این رو لازم است شهرداری مستندات موجود را به شورا ارسال کند تا شورا نیز از این تقدیرنامه ها مطلع شود.

حافظی همچنین در بررسی لایحه برنامه اجرایی شهرداری تهران در خصوص تملک املاک و اجرای پروژه های طرح آمایش بهسازی و ساماندهی منطقه 12موضوع بند 8 تبصره 23 مصوبه بودجه سال 95 شهرداری تهران، با بیان اینکه باید در اجرای پروژه ها و تخصیص اعتبارات اولویت بندی کنیم، تاکید کرد: به روندی که اکنون اتفاق افتاده، اعتراض دارم این روال و نحوه ارجاع کار در لایحه مذکور قدرت کارشناسی از کمیسیون ها را سلب می کند، زیرا باید طی 9 روز کاری 700 صفحه و 360 پروژه بررسی می‌شد.

وی با بیان اینکه برای بررسی دقیق و موشکافانه لازم است که این لایحه به کمیسیون ها برگشت داده شود تا بعد از بررسی کارشناسی نسبت به این لایحه رأی‌گیری شود، گفت: منابع پیش بینی شده در این تبصره فاقد ردیف بودجه ای بوده و قرار است از منابع موجود و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و درآمد مازاد استفاده شود. 

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به اینکه اگر درآمد مازاد وجود دارد انتظار داریم، با توجه به آلودگی شدید هوا در منطقه 12 به اولویت توجه شود، گفت: برای نمونه باید زیرساخت حمل و نقل پاک در این منطقه ایجاد شود آیا ایجاد پاتوق محلی در منطقه اولویت دارد یا توجه به زیرساخت های حمل و نقل پاک؟


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار