مقررات رادیوئی 110 ساله شد

دبیرکل اتحادیه بین‌المللی ارتباطات به مناسبت 110 ساله شدن تدوین مقررات رادیوئی در پیامی اعلام کرد: مقررات رادیوئی دسترسی مساوی به طیف رادیوئی را در سراسر جهان برای همگان فراهم می‌سازد.

به گزارش خبرنگار دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هولین ژائو، دبیرکل اتحادیه بین‌المللی ارتباطات (ITU) در پیامی به مناسبت یکصد و دهمین سالروز تدوین مقررات رادیوئی اعلام کرد: مقررات رادیوئی ITU کارکرد بدون تداخل سامانه‌های ارتباطات رادیوئی را تضمین کرده و دسترسی مساوی به طیف رادیوئی را به عنوان منبع طبیعی کمیاب و بدون مرز، در سراسر جهان برای همگان فراهم می‌سازد.

دبیرکل اتحادیه بین‌المللی ارتباطات با اشاره به اینکه یکصد و دهمین سالروز تهیه و تدوین مقررات رادیوئی از سوی ITU در دسامبر ۲۰۱۶ جشن گرفته می‌شود، گفته است مقررات رادیوئی شامل مجموعه‌ای از قوانین و مقررات بین‌المللی حاکم بر بهره‌برداری از طیف رادیوئی و مدارات ماهواره‌ای برای ارتباطات جهانی بی‌سیم است.

ژائو در این پیام نوشته است:
در جهانی که بیش از پیش به سمت و سوی "ارتباطات بی‌سیم" سوق می‌یابد، مقررات رادیوئی ITU این امکان را برای کلیه خدمات رادیوئی فراهم می‌کند که طیف فرکانسی برای شمار فزاینده‌ای از کاربران و متقاضیان جهت ارائه خدماتی با کیفیت برتر به اشتراک گذاشته شود.
از اوایل دهه ۱۹۰۰، مدیریت طیف فرکانس رادیوئی و مقررات بهره‌برداری از آن یکی از مهمترین وظایف ITU بوده است و کشورهای عضو ITU در ایفای نقش خود به عنوان هماهنگ‌کننده جهانی طیف، مقررات رادیوئی را تدوین و دائماً به روز رسانی کرده‌اند.
اولین مجموعه از مقررات بین‌المللی ITU در سال ۱۹۰۶ شکل گرفت که اساساً مربوط به تلگراف رادیوئی برای حوزه دریایی بود. کنوانسیون ۱۹۰۶ تلگراف رادیوئی، ۳۰ کشور با مرز دریایی را در ۳ نوامر ۱۹۰۶ در برلین برای اولین کنفرانس رادیو تلگراف بین‌المللی گرد هم آورد که در آن "کنوانسیون تلگراف رادیوئی" به منظور تدوین قوانین الزام‌آور برای ارتباطات داخلی میان کشتی‌ها در دریا و ایستگاههای ساحلی مصوب گردید.
امروزه مقررات رادیوئی بر بیش از ۴۰ نوع خدمات ارتباطات رادیوئی در سراسر جهان اعمال می‌شود و محدوده فرکانسی از ۹ کیلوهرتز تا ۳۰۰۰ گیگاهرتز را پوشش می‌دهد. در حال حاضر این مقررات، شامل بیش از ۲۰۰۰ صفحه است که اصول و قوانین حاکم و همچنین حقوق و تعهدات ۱۹۳ کشور عضو ITU در بهره‌برداری موثر از طیف و مدارات ماهواره‌ای، به شیوه‌ای هماهنگ که منجر به تداخلات مضر برای یکدیگر نشود را شامل می‌شود.
از سال ۱۹۰۶، ۳۸ کنفرانس جهانی ارتباطات رادیوئی موسوم به WRC مقررات رادیوئی ITU را مورد بازبینی قرار دادند تا بتواند پاسخگوی پیشرفتهای فناوری و اجتماعی باشند که آخرین نسخه ۲۰۱۶ مصوب در کنفرانس جهانی ارتباطات رادیوئی ۲۰۱۵ (WRC-۱۵) در حال حاضر به صورت بر خط در سایت (www.itu.int)ITU در دسترس همگان است.
در طول ۱۱۰ سال گذشته، ثابت شده است که مقررات رادیوئی ITU ابزاری کاملاً مناسب برای مدیریت طیف فرکانس و مدارات ماهواره‌ای، براساس همکاری بین‌المللی و درک متقابل هستند و با پیچیدگی روزافزون دنیای دارای ارتباطات متقابل و سامانه‌های بی‌سیم حاضر در همه جا، اکنون بیش از هر زمان حائز اهمیت است که از کارائی و بازدهی حداکثری کنفرانسهای ارتباطات رادیوئی در تکامل به موقع این مقررات رادیوئی به عنوان ابزار با ارزش، اطمینان حاصل کنیم.

منبع: روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار