مشهد؛

کاریز یا قنات، میراثی اثرگذار بر شئونات زندگی

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تاکید بر نیاز به پرورش متخصصان ویژه قنات شناسی در کشور، قنات را میراث تاثیرگذار بر تمامی شوونات زندگی پیشینیان دانست.

به گزارش گروه استان های باشگاه  خبرنگاران جوان از مشهد، مجتبی مزروعی گفت: ایرانیان با ابداع سازه آبی قنات، پایه گذار بهره برداری بهینه و اصولی از منابع آبی زیرزمینی در جهان محسوب می شوند.

وی افزود: قنات ها بر اساس محاسبات و مطالعات ریاضی شکل گرفته است و بر اساس همین مطالعات در زمان های ترسالی و خشکسالی خود را تقویت می کردند و زندگی مردمان پایین دست قنات بر اساس میزان آب خروجی از قنات شکل می گرفت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره بر وجود 6700 رشته قنات در خراسان رضوی گفت: وجود این تعداد قنات در خراسان رضوی نشان دهنده زندگی شکل گرفته برپایه کشاورزی و دامپروری در طول تاریخ است .

مزروعی افزود: اشتغال و شئونات زندگی پیشینیان خراسان رضوی در این سرزمین ، باهوش و ذکاوت خاصی بنیاد شده است و ماهیت رفتاری آن ها، بر اساس تقسیم بندی مالکیت در بافت ها، نوع اشتغال و زیستگاه های زندگی می تواند مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.

وی ساخت و بهره برداری از قنات در کشور را متعلق به حدود 3000سال پیش دانست و گفت: متاسفانه امروز نوع نگاه به قنات ها، نگاهی اقتصادی است و هرجایی که بهره برداران قنات، با کمبود آب مواجه می شوند سریعا به دنبال استفاده از پمپ های آب هستند در حالی که می توان با احیای مجدد قنات، میزان آب دهی آن را کنترل کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تاکید بر نیاز کشور به حضور متخصصان قنات شناسی تصریح کرد: احیای قنات فقط لایروبی نیست و دانشگاه ها باید پرورش و تعلیم کارشناسان خبره در حوزه قنات، بهره برداری و احیای مجدد از این سازه آبی ر اجدی بگیرند و برای این امر برنامه ریزی کنند چراکه این میراث کهن برتمامی شوونات زندگی تاثیرگذار است و امروز نیز می بایست در اقتصاد، اجتماعات انسانی و اشتغال ساکنان پایین دستی به جایگاه اصلی خود برسد.

مزروعی اظهار کرد: با توجه به اهمیت این موضوع و طرح این محور در جمع متخصصان و پژوهشگران برجسته، بتوان این سازه آبی را هم گام و همپای دیگر سازه های آبی همچون، پل ها، سدها و آب بندها دوباره مورد استفاده و بهره برداری اصولی قرار داد و اهمیت و توجه مدیران و مسوولان اجرایی را نیز بر مرمت، حفظ و احیای قنات ها بیش از گذشته جذب نمود.

نخستین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی خراسان رضوی همزمان با چهارمین کنگره ملی با تاکید بر محورهای "حوزه های فرهنگی- طبیعی شهرها و روستاهای تاریخی"، "منظر فرهنگی و منظر شهری تاریخی"، "سازه در تاریخ معماری و شهرسازی"، "باستان شناسی، معماری و شهرسازی"، "میراث معماری و شهرسازی مدرن"، "میراث آب و کشاورزی"، "میراث فرهنگی ناملموس"و "راه های فرهنگی و عناصر وابسته بهمن ماه امسال درموزه بزرگ خراسان برگزار می شود.

انتهای پیام//ی.م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.