در حاشیه امضای تفاهمنامه میان وزارت بهداشت و وزارت ورزش و جوانان؛

فعالیت کم بدنی عامل اصلی مرگ در ایران/ 5 درصد جمعیت کشور مبتلا به آسم هستند

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به شیوع 5 درصدی آسم در کشور گفت: در زمینه شیوع سرطان در کشور هنوز از متوسط جهانی کمتر هستیم اما این میزان رو به رشد است.

به گزارشخبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدباقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در جلسه عقد تفاهمنامه همکاري بين وزارتخانه هاي بهداشت و ورزش و جوانان صبح امروز در وزارت بهداشت اظهار داشت: بیماری های غیر واگیر یکی از بزرگترین‌چالش های حوزه سلامت است، این خطر در همه جای دنیا بوده اما در کشورهای با درآمد متوسط جدی تر هست.

وی افزود: ما در کشور شرایط نسبتا سختی را در زمینه کنترل بیماری های غیر واگیر داریم، میزان بیماری های قلبی و عروقی در خاورمیانه بیش از متوسط جهانی بوده و میزان شیوع ان در ایران نسبت کشور های منطقه بیشتر است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت بیان کرد: در زمینه سکته قلبی شرایط کشور همانند کشور ترکیه است و در زمینه سرطان هنوز از متوسط جهانی کمتر هستیم اما این میزان رو به رشد است و ۵ درصد جمعیت کشور مبتلا به سرطان هستند.

وی تصریح کرد: 10 درصد جمعیت کشور را دیابت تهدید می کند و بیماری های مزمن انسداد تنفسی خصوصا با مشکل آلودگی هوا در کشور رو به افزایش است و ۵ درصد مردم مبتلا به آسم هستند.

لاریجانی اضافه کرد: مرگ مرتبط با بیماری های غیرواگیر در نقاط مختلف کشور و در میان مردان و زنان متفاوت است و چهار عامل تغذیه، کاهش فعالیت بدنی، استفاده از مواد اعتیاد آور نظیر الکل و مصرف دخانیات از عوامل موثر در در ایجاد بیماری های غیر واگیر است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: موضوع فعالیت بدنی ناکافی در کشور ما جدی است و ۳۱ درصد جامعه را تهدید می کند‌، در جهان میزان شیوع فعالیت کم بدنی ۳۱ درصد است و این موضوع در بانوان جدی تر است.

وی تصریح کرد: مرگ منتسب به فعالیت کم در ایران بیش از متوسط جهانی است و حدود ۶۰۰ میلیون دلار برای کشور بار مالی دارد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه ورزش عمومی باید در کشور جایگاه گسترده پیدا کند، افزود: در شهر فارس و یزد کمترین فعالیت بدنی و در ایلام بیشتر است، همچنین در استان فارس و زنجان میزان فعالیت بدنی در بانوان کمتر و در کهگیلویه و بویر احمد بیشترین میزان است. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: کمترین‌میزان فعالیت بدنی در تمام نقاط کشور به بانوان اختصاص دارد و شیوع چاقی در بین بانوان ۳۰ درصد و در آقایان‌ ۱۷ درصد است. 

لاریجانی اظهار داشت: مطابق سند تنظیم شده سعی بر این است کاهش نسبی در شیوع کم تحرکی ایجاد کنیم و میزان کم تحرکی که در کشور ۶۰ درصد است را به ۲۰ درصد کاهش دهیم.

وی بیان کرد: براساس این سند کمیته کشوری تشکیل شده است و وزارتخانه با مجموع دانشگاه های کشور کار تیمی انجام می دهند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت یادآور شد: سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر از لحاظ استراتژیک بسیار ارزشمند است و در جهان به عنوان یک سند مدرن شناخته می شود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار