شافعی خبر داد

معضلات محیط زیست اقتصاد روستا را به تعطیلی کشانده است / زخم‌های محیط زیست باید درد تمام جامعه شود

رئیس اتاق بازگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: معضلات امروز محیط زیستی از جمله از بین رفتن مراتع، کم بود آب، بارندگی و خشکسالی اقتصاد روستا را به تعطیلی کشانده است.

معضلات محیط زیست اقتصاد روستا را به تعطیلی کشانده است / زخم‌های محیط زیست باید درد تمام جامعه شودبه گزارش خبرنگار محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در حاشیه مراسم امضا تفاهم نامه همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست که امروز (شنبه) در سالن اجتماعات سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار داشت: معضلات زیست محیطی امروز کشور بیشترین تأثیر را بر مسائل اقتصادی به همراه داشته، به طوری که اقتصاد روستایی را به سمت تعطیلی کشانده است.

شافعی با بیان این که اقتصاد روستایی با مسائل زیست محیطی مرتبط است، افزود: از بین رفتن مراتع، کمبود آب، کاهش بارندگی، وقوع خشکسالی و مسائلی از این قبیل باعث شده تا امروزه اقتصاد روستایی ما تضعیف شود.

وی تصریح کرد: روزگاری جهت فلش حرکت اقتصاد از روستا به سمت شهر بود، اما امروزه این جهت حرکت برگشت خورده است.

رئیس اتاق بازگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تصریح کرد: امروزه اگر به روستاهای دوردست سفر کنید، می‌بینید که سر سفره آن‌ها کره بلغاری و هلندی وجود دارد و در نهایت موجب می‌شود که روستاییان مجبور به تخلیه و مهاجرت شوند.

شافعی ادامه داد: مهاجرت روستاییان منجر به افزایش حاشیه‌نشینی در شهر‌ها می‌شود و اکنون هم آمار حاشیه‌نشینی در شهر‌ها فاجعه‌بار است.

وی تأکید کرد: همه این عوامل باعث شده بخش اقتصادی بالاترین لطمه را ببیند و کماکان هم ادامه دارد.

رئیس اتاق بازگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: اما با توجه به ظرفیت‌های قابل توجه موجود در کشور می‌توانیم با اعمال رویکرد‌های جدید و بهره‌گیری از تجربه و اقدامات سایر کشور‌ها از تکرار این فجایع جلوگیری کنیم.

شافعی افزود: در برخی کشور‌های اروپایی از جمله هلند، اقتصاد سبز موجب شده تا توسعه اقتصاد آن‌ها به میزانی بالغ بر 10 درصد برسد.

وی گفت: امروز نیز با امضای این تفاهم‌نامه آمده‌ایم تا پاسخ مثبت خود را بر پیشگام شدن در اقتصاد سبز و پای کار آوردن شرکت‌های مستمر در اتاق بازرگانی، سازمان‌های مردم نهاد و تزریق تجهیزات نوین با توجه به ارتباطات بین‌المللی اعلام کنیم، به طور مثال می‌توانیم از تجربه کشور‌های موفق در زمینه روش‌های نوین آبیاری استفاده کنیم.

رئیس اتاق بازگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: کاری که کشور‌های اروپایی در مورد پسماند‌ها کرده‌اند را می‌توانیم با حمایت شرکت‌های داخلی خود و همکاری با آن ها انجام دهیم و اهداف آن ها را دنبال کنیم.

شافعی تصریح کرد: امیدواریم تا بر اساس این تفاهم‌نامه و با استفاده از روش‌های انتخابی محیط زیست و قول و قرار‌هایی که بخش خصوصی به عنوان تعهد اخلاقی و نگاه اقتصادی در برنامه کار خود قرار داده است، بتوانیم در توسعه اقتصاد سبز، اقتصاد پایدار و جلوگیری از تخریب محیط زیست قدم برداریم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر نحوه ورود اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی ایران در حفظ محیط زیست، گفت: شکاف تکنولوژی بین کشور و دنیا بسیار عمیق است، به طوری که ما در این زمینه عقب مانده‌ایم، در برنامه ریزی‌های خود در نظر گرفته‌ایم تا این شکاف را کم و در نتیجه کامل بپوشانیم.

رئیس اتاق بازگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: برای تحقق این هدف از روش‌های نوین در تولید انرژی استفاده خواهیم کرد، بحث استفاده از انرژی‌های پاک در کشور ما سابقه زیادی ندارد.

شافعی تصریح کرد: مذاکره با هیأت‌های اقتصادی دنیا مبنی بر استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا به ویژه در حوزه محیط زیست، از اهم اهداف اقتصادی اتاق بازرگانی است.

وی تأکید کرد: مشکلات و مسائل محیط زیست زخم‌های پنهانی است که وقتی به اوج می‌رسد، خود را نشان می‌دهد، دلیل این امر هم فراموش شدن و یا کمرنگ شدن اصل پیشگیری در دوره‌های قبل بوده است، مسائل زیست محیطی به گونه‌ای است که وقتی که کارد به استخوان می‌رسد، متوجه می‌شویم که چه بر سر محیط زیست آورده‌ایم، در حالی که زخم سایر حوزه‌ها کاملا آشکار است.

رئیس اتاق بازگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: از هم اکنون با شروع پیش بینی هایی برای آینده باید اقدامات خود را در این باره به طور جدی آغاز کنیم، در غیر این صورت زندگی در خطر خواهد بود.

شافعی در پایان بیان داشت: باید این درد محیط زیست را در جامعه آشکار کنیم.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار