ابتکار در گفتگوی ویژه خبری؛

وزارت صنعت و معدن در کاهش آلودگی هوا بهترین عملکرد را داشته‌اند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از بین 16 دستگاه مکلف به کاهش آلودگی هوا، وزارت صنعت و نفت بهترین عملکرد را داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با حضور در گفتگوی ویژه خبری (شب‌گذشته) به مناسبت روز ملی هوای پاک اظهار داشت: ما می‌توانیم بر روی آلودگی هوا تأثیر گذاشته و تعداد روزهای ناسالم را کاهش دهیم، در تهران تا دی ماه امسال 231 روز سالم و پاک داشته‌ایم در حالیکه در سال 92 تنها 176 روز سالم و پاک به ثبت رسیده و این آمار نشان دهنده این مسئله است که ما بیش از 51 روز سالم را نسبت به سال‌های قبل تجربه کرده‌ایم.

وی ادامه داد: بهترین الگو از نظر هوای سالم برای ما، اصفهان است که تعداد روزهای سالم و پاک آن نسبت به سال 92، سه برابر بیشتر شده است.

معاون رئیس جمهور تأکید کرد: اینکه به‌طورکلی هوای ناسالم ما کم شود موضوعی بسیار زمان‌بر است و به این سرعت در کلانشهرها اتفاق نخواهد افتاد.

ابتکار تصریح کرد: دولت با جدیت به مسئله آلودگی هوا ورود کرده و 16 دستگاه که رسانه به ویژه رسانه ملی هم جزو آنهاست در حال اجرای برنامه‌های مدون و علمی در این زمینه است.

وی با تأکید بر سنجش و پایش مستمر و منظم در کلانشهرها، افزود: کیفیت بنزین و خطوط تولید خودروها از جمله مواردی هستند که تحت بازرسی مستمر قرار می‌گیرند، اگر خودرو تولید شده در خطوط تولیدی با استانداردهای تائیدیه نو انطباق تولید مطابقت نکند تولید آن متوقف می‌شود.

**وزارت نفت و صنعت بهترین عملکرد را داشته‌اند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره جایگاه عملکرد 16 دستگاه مکلف شده به رفع آلودگی هوا، بیان داشت: وزارت نفت و صنعت بهترین عملکرد را در کاهش آلودگی هوا داشته‌اند، هر دو این وزارتخانه‌ها برای ارتقای کیفیت سوخت گام‌های خوبی برداشته اند‌، اما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داریم‌، پالایشگاه‌ها در جهت ارتقای کیفی سازی سوخت گام‌های موثری برداشته‌اند.

در این لحظه کاظمی معاون وزیر نفت روی آنتن زنده برنامه آمده و درباره ارتقای کیفیت سوخت کشور گفت: در شیراز و اهواز، 50 درصد یورو 4 توزیع می شود که با راه‌اندازی پالایشگاه بندرعباس این میزان توزیع سوخت یورو 4 در شیراز و اهواز کامل به صددرصد خواهد رسید.

وی ادامه داد: پالایشگاه بندرعباس تا یک ماه آینده تکمیل خواهد شد، تضمین ما برای توزیع سوخت یورو 4 بوده و فعلا برنامه‌ای برای یورو 5 نداریم.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه تا پایان سال یک فاز پالایشگاه‌ ستاره خلیج فارس را راه‌اندازی‌ خواهیم کرد، تأکید کرد: اوایل سال آینده توزیع سوخت یورو 4 در همه شهر‌های کشور وضعیت مطلوبی خواهیم داشت.

کاظمی درباره سوخت نیروگاه‌هایی که از مازوت‌ به گاز تبدیل شده‌اند، تصریح کرد: از اسفند ماه امسال جز نیروگاه چابهار‌ تقریبا تمامی نیروگاه‌ها گازسوز‌ خواهند شد.

* تعویض کاتالیست‌ و سالم بودن آن باید در تاکسی‌های شهری اجبار شود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مسئله حدود مجاز معاینه‌فنی خودروها یکی از موارد بسیار مهم و تأثیرگذار در کاهش آلایندگی‌ ناشی از خودروها و کنترل آلودگی هواست، افزود: کاتالیست‌ در فیلتر دوده یکی از ارکان مهم دریافت معاینه فنی هستند و با معاینه فنی مشخص می‌شود که خودرو کاتالیست‌ دارد یا نه، برخی اوقات خودرو‌هایی که تردد بسیار زیادی دارند عمر مفید کاتالیست‌ آن‌ها زودتر از موعد مقرر به اتمام رسیده و این موضوع تنها توسط معاینه فنی مشخص می‌شود.

ابتکار تأکید کرد: با تلاش وزارت کشور و راهور‌ ناجا‌ سامانه معاینه فنی یکپارچه را راه‌اندازی کردیم تا معاینه فنی خودروها و قطعات مؤثر در خودرو از جمله کاتالیست‌ به منظور کاهش آلودگی کنترل شوند، در این سیستم پلاک ماشین‌ها از طریق دوربین‌های مجهز کنترل شده و اطلاعات انجام شده در معاینه فنی بر روی پلاک در سیستم راهور‌ ناجا‌ ثبت می‌شود، حالا اگر خودرویی‌ حدود مجاز معاینه فنی را کسب کند تأییدیه‌ می‌گیرد.

وی افزود: سطح‌بندی معاینه‌فنی خودرو‌ها به منظور تردد آن‌ها در محدود‌های تعیین‌ شده شهری مسئله دیگری است که از طریق همین سیستم سیمفا‌ محقق خواهد شد.

ابتکار درباره قانون لایحه هوای پاک، بیان داشت: هیئت دولت روی این قانون کار کرده و به مجلس ارائه داده و در حال حاضر این لایحه آماده است و منتظر تصویب آن هستیم. در اهمیت این قانون هم باید اذعان داشت که در جهت کاهش آلودگی هوا بسیار کمک‌دهنده خواهد بود.

در این لحظه چمران رئیس عالی استان‌ها روی آنتن زنده آمده و گفت: در بودجه بندی شهرداری برای کاتالیست‌ تاکسی‌ها بودجه‌ای پیش‌بینی شده است تا با استفاده از این امکان کاتالیست‌ها تعویض شوند البته این امکان‌ را سازمان تاکسی‌رانی دارد و تنها در اختیار تاکسی‌رانان می‌گذارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن انتقاد از این روند گفت: این موضوع باید با سرعت بیشتر انجام شود چرا که کاتالیست‌ها به عنوان ابزاری برای جذب آلاینده خروجی اگزوز‌ محسوب می‌شود و وقتی عمر مفید آن بویژه توسط تاکسی‌ها که به علت تردد زیاد با این امر مواجه می‌شوند به اتمام برسد آلایندگی‌ بیشتری تولید می‌شود.

وی تأکید کرد: تعویض کاتالیست‌ و سالم بودن آن باید در تاکسی‌های شهری نوعی اجبار باشد.

*ورود موتور سیکلت و خودروی برقی به بازار کشور

ابتکار گفت: تغییر موتور بنزینی‌ و کاربراتوری‌ به برقی و الکتریکی و ارتقای استاندارد آن‌ها به یورو 4، طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده باید در سال 86 انجام شود اما این اتفاق تا سال 93 نیفتاد و ما در نیمه سال 93 این موضوع را اجباری کردیم.

وی با بیان اینکه از خطوط تولیدی موتورسیکلت و خودرو‌ها به طور مرتب بازرسی داریم، افزود: حتی گاهی موارد مردودی‌ در بازرسی‌ها به آن‌ها تعلق گرفته است.

معاون رئیس جمهور بیان داشت: از تاریخ 95/7/1شماره‌گذاری نمی‌شود و تاکنون 144 مجوز جدید برای تولید موتورسیکلت انژکتوری‌ و برقی دریافت و تأیید کردیم.

ابتکار با بیان اینکه باتری لیتیومی‌ پایه خودرو و موتور‌های برقی است، افزود: وزارت دفاع از سال 93 اقدامات خود را در این زمینه شروع کرده است، بخش تحقیق و توسعه به منظور استفاده از این باتری‌ها در صنعت خودرو‌سازی آماده شده و دو خودرو‌ساز و موتور‌ساز تولید موتور سیکلت و خودرو برقی را در دستور کار قرار دادند.

وی با بیان اینکه خواستار حمایت دولت برای تولید داخل در زمینه خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های برقی بوده‌ایم، افزود: برخی خطوط تولید موتور سیکلت و برقی راه‌اندازی و برخی در حد نمونه تولید شده است، البته وزارت صنایع نیز پیشنهادی در زمینه چگونگی حمایت ویژه از تولید‌کنندگان خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های برقی به دولت ارائه داده است.

در این لحظه امیرحسین قناتی مدیرکل صنایع، خودرو و نیرو محرکه روی خط تلفنی آنتن زنده گفتگوی خبری آمده و در خصوص تولید و واردات خودرو و موتور سیکلت‌های برقی، گفت: علاوه بر تولید بحث اینکه مصرف‌کنندگان امکان مصرف داشته باشند موضوع مهمی است البته تعرفه واردات قطعات، اجزا و حتی خودرو‌ها و موتور‌های برقی صفر است اما باید توجه داشت که خودروهای برقی 40 درصد گران‌تر از سایر خودرو‌هاست به همین دلیل باید دولت در این زمینه مشتری را ترغیب به استفاده از خودروها و موتورسیکلت‌های برقی کند، ما با عنوان صنعت تنها می توانستیم تعرفه‌ها را صفر کنیم.

قناتی‌ ادامه داد: در بسته حمایتی پیشنهادی ما به دولت، بحث تولید و مصرف کننده دیده شده تا خودرو ارزان و با تسهیلاتی‌ به دست خریدار و مصرف‌کننده برسد، در اروپا یک سوم قیمت این خودروهای برقی به صورت یارانه بلاعوض‌ به خریداران و مصرف‌کنندگان ارائه می‌شود. در چین هم 8 هزار دلار به خریدار می‌دهند در حالی که قیمت خودرو 30 تا 40 هزار دلار است.

وی ادامه داد: خودرو‌های هیبریدی‌ و برقی را به صورت نمونه آماده کرده‌ایم و در خصوص موتورسیکلت برقی نیز 18 شرکت آماده تولید داریم ولی بازار تقاضا زیاد نیست و همچنان بین تقاضا و قیمت اختلاف زیادی وجود دارد.

*فرسودگی اتوبوس‌های تهران با کاتالیست‌ حل نمی‌شود

ابتکار با بیان اینکه دنیا روز به روز متوجه آلودگی و افزایش ذرات معلق از گازوئیل‌ و در نهایت ارتقای این نوع از سوخت‌های فسیلی شده است، افزود: تمامی کشور‌ها به سمت خودرو‌های دیزلی‌ با استاندارد‌های بالا رفته ولی پشیمان شدند همین امر خودرو‌های سنگین برای ما هم اهمیت دارد چرا که در تهران اتوبوس‌های دیزلی‌ زیادی داریم، فیلتر این اتوبوس‌های دیزلی‌ تا حدی میزان آلایندگی‌ را کاهش می‌دهد و شهرداری‌ها باید به این امر سامان دهند.

در این لحظه چمران رئیس شورای شهر تهران روی خط تلفنی آمده و گفت: شهرداری‌ها تا حدی که توان داشته‌اند از این فیلتر برای اتوبوس‌های دیزلی‌ استفاده کرده و می‌کنند اما مشکل ما کامیون‌های سنگین دیزلی‌ است که از 10 شب تا 6 صبح وارد شهر شده و میزان آلایندگی‌ ناشی از ذرات معلق را ایجاد می‌‌کنند به طوری که بعد از ساعت یک نیمه‌شب میزان آلودگی هوا بالاتر می‌رود که این موضوع ریشه در تردد کامیون‌های سنگین دیزلی‌ است که سوخت آن‌ها گازوئیل‌ بوده و از کیفیت پایین‌تری برخوردار است.

وی تأکید کرد: این کامیون‌ها از نظر آلودگی به شدت آلودگی ایجاد می‌کنند.

وی با اشاره به اتوبوس‌های شهر تهران، گفت: اتوبوس‌ها همه به سوی فرسودگی پیش می‌روند در حال حاضر 6 هزار اتوبوس داریم که قبلا تعداد آن‌ها 7 هزار بوده است، اتوبوس‌ها تا سن7 یا 8 سالگی به بالاتر می‌روند و این روند شاید با کاتالیست‌ هم رفع نشود چرا که اتوبوس ها فرسوده شده و کاتالیست‌ هم نمی‌تواند مانع آلایندگی‌ آن شود بنابراین باید قبل از کاتالیست‌ به فکر خود اتوبوس باشیم.

چمران افزود: باید 11 هزار اتوبوس داشته باشیم اما اکنون کمتر از 7 هزار اتوبوس موجود است.

وی با اشاره به فعالیت اتوبوس‌های هیبریدی‌ در تهران، افزود: به علت بالا بودن قیمت این نوع از اتوبوس ها، شهرداری توان خرید آن را ندارد، برای کاهش آلودگی باید به فکر اتوبوس و حمل و نقل ریلی‌ باشیم.

رئیس شورای عالی استان‌ها تأکید کرد: با افزودن یک قطار، هزار و 400 اتومبیل شخصی از سیکل رفت و آمد خارج می‌شوند و با این اتفاق مقدار بسیاری از آلایندگی‌ها کم خواهد شد.

چمران با درخواست از ابتکار به عنوان پیگیری از حمایت این امر از سوی دولت، افزود: کلانشهر‌ها بویژه تهران باید از نظر ریلی‌ و اتوبوسی تأمین شوند و بعد به فکر کاتالیست‌ باشیم.

وی با ابراز خوشحالی از توقف موتورسیکلت کاربراتوری‌ از تاریخ 95/7/1، گفت: ما نگران بودیم که شاید موتور‌های کاربراتوری‌ انبار شده مجددا به نوعی به بازار بازگردد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هم در پاسخ به صحبت‌ها چمران افزود: دولت و شهرداری باید در خصوص اتوبوس‌های نوساز و کاری را تعریف کند البته در برش یکساله تمهیداتی در خصوص تحقق امر صورت گرفته و معاونت اجرایی ریاست جمهوری با جلب رضایت سیستم بانکی برای نوسازی اتوبوس‌های تهران پیش‌بینی‌هایی انجام داده‌ است، در 95/4/2 این موضوع توسط هیئت دولت مورد تصویب قرار گرفته شده و امیدواریم تا پایان سال برای تأمین اتوبوس‌های نو گام‌هایی برداریم.

وی درباره نصب فیلتر دوده گفت: این موضوع قبلا بحث شده و مقرر شده که شهرداری‌ها این کار را انجام دهند چرا که آثار این امر در کاهش آلودگی هوا بسیار مهم است.

ابتکار با بیان اینکه در تهران شبانه 100 هزار خودروی سنگین به جابجایی و تخلیه نخاله و زباله می‌پردازند، گفت: بر اساس قانون ارتقای استاندارد و کمک به نوسازی ناوگان عمومی باید با کمک شهرداری و وزارت راه ساماندهی شود.

وی ادامه داد: تخریب، نوسازی و شهرسازی حجم زیادی را در تهران به خود اختصاص می‌دهند به طوری که روزانه 50 هزار تن نخاله در تهران جابجا می‌شود که آثار آلودگی آن کاملا مشخص است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره نوسازی حمل و نقل و ناوگان سنگین با تأکید بر ضرورت تأمین اعتبارات، افزود: قطعا دارندگان این نوع از حمل و نقل توان نو کردن ندارند و این امر باید با تسهیلات بانکی آسان شود که ساز و کاری هم برای این امر در نظر گرفته‌ایم تا خودروی عمومی فرسوده با اولویت اتوبوس‌ها تحت حمایت تسهیلات بانکی قرار گیرد.

وی بیان داشت: در ارتباط با تاکسی‌های فرسوده گام‌های خوبی برداشته شده تاکنون نزدیک به 40 هزار تاکسی فرسوده از رده خارج شده که 15 هزار دستگاه متعلق به تهران است.

*حدود معاینه فنی از پنج سال به 2 سال

ابتکار با بیان اینکه در تهران 6 هزار و 800 وسیله نقلیه در حال تردد است، افزود: در حال حاضر حدود 3 میلیون موتورسیکلت‌ در سطح شهر تردد دارد، یکی از مصوباتی را که دولت 6 ماه پیش آن را ابلاغ کرده و اخیرا هم اجرایی می‌شود ارتقای حدود مجاز معاینه فنی است و این امر با اولویت کلانشهر‌ها اجرا می‌شود.

در این لحظه سرهنگ عین‌اللهی جهانی معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی درباره نحوه اجرای معاینه فنی، بیان داشت: با اجرای طرح سیمفا وضعیت بهتر شده و کسانی که معاینه فنی ندارند طبق قانون روزانه 50 هزار تومان جریمه می‌شوند، ما در طول 9 ماه گذشته حدود 4 میلیون و 417 مورد اعمال قانون در خصوص معاینه فنی داشتیم که بار رشد 25 درصدی مواجه بوده است.

وی ادامه داد: حدود یک میلیون 375 دستگاه باید در کل کشور از رده خارج شوند که در این بین 30 درصد متعلق به تاکسی‌ها و 48 درصد متعلق به اتوبوس‌ها است که فرسوده شده‌اند، البته اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است و آن‌هایی که باید از رده خارج و هیچگونه ترددی نداشته باشند باید از رده خارج شوند.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی افزود: تاکنون 127 هزار خودرو اسقاط شده و کاتالیست و کنیستر از الزامات اخذ معاینه فنی محسوب شده‌اند.

سرهنگ جهانی تأکید کرد: مردم باید به این باور برسند که آلودگی هوا بیماری‌زاست و برای رفع آن همه باید وارد عمل شویم.

وی گفت: از تاریخ 95/7/1 موتورسیکلت کاربراتوری شماره‌گذاری نمی‌شود و حدود معاینه فنی از پنج سال به 2 سال تغییر کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در واکنش به صحبت‌های سرهنگ جهانی گفت: طبق آخرین گزارش‌ها حدود 60 هزار تاکسی فرسوده ثبت‌نام کرده‌اند که مشمول دریافت تسهیلات از جانب دولت و بانک‌ها هستند.

ابتکار ادامه داد: یک ساز و کار مدیریتی برای همکاری‌های بخشی و فرابخشی بین 16 دستگاه مکلف به کاهش آلودگی هوا ایجاد شده تا همه با یک سرعت یکسان نسبت به هدف‌گذاری انتخاب شده حرکت کنند، اقدام دستگاه‌ها در این زمینه رصد و ارزیابی می‌شود، مشکلات مشخص و در نهایت گزارش به طور کلی به دولت ارائه می‌شود.

وی تأکید کرد: با نگاه ویژه دولت در زمینه آلودگی هوا تحرکات خوبی انجام شده ولی باید اذعان داشت که مشارکت مردم بسیار کلیدی است و همیاری رسانه‌ها بویژه رسانه ملی ارزشمند است.


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار