همایش روز جهانی تالاب با حضور سفیر افغانستان در خوزستان برگزار می‌شود

همایش روز جهانی تالاب‌ها فردا با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست، نماینده مقیم سازمان ملل در ایران و سفرای کشورهای استرالیا، آلمان، نروژ، عراق و افغانستان در خوزستان برگزار می‌شود.

همایش روز جهانی تالاب با حضور سفیر افغانستان در خوزستان برگزار می‌شودبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران،  همایش روز جهانی تالاب ها فردا 14 بهمن/ دلو با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست، نماینده مقیم سازمان ملل در ایران و سفرای کشورهای استرالیا، آلمان، نروژ، عراق و افغانستان در استان خوزستان برگزار می شود.

در این همایش معاون محیط زیست دریایی و معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، رییس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی ایران و جمعی از مسوولان استانی حضور خواهند داشت.

پایگاه اطلاع رسانی سازمان محیط زیست ایران نوشت: در این روز طبق روال هر سال قهرمانان تالاب که در سه سطح اجرایی، پژوهشی و مشارکت عمومی انتخاب شده اند، در مراسم روز جهانی تالاب‌ها تقدیر خواهند شد.

علاوه بر این، مسابقه عکاسی جهانی نیز طبق روال هر ساله برگزار می‌شود که جوانان 18 تا 25 ساله می‌توانند از تاریخ 14 بهمن‌ماه تا 12 اسفند/ حوت 95 با ارسال آثار خود به سایت کنوانسیون رامسر در این مسابقه جهانی شرکت کنند.

برندگان این مسابقه بلیت پرواز رایگان برای بازدید از یکی از تالاب‌های بین‌المللی را دریافت می‌کنند.

تقدیر از محیط بان تالاب و برگزاری کارگروه استانی بررسی راهکارهای مقابله با پدیده گرد و غبار از دیگر برنامه‌های این همایش و سفر رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایارن به استان خوزستان است.

در دوم فوریه سال 1971 اولین کنوانسیون محیط زیستی دنیا در شهر رامسر با هدف حفاظت از تالاب‌ها و پرندگان کنارآبزی، حمایت از جوامع محلی و معیشت مردم اطراف تالاب‌ها به امضا رسید و یکی از قدیمی‌ترین معاهدات زیست محیطی جهان شد.

بر این اساس دستورالعمل‌های کنوانسیون رامسر در سال 1975 جنبه قانونی یافت و اکنون 169 کشور عضو رسمی دارد و یک هزار و 994 تالاب با اهمیت بین‌المللی با مجموع مساحت 191 میلیون و 860 هزار و 656 هکتار را در سطح جهان به ثبت رسانده است.

بیش از ٢٨٠ تالاب در ایران شناخته شده است که از این تعداد ٩٤ تالاب جزو تالاب های مهم کشور است و ٢٤ تالاب در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.

بر اساس مفاد کنوانسیون رامسر باید هر کشور عضو حداقل یک تالاب برای ثبت معرفی می‌کرد که در زمان امضای کنوانسیون رامسر ایران ١٨ تالاب معرفی کرد و اکنون به ٢٤ تالاب رسیده که در این کنوانسیون ثبت شده است.

هر سال برای این روز شعاری درنظرگرفته می‌شود؛ شعار امسال این روز تالاب‌ها برای کاهش خطر بلایای طبیعی تعیین شده است.

انتهای پبام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار