افغانستان معاون هشتمین نشست آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر شد

افغانستان معاون در هشتمین نشست بین المللی انرژی‌های تجدیدپذیر ابوظبی شد.

افغانستان معاون هشتمین نشست آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر شد
به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، هشتمین نشست بین المللی انرژی‌های تجدید پذیر در شهر ابوظبی امارات متحده عربی برگزار شد و کشور افغانستان در آن شرکت کرد.

علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان نماینده کشورش در این نشست دو روزه است.

علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب در این کنفرانس گفت: کشورهای پیشرفته اکنون فقط دغدغه کیفیت انرژی را دارن، برای اینکه مردمشان به انرژی دسترسی دارند؛ اما در کشورهای کمتر توسعه یافته هم نگرانی «کیفیت انرژی» و هم «دسترسی به انرژی» وجود دارد.

آقای عثمانی افزود: باید به کشورهای کمتر توسعه یافته در جهت توسعه انرژی تجدید پذیر کمکهای مالی و تخنیکی صورت گیرد تا این کشور ها بتوانند نیازهای خود را از این منابع بر آورده سازند. تا استفاده از انرژی غیر پاک به حداقل برسد.

وزیر انرژی و آب در بخش دیگر از گفته هایش افزود:  برای رسیدن از هدف ۷ از اهداف SDGs  این گمان وجود دارد که منابع انرژی به گونه¬ی غیر منطقی استفاده شود تا این هدف محقق شود. باید توجه داشته باشیم که رسیدن به هدف تا سال ۲۰۳۰ نباید به منابع ضربه بزند و آنرا قربانی سازد. چرا که این منابع سرمایه مشترک ما و نسل آینده است.  از طرف دیگر رسیدن به هدف نباید محیط زیست را آلوده سازد. که از یک طرف به رفاه برسیم و از طرف دیگر محیط را غیر قابل برای زندگی بسازیم. برای رسیدن به هدف هفتم SDGs استفاده از ترکیبی از انرژی قابل تجدید٬ موثریت انرژی و استفاده مفید و موثر و منطقی از پروژه های تولید انرژی می تواند کمک کند.

علی احمد عثمانی که نماینده افغانستان در این نشست جهانی است در بخش دیگر از سخنان خود در این کنفرانس خواهان توجه جامعه جهانی برای افغانستان شد، وی گفت:  سازمان جهانی انرژی می تواند کارهای زیر را برای کشورهای چون کشور ما انجام دهد.  از انجا که برنامه توسعه برق سالها را در بر می گیرد٬ باید برنامه ها را به کوتاه مدت و میان مدت تقسیم نمود. در کوتاه مدت سازمان بین المللی انرژی می تواند در ظرفیت سازی و همچنین انتقال تکنالوژی در بخش های مختلف بایومس٬ باد٬ آفتاب و سایر انرژی قابل تجدید٬ نقش داشته باشد. همچنین مدیریت تجارت انرژی همانند مشخص کردن تعرفه٬ حفظ و مراقبت وسایل تولید انرژی همچنین چگونگی جمع آوری مفاد سرمایه گذاری نقش داشته باشد.

آژانس بین المللی انرژی های قابل تجدید یک سازمان بین المللی است که کشور ها را برای انتقال بسوی انرژی پایدار پشتیبانی می کند. IRENA همچنان وظیفه آسان کردن دسترسی به تمام اطلاعات مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر را به دوش دارد.

رها نوشت: همچنین IRENA یا سازمان جهانی انرژی می تواند کشورها را از طریق زنجیره تامین٬ و تعیین مناطق آزاد تجارتی٬ تعیین رژیم تعرفه و سایر مشوق ها برای پروژه های انرژی  تجدید پذیر نقش داشته باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار