یکی از فعالان حوزه صادرات در گفتگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان:

افزایش میزان صادرات در سال95/ برجام شرکت های بین المللی را برای سرمایه گذاری در ایران وسوسه کرد

نبی زاده گفت: باوجود افزایش نرخ صادرات هنوز مشکلات زیادی پیش روی صادرکنندگان کشور قرار دارد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گمرک کشور در پایان دی ماه اعلام کرد صادرات کشور در ده ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 33.76 افزایش وزنی و8.37 درصد افزایش دلاری داشته است.

 باتوجه به برنامه های دولت در جهت هدف‌گذاری 50 میلیارد دلاری در بخش صادرات غیرنفتی، کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی،‌ کاهش آسیب پذیری ناشی از شوک‌های اقتصادی برون‌زا، افزایش و ایجاد اشتغال در بخش‌های ذیربط و ارتقای رفاه و حفظ تراز تجاری مثبت، رشد صادرات اتفاق افتاده در سال 95 دور از ذهن نبود.

همچنین براساس صحبت های وزیر صنعت، معدن و تجارت، گسترش ارتباطات تجاری با32 کشور جهان براساس بودجه 50 میلیارد دلاری و ایجاد شرکت‌های بازرگانی تخصصی یا عمومی صادراتی توسط سازمان توسعه تجارت در سال95 مورد توجه وتمرکز دولت قرار گرفت تا شاهد رشد صادرات در این سال باشیم.

اما باوجود تمامی این موارد همچنان مشکلات زیادی پیش روی صادر کنندگان کشورمان قرار دارد که از آن جمله می توان به عدم ثبات نرخ ارز،پرداخت ارزش افزوده 6درصدی،مطالبات سازمان امور مالیاتی،بالابودن نرخ حمل ونقل داخلی ومشکلات ناشی از تحریم ها دانست که باعث شده باوجود اقدامات موثر صورت گرفته در سال های گذشته بازهم بسیاری از تجار وبازرگانان ایرانی نتوانند فعالیت های خود را در سطح جهانی گسترش دهند.

  در راستای مشخص شدن ابعاد بیشتری از این موضوع با حمیدرضا نبی زاده عضو اتاق بازرگانی تهران وفعال حوزه بازرگانی خارجی و صادرات و واردات به گفتگو نشسته ایم؛

باشگاه خبرنگارن جوان:آیا سیاست های اقتصاد مقاومتی در بخش تقویت صادرات کشور به درستی انجام شده است؟

حمیدرضانبی زاده:به نظر من مسئولان صادرات کشور به اجرای درست سیاست های اقتصاد مقاومتی کم توجهی نشان داده اند ودر این راستا بهترین راهکار این است که از تمامی سازمان ها و ارگان های کشور به طور جداگانه پرسیده شود که در جهت اجرای مفاد اقتصاد مقاومتی چه کاری انجام داده اند.

اقتصاد مقاومتی یعنی خودباوری و توانایی مقاومت در برابر تمام تکانه های خارجی اما زمانی که بسیاری ازمشکلات ما از داخل شروع می شود،چگونه می توانیم کالای خود را به بازارهای خارجی صادر کنیم.

باشگاه خبرنگارن جوان:آیا برجام تاثیری بر اقتصاد داخلی کشور داشته است؟

حمیدرضا نبی زاده:در صورتی که برجام وجود نداشت، شرایط اقتصادی کشور بسیار مبهم تر از حال حاضر بود، مادرحال حاضر در نقطه ای قرار گرفته ایم که باید وضعیت اقتصادی را با شاخصه زمانی دیگری مقایسه کنیم،در صورتی که بخواهیم شرایط را باقبل از برجام مقایسه کنیم،اوضاع مساعدتر شده است اما هنوز راه زیادی تا رسیدن به نقطه قبل از شروع تحریم ها داریم.


 باشگاه خبرنگارن جوان:مزایای برجام در بهبود اوضاع اقتصاد بین المللی چه بود؟

حمیدرضا نبی زاده:به طور حتم تمام تحلیل گران سیاسی به این موضوع اذعان دارند که ما ازجهت روابط بین الملل رشد چشمگیری داشته ایم،از دهه شصت هجری شمسی تمام شرکت های بزرگ جهانی برای دسترسی به بازار بزرگ خاورمیانه در کشور امارات،دفتر منطقه ای خود را دایر می کردند، اما درهمین یک سال ونیم گذشته بعد ازبرجام تعداد زیادی از آن‌ها دفاتر خود را به ایران منتقل کرده و یا اگر دفتری در خاورمیانه نداشتند، اقدام به بازگشایی آن کردند.

 
باشگاه خبرنگارن جوان:چرا رفت و آمد هییت های خارجی در ماه های گذشته افت داشته است؟


حمیدرضا نبی زاده: ورود هیئت های خارجی در ابتدا بسیار شتاب داشت و هرکدام می خواستند سهم بیشتری از بازار بزرگ ایران به دست آورند اما در حال حاضر به نظر می رسد ورود این هیئت ها به کشور به حالت تعادل نزدیک تر شده است.

 باشگاه خبرنگارن جوان:در صورتیکه برجام دارای مزایای ذکر شده بود،پس چرا نتوانست اقتصاد کشور را از حالت رکود خارج کند؟

حمیدرضا نبی زاده: اگر بخواهیم واقع بینانه به برجام نگاه کنیم،می بینیم که برجام بخشی از یک پازل بزرگ را تشکیل می دهد و به تنهایی نمی توانست به مشکلات اقتصادی کشور پایان دهد وبخش های دیگر این پازل از جمله مالیات،گمرک و بانک ها دارای مسائل عدیده ای هستند و نه تنها گتهی در جهت حرکت کشتی رونق اقتصادی نبوده بلکه در خلاف جهت همچون جزیره ایی خود مختار در حال حرکت هستند.

باشگاه خبرنگارن جوان:مشکل اصلی تولید کنندگان ما چیست؟

حمیدرضا نبی زاده: مشکلات زیادی بر سر راه تولید کنندگان داخلی وجود دارد به عنوان مثال بسیاری از واحدهای تولید کننده به خاطر فشار قانون های مالیات بر ارزش افزوده به ورشکستگی رسیده اند وجرایم تامین اجتماعی آنقدر سنگین است که گاهی از نرخ ربا بالاتر بوده و قوانین معافیت جرایم مجلس شرای اسلامی نیز نتوانسته کمکی به تولید کننده ها کند.

 باشگاه خبرنگارن جوان:راهکاراصلی  رونق در صادرات کشور چیست؟

حمیدرضا نبی زاده: واقعیت این است که باید صادرات را به دست صادرکننده ها سپرد، از طرف دیگر ضرورت اصلاح قوانین صادراتی وگمرکی اجتناب نا پذیر است، زیرا بسیاری از این قوانین شفاف نبوده و با وجود تمام فشاری که اتاق های بازرگانی در جهت برگشت مالیات ناشی از صادرات می آورند، این امر به سادگی صورت نمی گیرد و ضرورت وقوع یک انقلاب در حوزه قوانین صادراتی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

باشگاه خبرنگارن جوان:علت اصلی عدم توجه مسیولین به حوزه صادرات چیست؟

حمیدرضا نبی زاده: دلیل اصلی این است که ما درکشور به صورت سیستماتیک متولی صادرات مشخصی نداریم ومسئولان صادراتی کشور بیشتر در بخش های دیگر متمرکز هستند.

انتهای پیام/



 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار