بر اساس اعلام گمرک؛

سرمایه‌گذاری 7 میلیون دلاری ژاپنی‌ها برای تجهیز گمرکات ایران به دستگاه‌های ایکس‌ری

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران از سرمایه‌گذاری کشور ژاپن در بخش تجهیز گمرکات به دستگاه‌های کنترلی پیشرفته ایکس‌ری خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گمرک ،کرباسیان رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: کشور ژاپن در بررسی‌های انجام داده با توجه به اقداماتی که در دولت و گمرک جمهوری اسلامی ایران مورد ارزیابی قرار داده که به طور جد با تخلفات برخورد می‌شود، معادل 7 میلیون دلار به صورت وام بلاعوض به گمرک اختصاص داده تا دستگاه ایکس‌ری خریداری کند.

وی ادامه داد: خوشبختانه در کنار ایکس‌ری تجهیزات دیگری برای کنترل در گمرکات به کار گرفته شده و جمهوری اسلامی ایران در کل منطقه و حتی کشورهای آسیایی بیشترین دستگاه ایکس‌ری را دارا است زیرا در منطقه‌ای حضور داریم که به دلیل ایجاد امنیت در همسایگی و ضرورت کنترل ترانزیت، این امر ایجاب می‌کند به سمت کنترل و نظارت بیشتر برویم.

کرباسیان با اشاره به اینکه از سگ موادیاب، جی پی اس، آر اف آی دی و مدیریت ریسک در بحث نظارت گمرکات استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: تاکنون دو دستگاه ایکس‌ری در گمرک شهید رجایی نصب شده است و در آینده یک دستگاه ایکس‌ری جدید با سرعت بالای ارزیابی روزانه 1200 کانتینر در روز در این گمرک مهم نصب خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ایکس‌ری‌های جدید با همکاری بخش خصوصی نصب و راه‌اندازی می‌شود، افزود: خوشبختانه با وزارت دفاع توانستیم توافق‌نامه‌ای امضا کنیم تا با استفاده از امکانات صنایع دفاع، آنها برای گمرک ایران 5 دستگاه‌ ایکس‌ری بسازند. این دستگاه‌ها به پیشرفته‌ترین تکنولوژی مجهز هستند که در گذشته امکان خرید آن برای ما محدود بود و یا فقط از کشوری خاص به ایران وارد می‌شد، ولی در حال حاضر توانسته‌ایم در داخل کشور این دستگاه‌ها را بسازیم و این برای ما یک افتخار است.

وی ادامه داد: اکنون تفاهم‌نامه میان ما و وزارت دفاع امضا شده و قرارداد آن هم در مرحله نهایی شدن است. این موضوع یک اتفاق ملی است و باعث خرسندی ماست. گمرک ایران نیز از ساخت این دستگاه‌ها توسط وزارت دفاع پشتیبانی خواهد کرد و ما کمک‌های لازم را هم به آنها ارائه خواهیم کرد و افتخاری برای ماست که چنین محصولی را با تولیدکننده داخلی قرارداد بسته شده است.

رئیس کل گمرک ایران ادامه داد : گمرک با تخلفات برخورد می‌کند، اما نیاییم سازمان‌ها و سرمایه کشور را با حرف مورد خطاب قرار دهیم.

کرباسیان با بیان اینکه کماکان تراز تجاری کشور مثبت بوده و امیدوارم این روند تداوم یابد، افزود: از اول سال تا 23 بهمن ماه، 37 میلیارد دلار واردات کشور معادل سه درصد رشد و 38 میلیارد دلار صادرات که 9 درصد صورت گرفت.

وی درخصوص برخی شایعات مبنی بر بازداشت تعدادی از نیروی گمرکات هرمزگان توسط نیروی انتظامی، اظهار کرد: کسی که متخصص امر است بعید می‌دانم چنین حرفی زده باشد زیرا در گمرکات اگر تخلفی صورت بگیرد، کشف می‌شود و تمامی این کشفیات به کمک نیروی انتظامی و گمرک بوده است.

کرباسیان با بیان اینکه بیشترین حجم واردات کشور از بندر شهید رجایی با آمار 60 درصدی است و اگر تخلفی صورت بگیرد به طور حتم به دلیل حجم بالا، تخلف در این بندر استراتژیک بیشتر از جاهای دیگر رخ می‌دهد، اضافه کرد: تمامی ارگان‌ها کاری که انجام داده‌اند در این راه معادل یک تخلفی که گمرک بررسی کرده یعنی معادل 3 هزار میلیاردی نبوده است.

وی ادامه داد: گمرک با تخلفات برخورد می‌کند، اما نیاییم سازمان‌ها و سرمایه کشور را با حرف مورد خطاب قرار دهیم و اگر پرونده‌ای بوده کشف شده و در همه جای دنیا قاچاق انجام و با آن برخورد می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار