اضافه کردن وایتکس در شیرهای پاستوریزه شایعه‌ است

رییس اداره نظارت برغذا و دارو دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان اظهارکرد: اضافه کردن وایتکس در شیرهای پاستوریزه شایعه‌ای بیش نیست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،جلال حجازی با اشاره به اینکه در خصوص شیر پاستوریزه همواره ابهامات زیادی وجود دارد که ناشی از شایعاتی است که در فضای مجازی گسترش می‌یابد، گفت: شایعاتی نظیر استفاده از وایتکس برای پایین آوردن بار میکروبی شیرهای ورودی کارخانه‌ها، استفاده از شیر خشک برای تولید شیرهای پاستوریزه و استفاده از مواد افزودنی برای ماندگاری شیر از جمله شایعاتی است که در این زمینه وجود دارد.
 
وی ادامه داد: در کارخانه‌های شیر پاستوریزه همواره آزمون‌های میکروبی دقیقی صورت می‌گیرد تا بار میکروبی شیرهای ورودی آزموده شود و اضافه کردن وایتکس در شیر نمی‌تواند جلوی این آزمایشات را بگیرد. همچنین باید یادآور شد که اضافه کردن وایتکس در شیر باعث دلمه بستن شیر می‌شود و قابلیت مصرف آن را از بین می‌برد.
 
حجازی با اشاره به اینکه ممکن است این اتفاق در واحدهای کوچک لبنیات سنتی که از یک گاوداری سنتی خریداری می‌کنند اتفاق می‌افتد، گفت: با توجه به نظارت‌های موجود توسط واحدهای نظارتی غذا و دارو امان اینکه در این زمینه مشکل وجود داشته باشد، وجود ندارد.
 
وی با اشاره به اینکه در زمینه استفاده از شیر خشک در تولید شیر پاستوریزه نیز باید گفت: شیر خشک وارده کارخانجات تولید لبنیات تنها برای بالا بردن ماده خشک در برخی ماست‌ها استفاده می‌شود و استفاده از شیر خشک در شیر پاستوریزه مجاز نیست و با متخلفان در این امر برخورد قانونی می‌شود.
 
رییس اداره نظارت بر غذا و دارو دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان اظهار کرد: مورد شبهه دیگری که در این زمینه وجود دارد استفاده از افزودنی‌ها در شیرها برای ماندگاری آنها است که باید خاطرنشان کرد که هیچ‌گونه مواد افزودنی در تولید شیر افزوده نمی‌شود و تنها به روش استریلیزاسیون چند ثانیه شیر در دمای بالا قرار می‌گیرد و میکروارگانیسم‌ها شیر از بین می‌رود و همین امر باعث ماندگاری شیر برای مدت شش ماه است و این محصولات بدون خطر است.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.