شهرام ناظری خواننده سرشناس کشورمان چند روز پیش در دانشگاه سلجوق ترکیه سخنانی به زبان آورد که موجی از بحث و نقد را در میان اهل فرهنگ و ادب برانگیخت.

باشگاه خبرنگاران جوان - شهرام ناظری خواننده سرشناس کشورمان که تا امروز خدمات فراوانی به شناساندن موسیقی ایرانی و شعر فارسی انجام داده، چند روز پیش در دانشگاه سلجوق ترکیه سخنانی بر زبان آورد که به‌سرعت در رسانه‌ها بازتاب یافت و موجی از بحث و نقد را در میان اهل فرهنگ و ادب برانگیخت.

آقای ناظری گفته است که «مسئولان و دولتمرد‌های ما به مشاهیر و عرفای ما خیلی علاقه‌مند نبودند. هیچ‌گاه هیچ‌کدامشان نخواستند یک‌بار بیایند مولانا را ببینند. یا اصلاً راه دور است؛ همان در خود ایران، شاید بزرگ‌ترین عرفای کره زمین و عالم بشریت در خاک خودمان ایران خوابیده‌اند، مثل بایزید بسطامی، مثل ابوالحسن خرقانی و مثل عطار در نیشابور. هیچ دولتمردی و هیچ مسئولی تاکنون علاقه‌ای نشان نداده که به این بزرگان عرفان و علم سری بزند. خوشبختانه به نظر من ما باید از ترک‌ها، دولت و مردم ترکیه تشکر کنیم که واقعاً مولانا را در دل خودشان پرورش دادند و مکتب مولانا را حداقل نگه داشتند. اگر مولانا در ایران بود این هم از بین رفته بود. مطمئن باشید!»

​​​​​​​آیا مولانا در ایران به فراموشی سپرده‌شده است؟

آنچه استاد ناظری بیان کرده از چند جنبه قابل‌تأمل است؛ در نگاه نخست شاید نوعی گلایه از بی‌توجهی مسئولان فرهنگی ایران به میراث ادبی و عرفانی باشد، اما در عمق خود پرسشی جدی‌تر را مطرح می‌کند مبنی بر این که: جایگاه ما در پاسداشت بزرگان ادبی و عرفانی کجاست؟ آیا واقعاً میراثی، چون مولانا در ایران به فراموشی سپرده‌شده یا همچنان در زندگی روزمره و فرهنگ عمومی حضور دارد؟

در پاسخ باید گفت درست است که تا امروز کم‌کاری‌هایی وجود داشته، اما این جملات این نگاه اشتباه را به وجود می‌آورد که بسیاری از مسئولان ما مانند حکومت طالبان که میراث فرهنگی را با بمب، اسلحه و تبر ویران می‌کند کمر به پاک کردن نام مشاهیر عرفان و ادب بسته‌اند. درصورتی‌که ماجرا این‌گونه نیست. ما هم قبول داریم که کم‌کاری‌هایی وجود دارد، اما این سکه روی دیگری هم دارد.

واقعیت این است که مولانا و آثارش امروز در موسیقی، تئاتر، جلسات مثنوی‌خوانی، کتاب‌های آموزشی و حتی فضای مجازی حضوری پررنگ در کشور ما دارد، مسئولان فرهنگی ما کم‌کاری‌هایی کرده‌اند، اما نه کتاب مولانا را سوزانده‌اند و نه فردی را از خواندن مثنوی منع کرده‌اند. پژوهش‌های دانشگاهی و آثار محققان ایرانی نیز نشان می‌دهد که اندیشه‌های مولانا جلال‌الدین بلخی نه‌تنها همچنان زنده‌اند، بلکه به‌طورجدی موردمطالعه و بازخوانی قرار می‌گیرند. اینها همه نشانه‌هایی هستند که بخش زیادی از سخنان اخیر استاد شهرام ناظری را به چالش می‌کشند.

دیوار مولانادوستی را یک‌طرفه کاهگل نکنیم!

به قول قدیمی‌ها نباید دیوار را یک‌طرفه کاهگل کرد؛ در طول سال‌های گذشته ترکیه در برخی اوقات با رفتار شیطنت گونه‌ای مولانا را با نام «رومی» به مردم جهان معرفی کرده و با همین نام آرامگاه او را به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری خود بدل ساخته است؛ درصورتی‌که زادگاه این شاعر فارسی‌گوی ولایت بلخ بوده است. این اقدام و این‌گونه معرفی‌های شیطنت‌آمیز تا حدی بوده که هراس مصادره مولانا جلال‌الدین بلخی را در ذهن بسیاری از فعالان فرهنگی انداخته و با واکنش‌هایی نیز همراه بوده است.

از این گذشته همین یکی دو سال پیش بود که برخی از مثنوی پژوهان و مولاناشناسان برجسته نقد‌های فراوانی را مبنی بر این که بسیاری از ابیات مولوی و حتی تابلو‌های راهنما که اطراف آرامگاه این شاعر پارسی گوی بوده، از محوطه آرامگاه برچیده شده است. بی‌تردید ترکیه تلاش‌های ارزشمندی نیز داشته که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت، اما این‌گونه به نظر می‌رسد که این خدمات بیشتر در راستای جذب گردشگر و درآمدزایی‌اند تا پژوهش‌های عمیق و بنیادین برای ماندگاری این شاعر و عارف فارسی‌زبان. اگر بخواهیم میان ایران و ترکیه و خدماتشان به ماندگاری نام مولانا به قضاوت بایستیم، کفه سمت ایران همواره سنگین‌تر بوده و هست.

ایرانیان، گردانندگان اصلی گرامی‎داشت مولانا در قونیه

در چند دهه اخیر در ایران مولاناپژوهی به جریان علمی و فرهنگی جدی تبدیل‌شده است تا جایی که در بسیاری از آیین‎هایی که در محل مزار مولانا برگزار می‌شود، بیشتر اهالی هنر و پژوهشگران از مشاهیر کشور‌های فارسی‌زبان و به‌ویژه ایران هستند؛ در این مسیر نیز مسئولان ایرانی هیچ‌گاه سد راه نبوده و در برخی موارد (هرچند اندک) به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم یاریگر برگزاری این برنامه‌ها بوده‌اند.

ظرفیت‌های فراموش شده

همه ما این نقد را می‌پذیریم که ظرفیت‌های گردشگری ادبی کشور‌های فارسی‌زبان هنوز به‌طور کامل شناخته و بهره‌برداری نشده‌اند. اگر این ظرفیت‌ها به‌درستی مدیریت شوند، ایران و کشور‌های فارسی‌زبان می‌توانند در جمع بزرگ‌ترین قطب‌های گردشگری فرهنگی جهان قرار گیرند. باید به این نکته مهم نیز اشاره کرد که سخنان استاد شهرام ناظری را می‌توان هم هشدار و هم گلایه دانست؛ هشدار درباره کم‌کاری‌ها و گلایه از بی‌توجهی‌ها، اما در خصوص نوع بیان آن نقد‌های فراوانی وجود دارد. مسئولان ما باید به این نکته مهم توجه داشته باشند که می‌توان با الگوبرداری از کشور‌هایی که گردشگری ادبی- فرهنگی را جدی گرفته‌اند، در راستای جهانی‌سازی اندیشه‌های شاعران، عارفان و ادیبان فارسی‌زبان گام بردارند؛ اقداماتی با نگاهی جهانی که علاوه بر معرفی این بزرگان و درآمدزایی‌های حاصل از آن، قادر است تا حدود زیادی این قبیل نگرانی‌ها را از میان بردارد. البته هنرمندانی مانند استاد شهرام ناظری نیز باید در سخنرانی‌های خود کمی جانب انصاف را رعایت کنند.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب ها: شهرام ناظری ، مولانا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۶
در انتظار بررسی: ۳۷
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۰۷ دی ۱۴۰۴
من با اقای،شهرام ناظری هم عقیده هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۰۷ دی ۱۴۰۴
اگر دولت ایران وزارت ارشاد و فرهنگ هر ساله بزرگداشتی از مولانا و از دیگر بزرگ ایران می‌گذاشت الان با این معضل فرهنگی و اجتماعی روبرو نمودیم که حالا بعضی از بزرگان شعر وادبیات و خوانندگان محترم اینجور حرفا در مورد فرهنگ و تاریخ شاعران بزرگ بزنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۰۷ دی ۱۴۰۴
اونایی که تا بحث های این شکلی پیش میاد سریع رگ غیرتشون قلنبه میشه، همونایی هستن که هی خلیج فارس، خلیج فارس میکنن، ولی خاک جزیره هرمز رو با خودشون سوغات می‌برن. میخوام بگم پاسداری از اینجور چیزا فقط به شعار و حرف نیست، باید در رفتارمون هم مشخص باشه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۰۷ دی ۱۴۰۴
ترکیه هرچه تلاش کند نمی‌تواند مولانا را مصادره کند شعرهای فارسی مولانا بهترین گواه است برای ترکیه مولانا فقط بهانه ای برای کسب درآمد است ارزش مولانا در آنجا شناخته شده نیست فقط نمایش است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۰۷ دی ۱۴۰۴
این به اصطلاح هنرمندا چی فکر کردن با خودشون یه مدت که خبری ازشون نبست یه لگد نی زنن به ایران تا دوباره سر زبونها بیفتن .به چه قیمتی؟
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۱:۵۵ ۰۷ دی ۱۴۰۴
من با نظر ایشون موافق نیستم آرامگاه کدام شاعر و هنرمند کاهگل شده که ایشون از اینکه ارامگاه مولوی در ترکیه است ابراز خرسندی می کنن -هرچند بعضی از شهرداری ها مانند اهواز نام همه شعرا از جمله حافظ- سعدی- فردوسی و .. را از خیابان های مرکز شهر حذف کرده است.
Germany
ناشناس
۱۱:۵۵ ۰۷ دی ۱۴۰۴
نکته ای که آقای ناظری گفته اند ناظر به دولتمردان است که کاملا درست است و نیاز به تحقیق هم حتی ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۰۷ دی ۱۴۰۴
خوب ایشون بعد از دهه شصت و هفتاد آخرین اثری که تولید کردن و بدرد میخورده کی و چی بوده؟ برام جالبه که فقط طلبکاری و ادعای فضل و وقاحت دارن خوب خودت برو آهنگ بساز و کل مثنوی معنوی رو آواز بخون و پخش کن جوری کار کن که مخاطب زیادی در کشور و خارج کشور جلب کنه کسی کاری باهات داره مگه؟ لابد پول مفت و زیاد میخواهی بازیت نمی‌دن!؟!! البته ایشون از یک باب درست میگن چون منم بودم می‌دیدم کاری واسه ارایه ندارم سریعترین و در دسترس ترین کار اینه که به کشور و دولت یه لگدی بزنی حرفهای صد من یه غاز رو بری اینور و اونور یکی سر و صدا بلند کنی بلا فاصله شروع میکنن بهت کار دادن باور نمی‌کنید ؟؟!!یه نگاهی به تلویزیون و سریالها و افرادی مثل مهران مدیری و و و و و بندازین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۰۷ دی ۱۴۰۴
لعنت به دهانی که اگر به سخن افتاد
از کشور ما مایه بگذارد تا به اهداف شوم خودش برسد
و لعنت به زبانی که بیخودی چرند نشخوار کند
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Mohieddin
۱۱:۳۸ ۰۷ دی ۱۴۰۴
اولا ناظری اگر استاد موسیقی اصیل ایرانی است ( لازم است موسیقی دانان دستگاه ایرانی آن را تائید نمایند) مشخص است بخش،عمده ایی از مردم شریف ایران به تن و توان صدای ایشان علاقه ایی ندارند .‌از این که بگذریم شما بروید در محل تولد جناب مولوی و یا در قونیه محل دفن مولانا محمد ، مطمئن باشید به اندازه انگشتان دست اشخاصی را نخواهید یافت که بتواند نیم بیت از اشعار مولوی را بخواند و درک معانی شرف آن را داشته باشد خصوصا ترکان . یک عمره صدقه سر ملت ایران افرادی مثل ناظری در فضای فرهنگی ایران جولان می دهند و ارتزاق می کنتد اما ایران و ایرانی و فرهنگ کهن این مرز و بوم را به بیگانه مفت فروشی می کنند . آقا ناظری از گرده ملت و فرهنگ عظيم ایران پیاده شوید مگر شما که هستید که نطق فرهنگ مابانه از خودتان در می کنید؟ هر کسی از هم نوایی شد جدا بی نوا شد گر چه دارد صد نوا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۰۷ دی ۱۴۰۴
با کمال ادب و احترام به استاد ناظریان بزرگوار جای گلایه از ایشان است که خود از کشور ادب و شعر و هنر برجسته شد و این نوع گفتار چندان خوشایند نیست هر چند انتقاد از مسئولان لازم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۰۷ دی ۱۴۰۴
شرح مثنوی معنوی از علامه آدری زبان تبریزی محمد تقی جعفری نشان می دهد که قدر و قیمت مولانا در ساز و آواز جناب ناظری خلاصه نمی شود بلکه شناخت مولوی و روحیات عرفانی او نیاز به نشستن در حضور عرفای واقعی و مولوی شناسان واقعی است نه دست به تار بودن شما
از فیه ما فیه و دیوان شمس و مثنوی را باید از سینه بزرگان عرفان چون علامه حسن زاده ، و...بیرون کشید
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۲۴ ۰۷ دی ۱۴۰۴
بنظر بنده حرف حق رو گفتن و من با نظر ایشان کاملا موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۰۷ دی ۱۴۰۴
شعور و خودباختگی دوباره معنی شد !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۰۷ دی ۱۴۰۴
نا احترام به استاد گرامی ،،،از هنر وقتی هنرمند درمیاد وشکل میگیره و شکوفا میشه که نه محجور که با مردم در کوچه بازار شهر دمخور و همنشینه تهش هم میشه محبوب مردم ،، ،نه اینکه یکی دو تا فیلم بازی که میکنه خودش رو گم میکنه و کسی رو قبول نداره و یادش میره کیه این یعنی با سر زمین خوردن و هرز رفتن و خبر هم نداره،،، داستان سناریو فیلم هنرپیشه ووو همش در دل مردمه و از دل مردم بیرون میاد
۱۲۳