ذخایر فرآورده‌های خونی کشور ۷ برابر مصارف روزانه است

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران گفت: با تولیدات ۱۰۰ درصدی، کشور در زمینه تامین کیسه خون به خود اتکایی رسیده است.

علی اکبر پورفتح الله مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عنوان کرد: با توجه به نامگذاری امسال به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، سازمان انتقال خون برای اولین بار توانست بعد از مدت زمان چند دهه ۱۰۰ درصد کیسه‌های خون را در داخل تولید کند. این عمل باعث خودکفایی کشور در تولیدات داخلی شده است.

پور فتح الله با اشاره به اینکه ۱۷ میلیون کیسه خون را از شرکت فرانسوی ماکوفارما که در منطقه پیام کرج واقع شده است، تهیه کرده‌ایم، اظهار داشت: در دو شرکت جامع با استانداردهای بین المللی در زمینه تولید کیسه خون جهت دسترسی به بازار منطقه‌ای سرمایه‌گذاری شده است.

وی با تاکید بر اینکه سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که ۱۵۰ هزار مادر به دلیل کمبود کیسه‌های خون در زمان بارداری فوت می‌کنند، تاکید کرد: خوشبختانه کشورمان سال ۹۴ در زمینه اهدای خون و فرآورده‌های خونی دچار کمبود نبوده است و همچنین امسال نیز ذخیره این فرآورده‌ها هفت برابر مصرف روزانه است.

مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه وسایل و تجهیزات مورد نیاز سازمان به جهت افزایش ظرفیت‌های داخلی به قیمت هفت میلیارد تومان از شرکت‌های دانش بنیان تهیه شده است، تصریح کرد: مواردی همچون تجهیزات زنجیره سرد انتقال خون، فریزرهای منهای ۴۰ درجه سانتی گراد و چرخه تولید پلاکت از مهمترین تجهیزات مورد نیاز سازمان انتقال خون ایران است.

پور فتح الله با اشاره به اینکه ۱۰۰ هزار واحد پلاسمای مازاد بر مصرف ایرانی جهت بررسی و آزمایش برای تبدیل به داروهای مشتق از پلاسما به خارج منتقل می‌شود، افزود: با توجه به بررسی‌های انجام شده در این فرآورده‌های خونی، ایران فقط با مورد هپاتیت A، HCV، پاراویروس B.۱۹ و دو مورد ۴۳ مواجه است.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران یادآور شد: ما در تلاش هستیم که این تعداد از پلاسما را در کشور به یک میلیون لیتر تا سال ۱۴۰۰ برسانیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار