لزوم آموزش‌های خودامدادی و دیگر امدادی در کشور/ مرگ‌های ترومایی باید ریشه‌یابی شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اظهار تاسف از کم توجهی به ضرورت خود امدادی و دیگر امدادی، غفلت در انجام به موقع اقدامات پیش بیمارستانی را مهمترین علت افزایش خسارت‌های نجومی سوانح ترومایی برشمرد.

غفلتی که هر ساله خسارت چند ده میلیاردی را به نظام سلامت کشور تحمیل می کند/ اقداماتی که ریشه اصلی کاهش مرگ‌های ترومایی است
امیر سرتیپ محمد حسین لشگری رییس دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به وضعیت بافت مهندسی غیر استاندارد و  فرسوده خانه‌ها و اماکن پرتردد قدیمی کلان شهرهای کشور از جمله تهران و احتمال وقوع هر گونه حادثه ناخواسته‌ای همچون آتش سوزی، خطر ریزش آوار و نظایر آن، اظهار داشت: داشتن حداقل اطلاعات پایه همچون خود امدادی و دیگر امدادی در زمان آسیب دیدگی یا رویارویی با مصدومان ترومایی بسیار حیاتی است. 

وی افزود: ما معتقیدیم که در شرایط امروزی و با وجود داشتن حادثه خیزترین جاده‌های پرتردد در کشور و یا احتمال وقوع بلایای طبیعی همچون سیل ، زلزله، رانش زمین ‌و نظایر آن، باید اقدامات بیمارستانی به صورت الزامی به عموم مردم آموزش داده شود در غیر این صورت هر ساله به عواقب سنگین مالی، روانی و مرگ‌آور حوادث و سوانح ترومایی افزوده می‌شود.

سرتیپ لشگری ادامه داد: بیشترین مرگ و میر ناشی از تروما به علت غلفت در اجرای سریع عملیات پیش بیمارستانی  و حتی خود امدادی اتفاق می‌افتد ، موضوع بسیار مهمی که سالانه بار مالی چند ده میلیاردی را به کشور و خانواده‌های داغ‌دار تحمیل می‌کند. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی ارتش تاکید کرد : شاید مردم ندانند ولی از دید تخصصی نشان می‌دهد که به عنوان مثال اگر خون ریزی به موقع بند می‌آمد مصدوم از دست نمی رفت و یا اگر جابجایی وی درست صورت گیرد دیگر معلولیت و بار مالی سنگین این عارضه سالها گریبان گیر مصدوم نمی شد.

وی با اشاره به اینکه نحوه انجام اقدامات پیش بیمارستانی توسط مردم و حتی خود فرد مصدوم و توجه دقیق به آنها بسیار حائز اهمیت است، گفت:  زیرا با تردد در حادثه خیزترین جاده‌های کشور که در اغلب موارد به علت ترافیک سنگین نیروهای امدادی با مشکل دیر رسیدن به محل حادثه مواجه می‌شوند. 

سرتیپ لشگری اظهار داشت: بیشترین خسارت‌های نظام سلامت مربوط به عواقب کم توجهی به اقدامات پیش بیمارستانی است در غیر این صورت قطعا علاوه بر کاهش چشمگیر مرگ و میرها نه تنها اطلاعات عمومی و عملی مردم در خود امدادی و دیگر امدادی افزایش می‌یابد بلکه، معلولیت‌ها نیز کاهش می‌یابد.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار