عملیات بیابان‌ زدایی از چهار کانون فرسایش بادی گناباد به‌ صورت همزمان در حدود ۵۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان آغاز شده است.

بیابان‌ زدایی ۵۰۰ هکتار از کانون‌های فرسایش بادی گنابادبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد با بیان اینکه این عملیات شامل احداث بادشکن، نهال‌کاری، بذرپاشی، جمع‌آوری بذر و تولید نهال با مشارکت مردم است افزود: از حدود ۵۰ سال قبل اقدامات لازم در حوزه بیابان‌زدایی آغاز شده و تاکنون ۶۰ هزار هکتار از عرصه‌های فرسایش بادی بدون استفاده از فناوری‌های کنونی و تنها با تقویت پوشش گیاهی مهار شده است.
مجتبی محرابی بااشاره به افزایش کانون‌های فرسایش بادی گناباد و ایجاد مشکلات فراوان برای مردم افزود: علی‌رغم اینکه میزان اعتبار و تخصیص آن در تسریع کار مهم است اما کارکنان اداره منابع طبیعی بدون انتظار برای جذب اعتبارات و با مشارکت مردم اقدامات خود را در راستای بیابان‌زدایی و مهار کانون‌های فرسایش بادی را انجام دادند.
او یکی از اقدامات موفق در کاهش کانون‌های بحرانی فرسایش بادی گناباد را تقویت و توسعه پوشش گیاهی دانست و افزود: یکی از اقدامات انجام‌شده در ۱۶۰ هکتار از کانون فرسایش بادی نوده پشنگ – عمرانی گناباد، نهال‌کاری تاغ همراه با بذرپاشی ۶ گونه نهال مقاوم در برابر فرسایش بادی است.
محرابی تصریح کرد: در این اقدام که از آذر پارسال آغازشده است، به دلیل نوع خاک این منطقه ، خاک به عمق یک متر وارون شد و تشتک‌هایی هم‌ جهت شیب آب باران ایجادشده است و خوشبختانه با بارندگی‌های اخیر در گناباد این اقدام اداره منابع طبیعی به ثمر نشست.
او ادامه داد: میزان اعتبار هزینه شده در این طرح همراه با ۴ مرحله آبیاری حدود ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال است که امیدواریم با تداوم بارندگی و حفاظت مردم از این عرصه‌ها شاهد به ثمر نشست نهایی این مراتع باشیم.
۲۳۰ هزار هکتار از مساحت ۵۷۰ هزار هکتاری گناباد در کانون‌های فرسایش بادی قرار دارد.
انتهای پیام// ح ت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.