خوردن نمک را کم کنید تا خواب شبانه راحتی داشته باشید

پزشکان ژاپنی در مطالعات اخیرشان دریافتند که بیدار شدن‌های شبانه برای ادرار در واقع به دلیل نمکی است که در رژیم غذایی این اشخاص وجود دارد. بنابراین با کاهش مصرف نمک می‌توان به خواب راحت شبانه کمک کرد.

خوردن نمک را کم کنید تا خواب شبانه راحتی داشته باشیدبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، نوعی مشکل شب‌ادراری که بیشتر افراد بالای ۶۰ سال را درگیر می‌کند می‌تواند باعث اختلال خواب شود و به طور قابل توجهی روی کیفیت زندگی افراد تأثیر بگذارد.

محققان بیش از ۳۰۰ داوطلب را مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند که کاهش مصرف نمک باعث کاهش حجم دفع ادرار می‌شود. پزشکان انگلیسی بر این باورند که مصرف یک رژیم‌غذایی متعادل می‌تواند تا حد زیادی علائم بیماری را در بیماران کاهش دهد.

دانشمندان بیماران مبتلا به مشکلات خواب را که نمک زیادی مصرف می‌کردند به مدت سه ماه مورد بررسی قرار دادند و همچنین بعد از توصیه‌های لازم درباره کاهش مصرف نمک در رژیم‌غذایی، بار دیگر آنها را آزمایش کردند.

این توصیه‌ها باعث کاهش دفعات بیدار شدن از خواب و تخلیه ادرار از دو بار در شب به یک بار شد و اثر بسزایی روی کیفیت زندگی آنها در طول روز گذاشت. در مقابل، ۹۸ فرد شرکت‌کننده در تحقیق مقدار مصرف نمک را در رژیم‌غذایی خود افزایش دادند که نتیجه آن افزایش یافتن دفعات دفع ادرار در طول شب بود.

نتایج به دست آمده نشان داد با این راهکار ساده، یعنی کاهش میزان مصرف نمک در رژیم‌غذایی، می‌توان بر این اختلال چیره شد و کیفیت زندگی افراد را بهبود بخشید. البته محققان دانشگاه بریستول معتقدند که تنها مصرف نمک نمی‌تواند عامل شب‌ادراری در سالمندان باشد بلکه مقدار آبی که افراد پیش از زمان خواب می‌نوشند نیز بویژه در مردان مبتلا به بیماری‌های مثانه و پروستات، عامل دیگری به شمار می‌رود که باید به آن توجه کرد.


بیدار شدن‌های شبانه برای دفع ادرار و تخلیه مثانه در بیش از نیمی از مردان و زنان بالای ۵۰ سال مشاهده می‌شود و افراد سالمند شب‌ها تا بیش از دو بار مجبور می‌شوند از خواب بیدار شوند. این روند، باعث بروز اختلال خواب و خواب‌آلودگی‌های روزانه، خستگی، تحریک‌پذیری و استرس می‌شود.

به طور کلی، تغییرات هورمونی با بالا رفتن سن باعث تولید بیش از حد ادرار در طول شب می‌شود. همچنین بزرگ شدن غده پروستات در مردان یکی از مهم‌ترین عواملی است که به مجرای عبور ادرار فشار وارد می‌کند و نیاز به دفع را بیشتر می‌کند. از سوی دیگر، دفع مکرر ادرار می‌تواند علامت ابتلا به بیماری‌هایی چون دیابت، مشکلات قلبی یا مشکلات خواب، مانند وقفه تنفسی خواب باشد.

محققان توصیه می‌کنند که هر فرد نباید روزانه بیشتر از ۶ گرم نمک مصرف کند. این مقدار، برای کودکان یک تا سه سال تنها ۲ گرم، افراد ۷ تا ۱۰ سال حدود ۵ گرم و افراد ۱۱ سال به بالا روزانه ۶ گرم است.

منبع: سلامت آنلاین

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار