کرمان؛

نقش رسانه‌ها در ایجاد شعور و بلوغ سیاسی مردم تعیین‌کننده است

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: رسانه‌ها در ایجا شعور و بلوغ سیاسی مردم برای یک مشارکت حداکثری نقش تعیین‌کننده‌ای دارند.

 نقش رسانه‌ها در ایجاد شعور و بلوغ سیاسی مردم تعیین‌کننده استبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ رئیس کل دادگستری استان کرمان یدالله موحد صبح امروز در جلسه تعامل و هم اندیشی اصحاب رسانه با موضوع پیشگیری از جرائم انتخاباتی که در محل سالن کنفرانس حوزه ریاست دادگستری کل استان کرمان برگزار گردید،اظهار داشت: ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی در دادگستری استان کرمان تشکیل شده است.

این مقام عالی قوه قضاییه در استان کرمان تصریح کرد: رسانه‌ها در نهادینه کردن اخلاق انتخاباتی و ترویج ارزش‌های دینی و رهبری افکار عمومی سهم عمده‌ای دارند و در انتخابات گذشته تاثیرگذاری عملکرد رسانه‌ها به وضوح دیده شده است.

وی تاکید کرد: رسانه‌ها نه تنها در برگزاری انتخاباتی باشکوه اثربخش هستند، بلکه باید بستر را برای انتخابی آگاهانه و با شناخت برای مردم فراهم می سازند.

وی عنوان داشت: رسانه‌ها در سپردن امور مهم جامعه به افراد لایق و شایسته حضوری موثر دارند و رسانه‌ها باید با تبادل اطلاعات صحیح و به موقع و ارزیابی عملکردها، توانمندی‌ها و نقد منصفانه افراد و جریانات به واقع‌بینی مردم کمک کنند تا آنها اسیر تبلیغات کاذب و خلاف واقع خارجی و داخلی نشوند.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان گفت:رسانه‌ها باید از امیدوارسازی‌های واهی و کاذب، سیاه‌نمایی و تخریب و نادیده گرفتن دستاوردهای نظام انقلاب و مردم و بداخلاقی‌های انتخاباتی جلوگیری  کنند.

رئیس شورای قضائی  استان افزود: آفاتی در فرهنگ سیاسی و انتخاباتی جامعه ما دیده می‌شود و بداخلاقی‌هایی را می‌بینیم و بدون شک رسانه‌های جمعی در آفت‌زدایی و بهبود شرایط موجود و اصلاح این ایرادات جدی باید نقش ایفا کنند و از این رسالت مهم خود غافل نشوند.

وی ادامه داد: رسانه‌های جمعی در سلامت انتخابات نقش بی‌بدیلی دارند و از طرق مختلف می‌توانند به سلامت انتخابات و افزایش اعتماد عمومی کمک کنند، آگاه‌سازی عمومی و نشر بایدها و نبایدهای انتخابات مهمترین طریق برای ارتقای سلامت انتخابات است تبادل اطلاعات بین مسئولان اجرایی و نظارتی و مردم است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان اظهار داشت: اگر رسانه‌ها، فرآیند برگزاری انتخابات و معیارها و ملاک‌های صحیح انتخاباتی را به موقع و شفاف به آحاد جامعه انتقال دهند، سلامت انتخابات با مشارکت عمومی تضمین می‌شود.

وی تاکید کرد: همواره انتظار می‌رود، اصحاب رسانه و اهل قلم رفتارها و بداخلاقی‌های انتخاباتی را مورد نکوهش قرار داده و عملکردهای مناسب را تقویت و برجسته کنند.

وی تصریح کرد:مدیران مسئول باید در رابطه با تمام مطالب منتشر شده در نشریات پاسخگو باشند و از رسانه‌ها می‌خواهیم، نگاه کاسبکارانه به انتخابات نداشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: کشور در آستانه برگزاری دو انتخابات بسیار مهم و سرنوشت‌ساز قرار دارد، دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در 29 اردیبهشت ماه سال جاری برگزار می‌شود.

موحد ادامه داد: اداره امور کشور با آرای عمومی یکی از ارزشمندترین دستاوردهای نظام و انقلاب اسلامی برای ملت ایران است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان ابراز داشت: مردم از طریق انتخابات می‌توانند در ایجاد  تحولات ساختارهای سیاسی و مدیریت کلان کشور مداخله و نقش‌آفرینی کنند.

این مقام ارشد قضائی استان کرمان  عنوان کرد: از اوایل انقلاب اسلامی تاکنون طیف‌های متفاوتی با گرایش‌های مختلف سیاسی در مسند قدرت جای گرفته‌اند که این امر بیانگر آزادی مردم در انتخابات و تاثیر مستقیم رای آنان  در برگزیدن کارگزاران نظام است.

وی  تصریح کرد: باید به این نکته توجه شود که انتخابات تنها ابزاری برای انتقال قدرت از فردی به فرد دیگر و یا از یک جریان سیاسی به جریان سیاسی دیگر نیست، بلکه وسیله‌ای است که مردم از طریق آن با مشارکت همگانی تحولات جامعه را در جهت تقویت بنیه و اقتدارملی، انسجام داخلی و برداشتن گام‌های بلند برای دستیابی به اهداف و آینده‌ای روشن رقم می‌زند.

موحد ابراز داشت: انتخابات به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی نماد مردم سالاری دینی و مظهر اراده عمومی برای ایجاد وتحول در ساختار های سیاسی کشور است  و مردم همواره فرصت انتخابات را قدر دانسته و با مشارکت حداکثری خود خواست و اراده جمعی‌شان را اعلام کرده‌اند.

وی افزود: ملت بزرگ ایران در انتخابات پیش‌رو نیز با اراده پولادین پشتیبانی خود از نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران و ایستادگی برای دستیابی به اهداف و آرمان‌های امام راحل و شهدا را به اثبات می‌رساند و مقاومت در برابر بدخواهان را به رخ جهانیان می‌کشند.

وی اضافه کرد: ‌انتشار هرگونه محتوا به منظور تشویق مردم به تحریم و یا کاهش شرکت در انتخابات، تجمع بدون مجوز، اعتصاب، تحصن، ادعای غیرواقع مبنی بر توقف انتخابات و اقدامات منجر به اخلال در انتخابات از نظر قانون جرم است و مجازات دارد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: انتشار مطالبی که موجب تشویق اذهان عمومی شود و یا محتوایی که متضمن سیاه‌نمایی باشد و مطالب غیرواقع علیه کشور مطرح شود و بین اقشار جامعه به ویژه از طریق طرح مسائل قومی، نژادی و مذهبی اختلاف ایجاد کند و یا انتشار هرگونه نتایج نظرسازی و یا نظرسنجی کاذب درباره انتخابات و نامزدهای انتخاباتی ممنوع است.

موحد افزود: تبلیغ علائم تحریم انتخابات و انتشار این علائم نیز جرم و خلاف مقررات است و انتشار هجو، استفاده غیرمجاز از سایت‌های دولتی، انتشار تبلیغات انتخاباتی در خارج مهلت قانونی، نشر‌ مطالب مرتبط با خرید و فروش آرا، جعل اوراق تعرفه و تشویق مردم به رای دادن بیش از یک بار نیز رفتارهای مجرمانه انتخاباتی است.

وی بیان داشت: استفاده ابزاری از تصاویر اشخاص، شخصیت‌ها، مسئولان و بانوان جرم است و ممنوعیت دارد، انتشار هرگونه محتوای مشتمل بر توهین و نشر اکاذیب علیه نهادهای اجرایی و نظارتی هم جرم محسوب می‌شود و حق نداریم، اسناد محرمانه، طبقه‌بندی شده و سری درباره انتخابات را منتشر کنیم.

این مقام قضایی یادآور شد: انتشار محتوای خلاف واقع در ارتباط با بررسی صلاحیت‌ها، شمارش آرا و نتایج انتخابات و انتشار و توزیع مطلب تبلیغاتی از سوی کارکنان دولت و نهادهای دولتی له یا علیه نامزدهای انتخاباتی ممنوع است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان عنوان کرد:‌ انتشار مطلب با هدف دخالت در انتخابات هم با ممنوعیت قانونی مواجه است و موجب تشکیل پرونده می‌شود و مدیران مسئول باید در رابطه با تمام مطالب منتشر شده در نشریات پاسخگو باشند و از رسانه‌ها می‌خواهیم، نگاه کاسبکارانه به انتخابات نداشته باشند.

 انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.