جان کربی: لغو برجام بزرگترین اشتباه ترامپ خواهد بود/فعالیت‌های هسته‌ای ایران اکنون تحت نظارت قرار دارد

جان کربی با انتشار مطلبی در پایگاه اینترنتی سی‌ان‌ان، به بررسی تلاش دولت ترامپ برای وضع دوباره تحریم‌های هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

جان کربی: لغو برجام بزرگترین اشتباه ترامپ خواهد بود/فعالیت‌های هسته‌ای ایران اکنون تحت نظارت قرار داردبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، جان کربی – سخنگوی سابق وزارت خارجه آمریکا – در مطلبی در وب‌سایت سی‌ان‌ان نوشت: پس از وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ – رئیس جمهور آمریکا – درباره پاره کردن توافق هسته‌ای ایران، به نظر می‌رسد گزارش دولت آمریکا به کنگره مبنی بر پایبندی ایران به تعهدات ذکر شده‌اش در برجام برای ترامپ سخت بوده باشد. شاید به همین دلیل بود که در نامه‌ای که رکس تیلرسون – وزیر خارجه آمریکا – به کنگره ارسال کرد، اندکی درباره بازبینی این توافق و احتمال بازگشت تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران نیز گفته شده است.

کربی در ادامه این مطلب نوشت: در حقیقت، تحریم‌ها ایران را پای میز مذاکره آورد. لغو این تحریم‌ها انگیزه ایران برای انجام این مذاکرات بوده است. به این ترتیب، در صورتی که این تحریم‌ها بی‌دلیل بار دیگر وضع شود، این آمریکا خواهد بود که به تعهدات خود پایبند نخواهد بود. این ما – و نه ایران – خواهیم بود که پیامی روشن به جهان خواهیم فرستاد که مذاکره‌کننده با اعتبار و قابل اعتمادی نیستیم.

همچنین، این ما – و نه ایران – خواهیم بود که برخلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی رفتار خواهیم کرد. در این صورت، حتی متحدانمان از ما حمایت نخواهند کرد. ما باید به یاد داشته باشیم که برای حصول این توافق، تلاش‌های بین‌المللی صورت گرفت.

کربی در ادامه مطلب خود افزود: اگر بخواهیم منصفانه بگوییم، بازبینی توافق هسته‌ای ایران از سوی ترامپ آغاز نشده است. شاید میانه‌روها بتوانند منطق این توافق هسته‌ای که تاکنون نیز موفقیت‌آمیز بوده است را درک کنند. اما اظهارات روز پنج‌شنبه ترامپ مبنی بر اینکه "ایران به روح برجام پایبند نبوده است ... و من فکر می‌کنم آن‌ها زیانی بسیار به توافق می‌رسانند"، نشانی از میانه‌روی ندارد.

جان کربی افزود: رکس تیلرسون درباره ایران اشتباه کرده است. وی با تصور اینکه سیاست اوباما در قبال ایران، "صبر راهبردی" بوده است اشتباه می‌کند. این سخن با حقیقت بسیار فاصله دارد. باراک اوباما – رئیس جمهور سابق آمریکا – تحریم‌های چندجانبه‌ای را علیه ایران وضع کرد. حتی او زمینه‌ساز تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران بود. پس درباره ایران صبری وجود نداشته است.

کربی با اشاره به اظهارات وزیر خارجه آمریکا، نوشت: او گفته است "در صورتی که بر ایران نظارت نشود، این کشور پتانسیل پیمودن راه کره شمالی را دارد." این سخن تیلرسون نیز اشتباه است: نخست اینکه ایران اکنون تحت نظارت قرار دارد. ایران به راستی‌آزمایی‌های سختگیرانه از جانب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تن داده است. به همین دلیل است که ما اکنون می‌دانیم ایران طبق تعهدات خود عمل کرده است.

دوم اینکه، کره شمالی توانایی (ساخت سلاح) هسته‌ای دارد. این در حالی است که ایران هرگز به این توانایی نرسید. بر اساس توافق هسته‌ای، ما می‌دانیم که تا 15 سال آینده، ایران به چنین سطح غنی‌سازی اورانیوم نیز نخواهد رسید.

وی در ادامه این مطلب نوشت: اگر فکر می‌کنید ایرانی‌ها بد هستند، لغو توافقی که برای رسیدن آن‌ها به سلاح هسته‌ای محدودیت‌های منطقی وضع کرده است، بی‌معنی خواهد بود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
...
۱۴:۳۵ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
اینا تا زمانی که مسئولیت و مقام راهبردی در نظام آمریکا نداشته باشند انگار از غل و زنجیر آزادن و تقریبا صحبت هایی که می کنن نزدیک به واقعیت است اما اگر مقام کلیدی راهبردی در دستگاه دولت امریکا داشته باشند خواه و ناخواه مثل عروسک خیمه شب بازی در راستای اهداف امریکا حرکت می کنن و حرف می زنن مهم اینه که هرکی جای ترامپ اوباما و... بیاد با ایران و ایرانی دشمنی می کنن. حداقل تا زمانی که ایران بشه عربستان (نوکر حلقه به گوش که تو دستای امریکایی ها خوش رقصی می کنن)
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۳:۵۶ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
جناب جان کروبی با برجام شما حتی نان خوردن مارو زیر نظر دارید اینقدر لغو لغو نکنید ملت ایران مثل بعضیها که شما راحت بازیشون دادید نیستن همه چیزرو میدونند . آمان از نفوذی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
کم کم یه راهی پیدا می کنن تمام تحریم ها رو از دوباره بیارن :|
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
تا بوده چنین بوده و تا هست چنین است: برجام فقط ننگ است و نقطه ضعف برای ایران
Iran (Islamic Republic of)
خان عمو
۱۱:۵۰ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
یک کلام--------- ختم کلام / ...... خودتی.!
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۱:۳۲ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
یک روز خوب میگه از ما روزبعد نقض برجام بالاخره بدیم یا خوب خودشونم نمیدونن چی میگن دارودسته ترامپ دیوانه حال به حال وتوهمی هستند درستم نمیشن احتمالا قرص شو نخورده .احمق خودتی.
آخرین اخبار