موگرینی: صلح خاورمیانه همچنان اولویت اصلی اتحادیه اروپا به‌شمار می‌آید

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست مشترک با وزیر امور خارجه نروژ در بلژیک، اظهار داشت موضوع صلح خاورمیانه همچنان اولویت اتحادیه اروپا به‌شمار می‌آید.

موگرینی: صلح خاورمیانه همچنان اولویت اصلی اتحادیه اروپا به‌شمار می‌آیدبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در نشست مشترک با وزیر امور خارجه نروژ در بلژیک، گفت: حقیقت این موضوع که ما چنین نشستی را میزبانی می کنیم نشان از این دارد که خاورمیانه و فرایندی که منجر به صلح بین اسرائیل و فلسطین می شود، همچنان اولویت اصلی برای اتحادیه اروپاست. 

وی افزود: کانون تلاش های ما بر این است که چگونه می توان شرایطی را برای شروع موفقیت آمیز گفتگوها ایجاد کرد زیرا این هدف نهایی ما و دوستانمان در جامعه جهانی است که در نهایت طرف ها بتوانند مذاکرات را بر سر راه حل دو کشوری از سر بگیرند؛ راه حلی که به نظر ما تنها راه حل پایدار برای رسیدن به صلحی منصفانه و پایدار است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: مسیر راه حل سیاسی برای ما کاملا روشن است؛ اسرائیلی ها و فلسطینی ها باید روند منفی را بازگردانند. شهرک سازی باید متوقف و به صورتی موثر، با نفرت پراکنی مقابله و اختلاف ها بین فلسطینی ها حل و فصل شود و به صورت فوری، اوضاع امنیتی و انسانی وخیم در غزه بهبود یابد.

موگرینی گفت: روشن است که اوضاع جاری در حال حاضر خوب نیست، اختلافات زیادی وجود دارد و نزدیک کردن دو طرف ساده نیست. درگیری های پیچیده ای وجود دارند که همه آن را درک می کنند ولی فرصت هایی نیز وجود دارند و من به صورت خاص با دیداری که دیروز در کاخ سفید بین رئیس جمهور ترامپ و محمود عباس برگزار شد، دلگرم شده ام. اتحادیه اروپا با آمریکا همکاری نزدیک دارد و این موضوع را در دیدار با نماینده آمریکا مطرح کردیم. همچنین با همه شرکای بین المللی بخصوص با گروه چهارجانبه و نروژ و نیز شرکایمان در منطقه و بخصوص دوستان عرب‌مان بر اساس طرح صلح عربی این همکاری را مطرح کرده ایم. همچنین شخصا در نشست اتحادیه عرب در اردن موضوع را بررسی کردیم.

موگرینی درباره سوال خبرنگاری درباره منشور اخیر حماس گفت: درباره سندی که حماس چند روز پیش منتشر کرد باید بگویم تا جایی که درک کردم، مکمل مواضع پیشین است. ما شاهد عناصری هستیم که جالب هستند. باید ببینیم گام بعدی در تصمیمات واقعی سیاسی چه خواهد شد. نه فقط ما در اتحادیه اروپا بلکه شرکای ما در کوارتت (گروه چهارجانبه) نیز بر اتحاد فلسطینی ها اصرار دارند. 

بورگ ب‍ِرِنده، وزیر امور خارجه نروژ، نیز در این نشست خبری گفت: باید ببینیم چگونه می توانیم توسعه و فرصت های اقتصادی را در کرانه باختری تقویت کنیم. همچنین باید به اوضاع وخیم غزه رسیدگی شود. دو میلیون نفر در بحران انسانی به سر می برند. 

وی افزود: همچنین شاهد کاهش کمک ها به تشکیلات خودگردان فلسطینی هستیم و علت آن نیز اتحادیه اروپا یا نروژ نیست؛ بلکه باید دیگر کمک کنندگان را نیز بسیج کنیم و مهم تر از آن، باید مسیر سیاسی را نیز دنبال کنیم. ما چشم اندازی سیاسی پیش رو داریم که راه حل دو کشوری است که باید بین طرف ها مطرح شود. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار