رمضانی‌بونش در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

قدرت گرفتن طالبان و هزینه‌های جنگ در افغانستان دو چالش پیش روی آمریکا

کارشناس مسائل افغانستان گفت: کاخ سفید و پنتاگون در حال تهیه استراتژی نوینی برای افغانستان هستند و دو موضوع داعش و طالبان در این راستا مدنظرشان است.

قدرت گرفتن طالبان و هزینه‌های جنگ در افغانستان دو چالش پیش روی آمریکافرزاد رمضانی بونش کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اینکه طرح تغییر استراتژی آمریکا در افغانستان آماده و تحویل ترامپ شده است، اظهارداشت: به نظر می‌رسد ترامپ در نگاه به افغانستان با تردیدهایی روبرو است.
 
این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه پس از به قدرت رسیدن ترامپ افغانستان یکی از مسائل مهم و مدنظر او بوده و تلاش کرده است تا رویکرد خود را نسبت به آن روشن‌تر کند، افزود: جمهوریخواهان آمریکا در نوع نگاه ترامپ به افغانستان تاثیر دارند. بنابراین او تلاش می‌کند طرح نوینی برای استراتژی آمریکا در افغانستان با توجه به تحولات میدانی و افزایش حضور طالبان در مناطق مختلف این کشور آماده کند و در این راستا گام بردارد.
 
وی با اشاره به اینکه مشخص نیست استراتژی جدید ترامپ تا چه حدی عملیاتی شود تصریح کرد: به نظر می‌رسد افزایش نقش نظامی آمریکا برای کشاندن طالبان به میز مذاکره از محورهای آن است. در واقع وضعیت امنیتی افغانستان و افزایش فعالیت‌های طالبان موجب شده آمریکا برای جلوگیری از شکست، طرحی را برای افزایش تعداد سربازانشان در افغانستان را مدنظر قرار دهند؛ ولی اینکه این استراتژی قابل اجراست یا خیر و یا قبل از اجلاس ناتو در 25 عملی می‌شود، اما آنطور که به نظر می‌رسد تیم امنیتی کاخ سفید و پنتاگون در حال تهیه استراتژی نوینی برای افغانستان هستند و دو موضوع داعش و طالبان در این راستا مدنظرشان است.
 
بونش با بیان اینکه داعش و طالبان در افغانستان برای آمریکا خطری جدی به حساب می‌آیند، گفت: کاخ سفید تلاش می‌کند با رویکرد نوینی به مسئله افغانستان نگاه کند و افزایش نیروها می‌تواند بخشی از این استراتژی باشد در وضعیت کنونی حدود 8400 نیروی آمریکایی و حدود 14000 هزار نیروی خارجی در افغانستان مستقرند؛ اما با توجه به سخنان ترامپ درباره هزینه جنگهای آمریکا به نظر می‌رسد این مسأله چالش مهمی پیش روی رئیس جمهور آمریکاست.

رمضانی بونش خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به افزیش نیرو و حملات هوایی به عنوان دو عامل مهم راهبرد احتمالی آمریکا در افغانستان نگاه کنیم این امر از یک سو می‌تواند در نتیجه قدرت‌گیری فضاینده طالبان در افغانستان باشد. چرا که طالبان با شروع عملیات بهاری خودش تلاش کرده مناطق جنوب شرق و شمال را مورد حمله و نفوذ خود قرار دهد و در این وضعیت آمریکایی‌ها دنبال افزایش فشار به طالبان برای پیوستن به روند صلح  از این رویکردها استفاده می‌کنند.
 
وی اضافه کرد: بحث دوم تداوم افزایش قدرت گیری طالبان است که می‌تواند دولت وحدت ملی را با چالش بیشتر مواجه کند. لذا در وضعیت کنونی یک خلأ تصمیم‌گیری از نظر دولت آمریکا در افغانستان را شاهدیم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار