اگر دچار آلرژی هستید، دور این خوراکی ها را خط بکشید!

افراد مبتلا به آلرژی غذایی با وجود انجام تست آلرژی و شناسایی مواد غذایی آلرژی زا باید با احتیاط برای خوردن سایر مواد غذایی نیز اقدام کنند، زیرا ممکن است به طور ناگهانی با مشکل حمله آلرژی مواجه شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان هشدار می‌دهند تنها خوراکی هایی مانند آجیل، تخم مرغ و یا بادام زمینی آلرژی زا نیستند و خیل وسیعی از خوراکی‌های آلرژی زا دردنیا وجود دارد که افراد مستعد آلرژی باید در زمان مصرف به آن‌ها توجه کنند.

به دلیل شیوع بالای آلرژی غذایی در دنیا مقامات اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۴ مقرراتی جدید وضع کردند که براساس آن رستوران‌ها و فست فود‌ها باید لیست مواد غذایی تشکیل دهنده در هر محصول خود را منتشر کنند تا مصرف کننده با اطلاع از محتویات خوراکی اقدام به خرید کند.

از جمله اصلی‌ترین مواد غذایی آلرژی زا در دنیا می‌توان موارد زیر را نام برد که درج وجود آن‌ها در خوراکی‌ها می‌تواند فرد را از خطر بروز حمله آلرژی حفظ کند:

کرفس، غلات حاوی گلوتن، سخت پوستان، تخم مرغ، ماهی، شیر، نرم تنان، خردل، آجیل، بادام زمینی، کنجد، سویا و دی اکسید گوگرد که در تهیه بسیاری از مواد غذایی مورد استفاده قرارمی گیرند وبه شدت آلرژی زا هستند.

این خوراکی‌های روزانه سرشار از مواد آلرژی‌زا هستند

براساس آمار‌ها ابتلا به آلرژی غذایی در سالهای اخیر افزایش چشمگیری پیدا کرده است و حدود ۵ الی ۶ درصد کودکان و یک درصد ازبزرگسالان به این بیماری مبتلا هستند.

آلرژی غذایی می‌تواند خفیف یا بسیار شدید باشد، به طور معمول علائم این بیماری شامل خارش گلو و پوست، تورم لب ها، بسته شدن مسیر‌های تنفسی، بالارفتن ضربان قلب، عطسه و سرفه، بروز کهیر، اشک ریزی از بینی و خشک شدن مخاط بینی است.

این خوراکی‌های روزانه سرشار از مواد آلرژی‌زا هستند

برخی افراد نیز دچار شوک آنافلاکسی می‌شوند که باید سریعاً به مراکز اورژانس مراجعه کنند، زیرا می‌تواند باعث خطر مرگ درآن‌ها می‌شود.

بسیاری از مردم پس از خوردن برخی مواد غذایی با علائمی، چون خارش پوست و یا سردرد مواجه می‌شوند و نمی‌دانند که علت این عارضه آلرژی است و فکر می‌کنند که خارش پوست علل دیگری دارد.

این خوراکی‌های روزانه سرشار از مواد آلرژی‌زا هستند

خوشبختانه این روز‌ها با پیشرفت‌های دانش پزشکی انواع راهکارهای درمانی، مراقبتی و پیشگیرانه برای بیماران مبتلا به آلرژی قراردارد و آن‌ها می‌توانند با مصرف دارو، دقت در رژیم غذایی و اطلاع رسانی دقیق در خصوص مشکل خود به دیگران ازیک زندگی عادی و سالم بهره‌مند باشند.

آلرژی غذایی واکنش اشتباه سیستم ایمنی بدن به برخی مواد خوراکی و تولید هیستامین برای از بین بردن عوامل آلرژی زا است که باعث علائمی، چون خارش، سوزش و تورم در بدن می‌شود.

این خوراکی‌های روزانه سرشار از مواد آلرژی‌زا هستند

کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند برای جلوگیری از بروزحمله آلرژی پس از خوردن مواد غذایی ابتدا قبل از مصرف هر ماده غذایی ترکیباب آن را بررسی کنند، تا حد امکان از خوردن مواد غذایی ناشناخته بویژه در مسافرت‌ها خودداری کنند، تاریخچه خانوادگی خود را بررسی کنند بویژه اقوام درجه یک، زیرا والدین می‌توانند آلرژی را به فرزندان خود انتقال دهند، از خوردن مواد غذایی که باهمدیگر مخلوط شده اند خودداری کنند، زیرا برخی مواد غذایی می‌توانند برهم اثرات شیمیایی ایجاد کنند.

از مصرف غذاهای صنعتی که حاوی مواد نگهدارنده است حتی الامکان خودداری کنند، زیرا مواد شیمیایی می‌توانند باعث تحریک سیستم ایمنی بدن و بروز آلرژی شوند.

این خوراکی‌های روزانه سرشار از مواد آلرژی‌زا هستند

غذاهای حاوی کنجد از جمله نان یا غذای حموص، سویا سس و سایر خوراکی‌های تهیه شده از سویا مانند شیر سویا یا توفو، قهوه و خوراکی‌های حاوی کافئین، تخم مرغ و خوراکی‌های حاوی آن از جمله نیمرو، املت و حتی کیک، شیرینی و بیسکوئیت، خردل و انواع ادویه ها، چون فلفل سیاه، فلفل دلمه ای، توت فرنگی، بادمجان، سیر، موز، نخود، عدس، ماهی، آرد سفید، ادویه کاری و ترشیجات هم ازجمله خوراکی هایی هستند که سیستم ایمنی بدن در برخی افراد نسبت به آن‌ها واکنش نشان می‌دهدو با تولید هیستامین باعث التهاب در بدن می‌شود.

آلرژی غذایی در نوزادان و کودکان خردسال معمولاً با افزایش سن بهبود پیدا می‌کند، اما در برخی افراد نیز تا آخرعمر ادامه پیدا می‌کند و فرد باید همیشه در انتخاب مواد غذایی خود دقت کند تا دچارحملات آلرژی نشود.

منبع: Dailymail

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بیتا
۱۴:۱۷ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
من ۱۰ ساله آلرژی دارم ، خارش پوست بدنم ، کهیر ، آبریزش بینی و گرفتگی بینی ، کلی هم دکتر رفتم ، تنها چیزی که متوجه شدم این بود که وقتی مواد شیرین مثل شیرینی شکر حتی خرما و کشمش ، کیک و بیسکوییت و....میخورم آلرژی در بدن من شدیدتر می‌شود! تنها راه حل این هست که محیط خود رو تمیز نگه دارید و از مواد شیرین به کلی پرهیز کنین ، دم نوش بابونه یا دم نوش اکیناسه یا همون سرخارگل براتون مفیده ، سالم و تندرست باشین دوستان ، این موارد رو رعایت کنین و بعد یک ماه که حالتون خوب شد بیایین اینجا تجربه خودتون رو بنویسین تا بقیه هم استفاده کنن ، مرسی
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۲۲ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام میخوام بدونم زرشک هم باعث تشدید آلرژی میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۲:۱۰ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
سلام‌من‌دخترم‌گفتن‌الرژی‌داره‌یک‌سال‌پنچ‌ماه‌‌سن‌داره
چ‌موقعه‌های‌تنگی‌نفس‌داره‌عطسه‌میکنه
تو‌خواب‌اذیت‌میشه
میشه‌راهنمایی‌کنید‌
خیلی‌هم‌دکتر‌بردمش‌دیگه‌خسته شدم
خواهشن‌ی‌راهکاری‌بهم‌بدین‌
چ‌چیزایی‌باید‌بخوره‌ک‌خوب‌بشه
چ‌چیزای‌نباید‌بخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۳ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
سلام منم آلرژی غذایی دارم به همه غذاها بی چاره شدم هیچ نمیتونم بخورم باید گرسنه بمونم هیچ درمانی هم نداره خدایا خودت کمکم کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۶ ۲۴ مهر ۱۳۹۹
من باردارم از ۴ ماهگی دچار تنگیه نفس و ضربان قلب شدید و خشک شدن بینی که مدام کیپ هستش مواجه شدم خیییییییییییلی احساس وحشتناکیه بهترین دکتر هم رفتم اما چندانی دارو ج نداد خسته شدم آیا به نظرتون اگه زایمان کنم این علائم میرن؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۰۵ مرداد ۱۳۹۹
من آلرژی غذایی دارم هیچی نمیتونم بخورم یه چن باریم دکتر رفتم خوب نشدم تنگی نفس میگیرم گلو و مری التهاب پیدا میکنه گلویم قرمز میشه میخاره ورم میکنه نمیدونم چیکار کنم باید چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
عالی بود چیزایی یاد گ فتیم حداقل. ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
من خودم الرژی دارم به میوه تابستون بجز هندوانه هر دکتری هم رفتم درمان کوتاه مدت شدم باز دوباره شروع شده ولی یبار رفتم حجامت یک دکتر خیلی جوونبود گفتم این میخاد منو بایک حجامت خاص خوب کنه وای اون سال خوب خوب شدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۴ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
من شوهرم داعم در حال مصرف هیدورکسی زین هست بدنش همش زخمه ازبس میخارونه تکلیف اینجور ادما چیه تا کی قرص بخورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۷ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
از آلرژی غذایی بی چاره شدم به همه چی حساسم آخه من چیکار کنم ای خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
آلرژی که فقط خارش نیست پسر من الان دو هفته ست فقط سرفه میکنه آلرژی تنفسی داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۰۱ بهمن ۱۳۹۸
در پاسخ به "فرخ": نظریات علم پزشکی فله ای نیست. شما که سالمید هر چی میاد دستت نوش جان کن. ولی افراد بیمار باید نسخه غذایی داشته باشند که پزشک تجویز میکند. اگر هم خاطرات غذایی "قدیم" تو ذهن جنابعالی هست باید عرض کنم که همون پنجاه شصت سال پیش طرف با خوردن یک ماده غذایی معمولی دار فانی را وداع میگفت. در ضمن امروزه با این همه حجم محصولات غذایی دارای نگهدارنده های شیمیایی به نفع جنابعالی هست که بیشتر پرهیز کنی.
Iran (Islamic Republic of)
فرخ
۱۹:۳۲ ۱۹ آبان ۱۳۹۸
این علم پزشکی هم فقط بلده که بگه اینو نخور اونو نخور، اینقدر پرهیز که نوشته دیگه باید مریض هیچی نخوره و بمیره ! بلد نیستند بیماری اصلی رو معالجه کنند همیشه علایم رو روپوشی میکنن که مردم فکر کنه که معالجه شده . ضمناً خارش پوستی چندین دلیل میتونه داشته باشه ، فقط آلرژی که نیست.
آخرین اخبار