مصرف سیگار، به کبد جنین نیز آسیب می‌زند!

مطالعات جدید صورت گرفته در حوزه سلول‌های بنیادی نشان می‌دهد که استعمال سیگار علاوه بر این که برای همه افراد در معرض خطر دود سیگار مضر است، حتی کبد جنین داخل رحم را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و به آن صدمه می‌زند.

مصرف سیگار، به کبد جنین نیز آسیب می‌زند!به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، تحقیقات اخیر دانشمندان نشان می‌دهد که مجموعه مواد شیمیایی موجود در سیگار برای تشکیل سلول‌های کبدی خطرناکند. این محققان، روش جدیدی برای مطالعه تاثیرات سیگار کشیدن مادر روی بافت کبد با استفاده از سلول‌های بنیادی جنینی ابداع کرده‌اند.
 
گروهی از دانشمندان دانشگاه ادینبورگ دریافتند که اثر مواد شیمیایی سیگار روی جنین دختر و پسر متفاوت است. محققان در این تحقیقات، از نوعی سلول بنیادی با قابلیت تبدیل به سلول‌های دیگر به منظور ساخت بافت کبد جنینی استفاده کردند. آنها دریافتند که سلول‌های کبدی در معرض مواد شیمیایی مضر موجود در سیگار بوده‌اند. به گفته آنها، این مواد هر بار که مادر سیگار می‌کشد، در بدن جنین گردش می‌کند.
 
سیگار حاوی حدود ۷ هزار ماده شیمیایی است و استعمال آن به اندام‌های جنینی آسیب می‌زند و اثرات درازمدت بر جا می‌گذارد. البته این اثرات بر کبد جنین‌های دختر و پسر متفاوت است. در جنین پسر، بافت کبد زخم می‌شود و در جنین دختر، آسیب‌های بیشتری متوجه متابولیسم سلولی می‌شود.
 
 
منبع: سلامت آنلاین
 
انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار