اسپوتنیک: علاقمندی شرکت های روسی به توسعه 9 میدان نفت و گازی ایران

در پی اتمام مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ، شرکتهای روسی علاقمندی خود را به سرمایه گذاری و توسعه 9 میدان نفتی و گازی در ایران اعلام کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزای اسپوتنیک ، امیر حسین زمانی نیا ،معاون امور بین الملل وزیر نفت ایران، پس از پایان مجمع بین المللی اقتصاد سن پترزبورگ درباره چشم انداز مشارکت شرکتهای روسی در توسعه میادین نفت و گاز ایران با خبرگزاری روسی اسپوتنیک مصاحبه کرد. 

ایران و روسیه در پایان این اجلاس یک نقشه راه را در باب همکاری در بخش انرژی به منظور ایجاد شرایط مساعد برای همکاری در پروژه های مشترک سرمایه گذاری میان دو کشور امضا کردند.  این نقشه راه، میان امیر حسین زمانی نیا و کیریل مولودتسف معاون وزیر انرژی روسیه در دومین نشست گروه کاری ایران و روسیه به امضا رسید. 

مفاد این نقشه راه پس از مذاکرات غیر علنی و پشت درهای بسته میان مقامات ایرانی و شرکتهای نفت  و گاز روسی تهیه شد. شرکتهای روسی در این مذاکرات پیشنهادهای خود را در زمینه اکتشاف و توسعه میادین نفت و گاز ایران مطرح کردند. 

زمانی نیا در مصاحبه با اسپوتنیک در خصوص این مذاکرات گفت:‌ « این نخستین باری است که در مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ شرکت می کنم. من از این فرصت برای مذاکره با نمایندگان مطرح بخش نفت و گاز روسیه و نیز  نمایندگان ساختار اقتصادی این کشور استفاده کردم. من با مدیران برخی شرکتهای نفتی و نیز وزیران انرژی برخی کشورها دیدار و گفتگو داشتم و در برخی جلسات با موضوع چشم انداز توسعه میادین نفت و گاز شرکت کردم. »‌ 

وی افزود یکی از اصلی ترین موضوعات مورد بحث در مجمع سن پترزبورگ تاثیر بخش انرژی بر محیط زیست و ایجاد موازنه میان انرژی و محیط زیست بود. همچنین نقش نفت و گاز و سوختهای فسیلی در این بخش پس از سال 2050 مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

این دیپلمات ایرانی تصریح کرد این احتمال وجود دارد که درصد کاربرد نفت و گاز در سبد انرژی جهانی همچنان در سطوح امروزی یعنی تا سطح هشتاد درصد باقی نماند ولی همچنان بخش قابل توجهی را به خود اختصاص خواهد داد. بنابراین باید در زمینه توسعه میادین نفت و گاز سرمایه گذاری های جدی صورت بگیرد و البته در این مجمع  در این خصوص راه حل های جالب و ابتکاری مطرح شد. 

زمانی نیا با اشاره به نتایج مذاکرات گروه های کاری ایران و روسیه در حاشیه این مجمع گفت حدود شش تا هفت شرکت از بزرگترین شرکتهای نفت و گاز روسیه علاقمندی خود را برای مشارکت در توسعه 9 میدان از میادین نفت و گاز ایران اعلام کرده اند . 

وی با اشاره به ظرفیت های بالای همکاری دو کشور ابراز امیدواری کرد فاز عملی این همکاریها در سریعترین زمان ممکن و در اینده نزدیک میان ایران و روسیه آغاز شود. 

پیشتر محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاع رسانی ایران نیز اعلام کرده بود یکی از اولویت های اصلی دولت حسن روحانی رئیس جمهوری ایران توسعه همکاری ها با روسیه است و مذاکرات رئیسان جمهور ایران و روسیه نقش مهمی در این فرایند ایفا کرده است. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار