تحول در پزشکی؛

تشخیص اوتیسم در نوزادان با اسکن مغزی

برای نخستین بار در دنیا محققان توانستند از اسکن مغز و بهره گیری از هوش مصنوعی برای تشخیص اوتیسم در نوزادان استفاده کنند.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اوتیسم از آن دسته بیماریهای مرتبط با سیستم عصبی محسوب می شود که علم پزشکی هنوز نتوانسته برای آن شیوه درمانی و تشخیصی دقیقی ارایه کند.
 
اما حالا گروهی از محققان علوم پزشکی توانسته اند از تلفیق اسکن مغزی و هوش مصنوعی تفاوتهای کلیدی در نقاط خاصی از مغز نوزادان را شناسایی کنند که با استناد به آنها می توان احتمال ابتلا به اوتیسم را در ابتدایی ترین مراحل تشخیص داد.
 
این برای نخستین بار در تاریخ علم پزشکی است که تشخیص با ضریب دقت بالای افراد مستعد ابتلا به اوتیسم تنها از روی یک اسکن ساده مغز صورت می گیرد.
 
این نوآوری توسط گروهی از محققان دانشگاههای کالیفرنیا و واشنگتن ارایه شده است.
 
البته پیشتر نیز مطالعه ای انجام شده بود که نشان می داد با استفاده از دو اسکن مغزی در ۶ و ۱۲ ماهگی، می توان به نتایج مشابهی دست یافت.
 
اکنون می توان با قاطعیت گفت این روش جدید نه تنها شمار اسکنهای مغزی مورد نیاز برای رسیدن به نتیجه لازم را کاهش می دهد بلکه با ضریب دقت فراتر از ۹۶ درصد می توان نوزادان مستعد ابتلا به اوتیسم را تشخیص داده و آنها را تا دو سالگی تحت درمان قرار داد.
 
این درحالی است که این رقم در روشهای قبلی ۸۱ درصد بوده است.
 
منبع:مهر
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار