تحلیل فنی AFC درباره بازی ایران- ازبکستان؛ تمجید از کی روش ،عزت اللهی و آزمون

پس از پیروزی تیم ملی فوتبال کشورمان مقابل ازبکستان در مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸، کنفدراسیون فوتبال آسیا به تحلیل فنی این بازی پرداخت.

 به گزارش خبرنگار دنیای ورزش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، با گذشت ۴ روز از پیروزی دو بر صفر ایران مقابل ازبکستان سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا به تحلیل این مسابقه پرداخت.‌
ای اف سی مینویسد،پراگماتیسم(واقع بینی)، اساس فلسفه مربیگری کارلوس کی روش است و این مربی پرتغالی یک بار دیگر استحکام دفاعی  و قدرت خط حمله ایران را برای شکست دادن ازبکستان در مسیر راه یابی تیم ملی به مسابقات جام جهانی سال آینده در هم آمیخت.

پنجمین حضور ایران در جام جهانی و اولین صعود پیاپی آنها به جام جهانی ، تاییدی است بر موقعیت فعلی ایران به عنوان برترین تیم آسیا در رنکینگ جهانی،از طرف دیگر آنها یک بازی بی نقص دیگر را (مقابل ازبکستان) به نمایش گذاشتند.

سردار آزمون و مهدی طارمی زننده دو گلی  بودند که صعود ایران را قطعی کرد، اما از سوی دیگر این پیروزی باز هم  بر اساس توانایی های دفاعی کی روش به دست آمد، تیم او اکنون در 11 بازی متوالی در چارچوب رقابت های انتخابی جام جهانی گلی دریافت نکرده است.

عزت اللهی بازیکن  کلیدی برتری دفاعی ایران است

در حالی که تجربه سید جلال حسینی در مرکز دفاع در چگونگی سازماندهی خط دفاعی ایران نقش کلیدی را ایفا می کند، این سعید عزت اللهی، هافبک میانی جوان است که در خنثی کردن و فرو نشاندن حملات حریف نقش کلیدی را برای تیم کی روش داشته است.

در حال حاضر جایگزین بلند مدت جواد نکونام در قلب تیم ملی ایران ، با وجود تجربه ی نسبی خود، در کنار سردار آزمون یکی ازاولین بازیکنان در فهرست تیم ملی ایران است.


عزت اللهی هفته گذشته یک بار دیگر به آرامی و قاطعانه توانایی های خود را اثبات کرد،او با حضور و گشت زنی در نیمه زمین حریف اغلب تلاش های ازبکستان برای راه اندازی حمله را به تنهایی و یا با همکاری علی کریمی، خنثی کرد.

این دو در برابر خط دفاعی ایران سپر دفاعی ایجاد کردند که اجازه نداد ازبکستان در طول 90 دقیقه شوتی روانه دروازه ایران بکند و همچنین باعث شدند میلاد محمدی و رامین رضاییان دو مدافع ایران نیز بتوانند وقتی ایران مالک توپ می شود، با خیال آسوده به خط حمله ایران ملحق شوند.

آزمون عهده دار ماموریت علی دایی
هر مهاجمی که در طول یک دهه گذشته پیراهن تیم ملی را بر تن کرده است، باید با این که با علی دایی افسانه ای مقایسه شود، کنار بیاید. اما سردار آزمون  با گل های حیاتی که در بازی های بزرگ به ثمر رسانده ،نشان داده می تواند از پس این مقایسه برآید.

او ماه اکتبر تنها گل ایران را در پیروزی خانگی مقابل کره به ثمر رساند، گلی که جایگاه ایران را به عنوان بخت اصلی صعود از گروه A تثبیت کرد. سردار در مقابل ازبکستان هم با خونسردی خاصی که فقط نزد بهترین مهاجمان وجود دارد، گل اول ایران را به ثمر رساند.توانایی گلزنی آزمون فراتر از سن و سال او است و انسان را در مورد سن او دچار تردید می کند.
همکاری سردار با مهدی طارمی خاطراتی را برای طرفداران مسن تر ایرانی نیز زنده می کند، سبک بازی طارمی، یادآور یکی دیگر از بهترین بازیکنان سال آسیا، و همکار علی دایی در خط حمله ایران،یعنی خداداد عزیزی است.


آزمون در مقابل ازبکستان، یکی از سه فرصت گلزنی خود را به گل تبدیل کرد و همچنین روی گل طارمی (گل دوم ایران)  که توسط به ثمر رسید نقش داشتکه این گل تمام امیدهای تیم مهمان برای گلزنی و بازگشت دیرهنگام به بازی را نابود کرد.
در بخش پایانی این تحلیل آمده است،


تیم ساموئل بابایان در طول 90 دقیقه نتوانست هیچ شوتی روانه دروازه ایران بکند و بیشتر بازی در نیمه زمین ازبکستان انجام می شد و تیم میزبان به راحتی توپ و میدان را در اختیار داشت. تیم های دیگر هم در ورزشگاه آزادی مقابل ایران همین مشکل را داشته اند.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
ما که رفتیم روسیه ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
این راهیابی مقتدرانه نشون میده تیم ما خیلی بهتر و قویتر شده و از زیر سایه فوتبالیستهای مطرح در اومده و یکدست شده. انشاالله جوان گرایی ادامه پیدا کنه و لیگ امسال بتونه جونهای بی ادعا و قدرتمندتری به فوتبال و تیم ملی معرفی کنه. من خیلی خوشحالم که اولین برخورد کی روش با دروازبانه حاشیه ساز م ر بود بعد کم کم بقیه رو گذاشت کنار تسلیم روزنامه ها و افرادی که فک میکنن مربی هستند نشد. کادر حاشیه ساز داخلیو گذاشت کنار و تفکراتشو پیاده کرد نتیجه گرفت. برانکو هم حاشیه رو گذاشت کنار نتیجه گرفت. الان باید فقط کمک کرد و بازیکن سالاریو کنار گذاشت. این روش کی روش روشی درست در کلیه امور هست فقط شایسته سالاری و افراد لایق. انسان با زحمت به جایی میرسه نا با عوغا و حاشیه. ما انتظار صعود به مرحله بعد رو داریم و این اتفاق خواهد افتاد انشاله.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۴:۱۶ ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
از تلاش بی نقص و زیبا و بی حاشیه میلاد محمدی هم خدایی نباید گذشت ..بازیکن خوب و ششدانگی هست ...
Iran (Islamic Republic of)
حواد
۱۴:۰۸ ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
امیدوارم درصورتی که کیروش قراردادشو تمدید نکرد یک مربی بزرگ دیگه رو جانشینش کنن .
انشاءالله فدراسیون برنامه ای بدای تمدید قرارداد با ایشون داشته باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
درود ب مهندس کیروش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
حالا حسودی کنن بعضیا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
جام در دست ماست
خدا با ماست.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۳۰ ۲۶ خرداد ۱۳۹۶
تیم ایران با مربیگری منطقی و به دور از احساس مهندس کیروش توانست خیلی زود به جام جهانی راه پیدا کند. ولی سوال اینجاست آیا باز هم برای کسب تجربه به جام جهانی میرویم.؟!! یا واقعا منتظر بازی خوب و راهیابی به دور بعد تیم خواهیم بود؟
آخرین اخبار