اصفهان؛

۴۲ هزار خانه در اصفهان از خطر مدفون شدن مصون ماند

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی اصفهان گفت: به دنبال اجرای برنامه‌های بیابان‌زدایی در اصفهان ۴۲ هزار واحد مسکونی در ۲۰ شهر و ۲۱۶ روستا از خطر مدفون شدن، مصون ماند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حسینعلی نریمانی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد و معادل سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از مساحت استان اصفهان را بیابان‌ها تشکیل می‌دهند، اظهار داشت: آخرین برآورد صورت گرفته در خصوص توسعه بیابان‌ها در استان اصفهان سال ۸۹ انجام شد و این در حالی است که باید توجه داشته باشیم با توجه به اقدامات صورت گرفته شاهد افزایش سطح بیابان‌ها در استان اصفهان نبودیم.

وی با تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر و به دلیل عوامل انسانی و تغییرات اقلیمی شدت بیابان‌زایی افزایش یافته است، افزود: باید توجه داشته باشیم در استان اصفهان در یک میلیون و ۹۲ هزار هکتار از مساحت بیابانی کانون بحرانی فرسایش بادی وجود دارد که مدیریت و کنترل این کانون ها در دستور کار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان قرار دارد.

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به اینکه کانون‌های فرسایش بادی منجر به خسارت‌های زیست محیطی و اقتصادی در محیط‌های اطرافشان می‌شود، ابراز داشت: در این راستا یادآور می‌شوم که ۱۶ کانون بحرانی فرسایش بادی در هشت شهرستان اصفهان، آران و بیدگل، خور و بیابانک، نایین، اردستان، نطنز، کاشان و برخوار وجود دارد که از سال ۴۹ فعالیت‌های بیابانزدایی، در این بخش انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه طی ۴۷ سال گذشته با اقدامات صورت گرفته ۳۰۵ هزار هکتار از کانون های بحران فرسایش بادی در استان اصفهان تثبیت شده است، اضافه کرد: در حال حاضر نیز بخش زیادی از فعالیت‌های بیابانزدایی در استان اصفهان در شهرستان‌های اصفهان، نایین، برخوار و آران و بیدگل متمرکز شده است.

نریمانی با اشاره به اینکه فعالیت‌های کانون‌های بحران فرسایش بادی منجر به مهاجرت ساکنان، ایجاد مشکلات تردد، تهدید کننده مرازع کشاورزی و مدفون شدن منازل مسکونی می‌شود، تصریح کرد: بر این اساس با فعالیت‌های صورت گرفته در استان در حوزه ساماندهی کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در هشت شهرستان استان ۷۳۰ کیلومتر جاده ترانزیتی از خسارت مصون ماند.

وی افزود: حفظ ۲۷۰ کیلومتر مسیر راه آهن، حفاظت از فرودگاه شهید بهشتی و پایگاه هوایی شهید بابایی، حفظ ۳۸ هزار هکتار اراضی بیابانی، حفاظت از ۱۰ شهرک صنعتی استان و حفظ ۴۲ هزار واحد مسکونی در ۲۰ شهر و ۲۱۶ روستا از دیگر اقدامات صورت گرفته در استان اصفهان در حوزه مقابله با بیابانزدایی است.

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به اینکه گونه‌هایی همچون تاغ، قره داغ، آتری پلک، بشنیان، رم و شور گز برای مقابله با بیابان‌زایی در استان اصفهان کاشت شده‌ است، اضافه کرد: این گونه ها در مقابل گرما، کم آبی، تبخیر و شدت تبخیر مقاوم هستند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در سطح استان اصفهان ۳۰۰ هزار هکتار جنگل دست کاشت وجود دارد، افزود: باید توجه داشته باشیم که همه برنامه‌ها در دستور کار برای مقابله با بیابان‌زایی کاشت جنگل‌های دست کاشت نیست و ایجاد بادشکن‌ها، مالچ‌پاشی و کنترل روان‌آب‌ها نیز از دیگر اقدامات در دستور کار در این راستاست.

نریمانی در ادامه با اشاره به اینکه در برنامه ۱۴۰۴ ایجاد ۴۲۰ هزار هکتار جنگل دست کاشت در دستور کار قرار گرفته است، بیان داشت: قرار است که این میزان جنگل در قالب برنامه‌های چهارم، پنجم، ششم و هفتم توسعه اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه کاشت ۳۲۰ هزار هکتار نهال در دستور کار اداره منابع طبیعی استان اصفهان در قالب برنامه ششم توسعه قرار گرفته است، افزود: برای این امر در سال ۹۶ نیاز به ۴۸ میلیارد تومان اعتبارات ملی و استانی هستیم.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار