وزارت علوم در هفته ای که گذشت؛

وزارت علوم به قانون پایبند باشد/ ارائه وام کم بهره به دانشجویان موسسات غیرانتفاعی

وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بیان برخی از آنها می‌پردازیم.

با تعطیلی واحد‌های دانشگاه آزاد موافق نیستیم/تولید رشته های جدید دانشگاهی در کشور/ اعطای وام به متقاضیان تشرف به عتبات دانشگاهیانبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بسیاری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید. 

با تعطیلی واحد‌های دانشگاه آزاد موافق نیستیم
علی اکبر ولایتی رئیس هیئت امنا و هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه توسعه کمی این دانشگاه مصلحت نیست، گفت: با تعطیل شدن واحد‌ها به ویژه در مناطق دور و کمتر توسعه یافته نیز موافق نیستم.

ارائه وام کم بهره به دانشجویان موسسات غیرانتفاعی

علی آهون منش رئیس اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسات غیرانتفاعی گفت: دانشگاه های غیرانتفاعی در راستای توسعه علم و فناوری در کشور همه اقدامات را برای تحصیل دانشجویان انجام می‌دهد و در این زمینه وام‌های شهریه به صورت مدت‌دار و اقساط کم بهره را به آنها اعطا می‌کند.

وی بیان کرد: بر طبق دستورالعمل ابلاغی وزارت علوم دانشجویان مقاطع ارشد و دکترا از حمایت مالی ویژه‌ای برخوردار بوده و افرادی که دارای رساله‌های کاربردی و مورد نیاز کشور هستند از کمک شهریه‌ای ویژه‌ای بهره مند می‌شوند که وام ویژه دکترا یکی از کمک‌های مالی این طرح است.

تحصیل بیش از 200 دانشجو خارجی در دانشگاه امیرکبیر

احمد معتمدی رئیس دانشگاه امیرکبیر گفت: سال2016 برای نخستین بار قرارداد سه جانبه‌ای در راستای توسعه روابط بین الملل با دانشگاه‌هایی از کشور‌های آلمان و اتریش در حوزه معدن منعقد شده است.

وی با بیان اینکه هرساله شاهد افزایش دانشجویان خارجی را در این دانشگاه هستیم، مطرح کرد: 200 دانشجوی خارجی در دانشگاه امیر کبیر مشغول تحصیل هستند.

تولید رشته های جدید دانشگاهی در کشور

عبدالرحیم نوه ابراهیم مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تحصیلات تکمیلی وزارت علوم گفت: کارشناسان و صاحب نظران پیرامون تبیین سیاست‌های جدید گسترش آموزش عالی، ضرورت‌ها و فرصت‌های برنامه ریزی درسی در آموزش عالی، نوآوری در فرآیند تشکیلات برنامه ریزی درسی، طراحی رشته‌های جدید با تاکید بر تولید رشته‌های میان رشته‌ای به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود می‌پردازند تا این طرح به بهترین نحو اجرا شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تحصیلات تکمیلی وزارت علوم افزود: در این همایش حدود 600نفر از اعضای گروه‌های توسعه آموزش و برنامه ریزی درسی دانشگاه‌ها شرکت می کنند.

 اعطای وام به متقاضیان تشرف به عتبات دانشگاهیان

محمد زارع معاون اجرایی ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان گفت: به دانشگاهیان متقاضی اعزام به عتبات عالیات، تسهیلات قرض الحسنه یک و یک و نیم میلیون تومانی پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: مقدار این وام در سفر‌های زمینی یک میلیون تومان و برای سفر‌های هوایی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

۳۹۹ رشته محل دانشگاه آزاد حذف شده است

علی محمد نوریان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ظرفیت ۳۹۹رشته محل به دلیل رعایت نکردن استانداردها از لیست رشته های موجود حذف شده است.

سرپرست دانشگاه آزاد گفت: براساس صحبت های رئیس سازمان سنجش و بررسی های انجام شده برای این موضوع تمامی رشته محل هایی که قبل از اسفند ۹۴تایید شده اکنون بر روی سایت باقی مانده است و امکان انتخاب رشته دارند.

وی افزود: در دانشگاه کمیته ای ویژه مامور کردیم تا رشته ها را ارزیابی کنند و تا کنون ۳۹۹رشته که استاندارد کافی نداشتند از لیست رشته ها حذف شده اند.

با دانشگاه آزاد کنار می‌آییم، اما تسلیم نه
مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اگر ما از هر زمانی متوجه شویم که هر رشته خاصی در دانشگاه آزاد اسلامی استاندارد‌های لازم را دارد، مجوز لازم را برای آن صادر و طبعا امکان پذیرش دانشجو نیز پیدا خواهند کرد و با این دانشگاه کنار می‌آییم، اما این کنار آمدن به معنای آن نیست که همیشه در برابر آن‌ها تسلیم شویم.

شریعتی نیاسر با بیان اینکه مدیریت دانشگاه آزاد چه در دوره قبل و فعلی انگیزه کیفی‌سازی را دارند و با ما نیز به طور نسبی همراهی لازم را داشته‌اند، افزود: از سه سال گذشته با دانشگاه آزاد اسلامی در تعامل بودیم و در این دانشگاه، مانند سایر دانشگاه‌های مصوبه انقلاب فرهنگی را به تدریج پیاده کرده‌ایم.

وزارت علوم به قانون پایبند باشد
علی اکبر ولایتی رئیس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد گفت: این تکذیبیه اعمال سلیقه از سوی وزارت علوم بوده است و آنچه که در دانشگاه آزاد تایید شد و توسط سرپرست دانشگاه شب گذشته اعلام گردید، تماما بر اساس قانون بوده است.

رئیس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد تاکید کرد: در طول این سال‌ها رشته‌های مختلف از جمله این تقریبا ۳ هزار رشته محل در مقطع کارشناسی ارشد تایید شد که مجموعه مصوبات حدود ۲۴۴ صفحه است و امضاء هر سه نماینده در محل مذکور به ثبت رسیده که در فرصت‌های بعدی، در صورت لزوم امضا به مخاطبین نمایش داده می‌شود.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار