اصفهان؛

کاهش سختی آب شرب (EC) کاشان با اختلاط با آب زاینده رود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان گفت: اختلاط آب چاه‌های کاشان با آب زاینده رود سختی یا EC آن را کاهش می دهد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محمدرضا اسدی، در گفتگو  با خبرنگاران با تاکید بر اینکه EC  یا سختی آب چاههای کاشان به حدی است که کاملاً شوری آن حس می شود گفت: با وجودی که شرکت های آب و فاضلاب مجاز هستند آب با سختی 1500 را وارد شبکه توزیع کنند  اما اختلاط 800 لیتر آب دریافتی از چاهها با 400 لیتر آب زاینده رود، سختی آب را به زیر 1000 کاهش داده و وارد شبکه توزیع می‌کند.

وی، با بیان این که آب شرب راوند از طریق اختلاط خط انتقال نابر و زاینده رود در اختیار شهروندان راوندی قرار می گیرد افزود: آب استحصالی از چاه‌های کاشان به‌تنهایی به واسطه بالا رفتن سختی و شوری قابل شرب نیست برای همین سختی آب به واسطه اختلاط با آب دریافتی خط انتقال زاینده رود کاهش یافته و پس از آن وارد شبکه توزیع می‌شود.

به‌گفته‌وی، با این وجود وضعیت آب خط انتقال نابر به نسبت مطلوب‌تر از چاه‌های کاشان است و می‌توان گفت آب شرب شهروندان در منطقه راوند به نسبت مناسب‌تر است. 

*آب شرب کاشان، کاملاً سالم، بهداشتی و مطلوب است

مدیرعامل آبفای کاشان، در ادامه با تاکید بر اینکه آب شرب کاشان، کاملاً سالم، بهداشتی و مطلوب است گفت: کیفیت آب شرب به لحاظ بهداشتی ، شیمیایی و میکربی به صورت روزانه در  تمام نقاط شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل کنترل شده و با اطمینان می‌توان گفت؛ آب شرب مشترکین شرکت آب و فاضلاب این شهرستان کاملاً بهداشتی، سالم و مطلوب است.

اسدی با اشاره به نمونه‌گیری به صورت مستمر و روزانه تنها در شهر کاشان و 30 نقطه متفاوت آن انجام و کیفیت سلامت آب به دقت کنترل می شود گفت:این کار از طریق واحد کنترل کیفی شرکت آبفا انجام گرفته و همچنین نهاد نظارتی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی نیز به صورت جداگانه وضعیت سلامت و بهداشت آب را رصد می‌کند.

وی، با تاکید بر اینکه اطلاعات منتشر شده در خصوص وضعیت کمی و کیفی آب در شبکه‌های اجتماعی را قابل استناد نیست  گفت:آبفای کاشان آمادگی دارد در هر ساعت از شبانه روز به ابهامات و دغدغه‌های شهروندان در خصوص وضعیت آب پاسخگو باشد.

*احداث رینگ 40 کیلومتری تا آران و بیدگل

به‌گفته‌وی،احداث رینگ 40 کیلومتری از شهدای گمنام تا آران و بیدگل نیز شرایطی فراهم کرده است تا آب استحصال شده از خط انتقال زاینده رود در تمام نقاط شهرهای کاشان و آران و بیدگل یکنواخت توزیع شود و با اطمینان می توان گفت عدالت در توزیع آب شرب مناسب برای همه مشترکین شرکت برقرار شده است.

رییس هیأت مدیره آبفای کاشان، تراز منفی آب کاشان در چهاردهه اخیر را یادآورشد و گفت:این وضعیت با اندک بارندگی وضعیت بحرانی آبخوان دشت کاشان را جبران نمی کند.

اسدی، افزایش 6 درصدی بارندگی در سال آبی جاری نسبت به سال گذشته را خاطرنشان‌کرد و گفت: کل دریافتی به 80 میلی متر نمی رسد و این وضعیت نشان می‌دهد که نسبت به متوسط بازندگی 125 میلی متری سالانه بسیار عقب هستیم.

وی،با تاکید بر اینکه رشد 6 درصدی نسبت به عقب افتادگی چهار دهه ای قابل جبران نیست گفت: حال حاضر در بعضی از شهرها برای تأمین آب با مشکل جدی مواجه هستیم و دیگر مدیریت تأمین آب پاسخگوی نیاز شهروندان نیست.

به‌گفته‌وی، شهر قمصر یکی از آن شهرهاست که برای تأمین آب با مشکل جدی مواجه است و مدیریت مصرف تنها راهکار مقابله با این چالش است.

*لزوم پرهیز شهروندان از مصارف غیر ضروری در مصرف آب

مدیرعامل آبفای کاشان،پرهیز تا حد امکان از مصارف غیر ضروری در مصرف آب را از شهروندان خواستارشد و گفت: البته گزارش ها حاکی از آن است که مردم نسبت به بحران آب منطقه و شهرستان هوشیار هستند و آمار مقایسه‌ای مصرف آب شهروندان در خردادماه سال جاری نسبت به مدت مشابه نشان از آن دارد که آنها مدیریت مصرف را جدی گرفته و در مصرف کاهش داشتند.

اسدی، با اشاره به اینکه در حال حاضر آب شرب شهرستان از طریق 140 حلقه چاه به اضافه آب خط انتقال زاینده رود تأمین می‌شود گفت: کاهش دبی برداشت آب از چاههای حفر شده و بالا رفتن EC دو چالش جدی در خصوص تأمین آب در این منطقه است.

وی اظهارداشت:فرض کنیم هر چاه سالانه یک لیتر در ثانیه کاهش آب داشته باشد که در مجموع 140 لیتر در ثانیه کاهش آب خواهیم داشت بنابراین برای جبران آن نیاز به حفر هفت حلقه چاه در سال با متوسط 20 لیتر در ثانیه است که این با توجه به وضعیت آبخوان دشت کاشان و حفر چاه‌های متعدد امکان پذیر نیست.

*راه اندازی سامانه خرید الکترونیکی انشعاب آب در کاشان

اسدی، راه اندازی سامانه خرید الکترونیکی انشعاب آب در کاشان را خبرداد و گفت:این سامانه الکترونیکی پیرو نقشه راه ابلاغی شورای عالی فناوری اطلاعات کشور در خصوص ارائه خدمات الکترونیکی دولت ودر راستای بهبود ارتقای خدمات رسانی به مردم از طریق بستر پورتال شرکت طراحی و راه اندازی شد.

وی تصریح‌کرد:این اقدام علاوه بر ایجاد سهولت در کار مراجعین مزایای دیگری از قبیل بهینه سازی فرایندهای خدمات مشترکین ،کارآمدساختن شرکت ،کاهش هزینه های اداری و در نهایت افزایش بهره وری رابرای شرکت به دنبال خواهد داشت .

به‌گفته‌وی، سامانه خرید الکترونیکی انشعاب آب در کاشان بدون هیچگونه هزینه ریالی وتنها با پشتوانه تخصص ومهارت کارشناسان حوزه آمار وفناوری اطلاعات واز طریق بستر پورتال شرکت وبا استفاده از آخرین متدها طراحی و راه اندازی شد .

اسدی در پایان افزود: وی اظهار داشت: اصلاح خط انتقال آب نابر به کاشان با اعتبار بالغ بر 22 میلیارد تومان ، اصلاح شبکه آب شهری به طول 40 کیلومتر، شبکه جمع آوری و تصفیه خانه فاضلاب شهری نیاسر ، کلنگ زنی پروژه بهبود شیرین سازی یکی از چاههای آب در شهر نیاسر و اخذ مجوز شیرین سازی آب شرب در شهرهای نوش آباد و سفید شهر ، شبکه تله متری چاههای شرب کاشان و الکترنیکی نمودن کلیه خدمات آبفا از جمله اقداماتی است که طی یک سال گذشته در شرکت آبفای کاشان انجام است.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.