مشهد؛

دهیاران پاسداران و میراث داران فرهنگ روستا

دهیاران پاسداران و میراث دار ان فرهنگ روستا به شمار می‌روند و به همین منظور باید تعاملات روستا‌ها را با مراکز فرهنگی افزایش دهند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی در همایش تجلیل از دهیاران منتخب استان به مناسبت ۱۴ تیرماه سالروز تاسیس نهاد دهیاری‌های افزود: در خراسان رضوی دو هزار و ۳، ۵، ۳ دهیار داریم و دهیاران بعنوان مدیران ارشد روستا‌ها هستند و ۴۸ وظیفه و مسولیت عمرانی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی دارند.

وی تحقق عدالت توزیعی را یکی از اهداف مهم نظام اسلامی و رویکرد‌های دولت یازدهم دانست و افزود: تحقق این مهم در گرو بهره گیری دهیاران از ظرفیت‌های بالقوه موجود در روستا‌ها است.

استاندار خراسان رضوی گفت: مهاجرت روستائیان به شهر‌ها و مشکلات به وجود آمده حاصل از این مهاجرت است و با رسیدگی همه جانبه به روستا‌ها و توزیع متوازن امکانانت باید زمینه‌ی مهاجرت معکوس را فراهم کنیم.

رشیدیان با اشاره به نامگذاری شعار امسال گفت: استقلال و خودکفایی کشور در تولید مواد غذایی، نیازمند نقش موثر دهیاران در توجه به تولیدات روستایی و لزوم ارائه آن در شهر‌ها است.

وی با اشاره به اینکه دهیاران می‌توانند در موضوعات مختلف نقش آفرینی داشته باشند، افزود: دهیاران در موضوع حفظ و توسعه منابع انسانی روستا‌ها توجه داشته باشند و کشورمان که یک کشوری با جمعیت جوان هستیم که ارزشمندترین ثروت است که به فعالیت در آورند که شما دهیاران از جوانان ساکن روستا و جوانانی که به هر دلیل از روستا مهاجرت موقت کرده اند بر‌ای توسعه روستایی از هم اندیشی و ظرفیت جوانان استفاده شود.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه با توجه به اینکه شعار امسال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال است، افزود:یکی از بخش‌های مهم جامعه که می‌تواند به تحقق این شعار کمک کند روستا‌ها هستند که مشارکت مردم به صورت هدفمند نقش مهمی دارد که با کارآفرینی که انجام می‌شود می‌تواند به چرخه سود آوری کمک کند.

وی افزود:دهیاران به عنوان پاسداران ارزش‌ها و میراث فرهنگی و اجتماعی با برگزاری مناسبت‌ها و ظرفیت‌ها حفظ‌مند و این تعاملات پاک روستا‌ها را گسترش دهند.

وی از دهیاری‌ها به عنوان یکی از بخش‌های توسعه استان برشمرد و تصریح کرد: دهیار به عنوان نماینده‌ی روستا، عهده دار مسائل فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی است.

وی افزود: دهیاران پاسداران و میراث دار فرهنگ روستا به شمار می‌روند و به همین منظور باید تعاملات روستا‌ها را با مراکز فرهنگی افزایش دهند.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به کاهش جمعیت روستا‌ها طی سال‌های اخیر، گفت: نسبت جمعیتی، نشان دهنده‌ی این مهم است که به دلیل مشکلات که در روستا‌ها وجود دارد؛ جمعیت آن‌ها رو به کاهش است.

رشیدیان افزود: ایجاد مدیریت یکپارچه در مناطق روستایی را از جمله راه‌های مقابله جدی با این روند نامناسب است و این مهم با انتخاب شورا‌ها و انتخاب دهیاران توسط شورا‌ها در جهت بسترسازی زمینه مشارکت مناطق روستایی عمیق بوده است.

وی تصریح کرد: لازمه‌ی تحقق توسعه روستایی و مناطق محروم، حرکت برای مردم با مردم و توسط مردم است که باید از داخل روستا شکل گیرد و نقطه اجرایی آن دهیاران هستند.

انتهای پیام// ف. غ.


تجلیل از دهیاران منتخب خراسان رضوی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.