مشهد؛

خریداری۳۷ هزار تن شیر به صورت حمایتی در خراسان رضوی

در سال گذشته ۳۷ هزار تن شیر در خراسان رضوی به صورت حمایتی خریداری شده است

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد محمدعلی نبی‌پور فرماندار گناباد در جلسه بررسی مسائل و مشکلات بخش دام سنگین گناباد گفت:: باید در شهرستان گناباد برندسازی صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه مشکل برق مجتمع دامداری کاخک حل خواهد شد، افزود: برای حل این مشکل ۱۴۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است

محمد یاحقی جانشین معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در این جلسه گفت: سال گذشته در قالب قانون ۲۰، خرید حمایتی ۳۷ هزارتن شیر از دامداران خراسان رضوی خریداری شد.

وی افزود: کارخانه گلشاد مشهد این شیر را با قیمت ۱۲۷۰ تومان خریداری می‌کند و اگر شیر با کیفیت مورد نظر موجود باشد روزانه می‌تواند ۵۰ تن بر میزان خرید خود بیافزاید

یاحقی گفت: گرچه دامداران گناباد نتوانسته‌اند از این ظرفیت استفاده کنند، اما به هرحال خرید این میزان شیر و صادر کردن آن به خارج از استان به تثبیت قیمت شیر کمک کرده است.

وی با بیان اینکه دولت فعلی بیشترین حمایت را از بخش دامداری و کشاورزی انجام داده است، افزود: در تاریخ بعد از انقلاب برای اولین بار پنیر از ایران به روسیه صادر شد.

وی ادامه داد: در این دولت خرید تضمینی جو به شکل هدفمند و ساماندهی شده شکل گرفت وزیر محترم جهاد کشاورزی در برابر فشار‌هایی مبنی بر واردات گوشت ایستاد تا از دامدار حمایت شود.


یاحقی تنها راه برون‌رفت مشکلات دامی گناباد را تشکیل یک زنجیره محصولات دامی دانست و گفت:: تشکل‌ها و شرکت‌های وابسته به دام باید زنجیره تولید فرآوری و فروش را تکمیل کنند.

جانشین معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: در حال حاضر کارخانه‌های شیر گناباد فقط توان فرآوری یک سوم ظرفیت خود را دارند و اگر شرکت‌های تعاونی دامداران اقدام به اجاره خط تولید بلااستفاده این کارخانه‌ها کنند می‌توانند از خام‌فروشی جلوگیری نمایند.


یاحقی ادامه داد: دولت اعتبارات خوبی برای مکانیزه‌کردن تولید شیر و تحویل آن به مراکز تحویل شیر در نظر گرفته است که دامداران گناباد باید از این تسهیلات استفاده کنند تا شیر با کیفیت‌تری تولید شود.

وی تبدیل تغییر ژنتیکی دام‌های سنگین از اولشتاین به سوبتال را ضروری دانست و گفت: دام‌های سوبتال شیر با کیفیت‌تری دارند و در ضمن هزینه تولید نیز کمتر است.


همچنین اختلاف قیمت شیر و نهاده‌های دامی، عدم امکان ذخیره‌سازی علوفه در شهرستان، گرانی نهاده‌های دامی مشکلات سند و مالکیت بعضی از مجتمع‌های دامداری، خام‌فروشی، تعطیلی کارخانه شیر بیدخت و سرگردانی سرمایه مردم، تاخیر در پرداخت پول شیر خریداری شده، عدم توزیع علوفه مدت‌دار گرانی داده‌های دامی از جمله مشکلاتی بودند که در این جلسه مطرح شد



انتهای پیام// ح.. ت
 
 

تشکیل یک زنجیره محصولات دامی،تنها راه برون‌رفت مشکلات دامی گناباد

 
 
برچسب ها: شیر ، مشهد ، خراسان رضوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.