ترکان:

استفاده از فناوری باید در ساخت و ساز جدی تر شود/ از اجرای مبحث 19 راضی نیستم

مشاور رییس جمهور گفت: باید استفاده از فناوری و تکنولوژی را در ساخت و ساز جدی بگیریم و از اجرای مبحث 19 راضی نیستم.

استفاده از فناوری باید در ساخت و ساز جدی تر شود/ از اجرای مبحث 19 راضی نیستمبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اكبر تركان در همایش نقش مکانیک در ساخت و ساز شهری با اشاره به اینكه در طول ٢٢ سال گذشته موفقیت های چشمگیری بدست اورده آیم،گفت: در اجرای مقررات ملی ساختمان و ٢٢ مبحث مقررات ملی ساختمان مجموعه ارزشمندی هستند كه هر ساله با بازنگری های دقیق از تجربیات جدید از این بخش استفاده می كنند.

وی با اشاره به زلزله ای كه در شهرهای مختلف رخ داد ما را در رعایت مبحث انرژی جدی تر كرد، بیان كرد: این حوادث تلخ زمینه ساز نوشتن ایین نامه زلزله در كشور شد و مقررات مربوطه به گونه ای تدوین گردید كه آسیب ها كمتر شود و آیین نامه ٢٨٠٠ جدید در تهران تدوین شد.

مشاور رئیس جمهور توضیح داد: در حال حاضر عمده ساختمان های كشور طبق قواعد درست مهندسی ساخته شده و آیین نامه مربوط به بارگذاری و سازه با اطمینان در همه ساختمان ها ایجاد شد و كمتر سازه ای وجود دارد كه بدون نظارت نظام مهندسی ساخته شود و می توان گفت همه سازه ها قابل اطمینان است.

تركان تصریح كرد: در عموم استان های كشور سازه های قابل قبول ساخته می شود و به طور قاطع می توان گفت سطح قوی از سازه ها در حال حاضر طراحی و ساخته می شود.

وی بیان كرد: سازمان مظام مهندسی ساختمان الزام كرده است كه این سازمان ها علاوه بر تولید نقشه نقش تولید ساختمان را میز بر عهده بگیرند.

رئیس مناطق آزاد اظهار كرد: در حال حاضر ٧٥ درصد از ساختمان های موجود در كشور بعد از تاسیس سازمان نظام مهندسی ساخته شده كه تمامی انها از قوانین موجود طبق مقررات ملی ساختمان پیروی كرده اند.

تركان در خصوص تاسیسات مكانیكی در ساختمان نیز گفت: ساختمان ها طبق دستورالعمل اجرایی در ٤ گروه هستند، گروهاول شامل واحدهای كمتر از ٦٠٠ متر است كه در انها تاسیس مكانیكی زیر ١٠درصد رعایت شده است، گروه دو تا چهارم میزان استفاده از تاسیسات مكانیكی بیشتر شدع و همین موضوع زمینه ساز افزایش قیمت تمام شده ساختمان می شود.

وی بیان كرد: باید استفاده از فناوری و تكنولوژی را در بخش مصرف جدی تر بگیریم ولی متاسفانه در حوزه مصرف انرژی نسبت به سایر كشورهای جهان بسیار عقب مانده ایم.

مشاور رئیس جمهور با اشاره به اینكه ٥٣ درصد از پرت حرارتی از پنجره ها خارج می شود، گفت: تنها با اصلاح پنجره ها می توانیم این میزان انرژی را كاهش دهیم ،همچنین با عایق كردن جداره بیرونی ساختمان می توانیم ١٥ درصد از پرت انرژی را كاهش دهیم.

تركان اظهار كرد: اگرچه رعایت مقررات ملی ساختمان الزامی شده است ولی در عملكرد به ویژه ای در مبحث ١٩ اصلا راضی نیستیم .

وی به مقایسه مصرف انرژی در ایران و تركیه پرداخت و گفت: ایران در تولید ناخالص كشور٤٠٠ میلیون تومان هزینه می كند، این در حالی است كه تولید ناخالص كشور تركیه بیش از ١ هزار میلیار دلار است ولی میانگین مصرف انرژی انها نصف كشور ایران است یعنی مصرف انرژی در كشور ایران دو برابر كشور تركیه است.

مشاور رئیس جمهور تصریح کرد: باید برای كاهش مصرف انرژی بتوانیم سرمایه گذاران را به این بخش سوق دهیم به این صورت كه درآمد حاصل از صرفه جویی انرژی را به سرمایه گذاران اختصاص دهیم.

تركان بیان كرد: طبق قانون، نظام مهندسی و كنترل ساختمان به هیج وجه از یك دیگر قابل تفكیك نیست و هیچ ضابطه ای برای كنترل ساختمان وجود ندارد.

انتهای پیام/

ضرورت اختصاص درآمد حاصل از صرفه جویی انرژی به سرمایه گذاران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار