فرشیدی مطرح کرد؛

میدان داری تشکل‌های غیرقانونی سبب تشکیل سنگین‌ترین پرونده فساد آموزش و پرورش در کشور

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: میدان داری تشکل‌های غیرقانونی در دولت یازدهم سبب تشکیل سنگین‌ترین پرونده فساد در کشور شده است.

میدان داری تشکل‌های غیرقانونی سبب تشکیل سنگین‌ترین پرونده فساد آموزش و پرورش در کشوربه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد فرشیدی وزیر اسبق آموزش و پرورش در پنجمین کنگره فرهنگیان سراسر کشور که امروز در مجتمع آدینه تهران برگزار شد، اظهار کرد: در عرصه داخلی حضور پرشور مردم و برگزاری انتخاباتی شکوهمند بار دیگر ثابت کرد که نظام مردم سالاری دینی در ایران تثبیت یافته است و 12 مرتبه انتخابات ریاست جمهوری، 10 مرتبه شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنج مرتبه انتخابات مجلس خبرگان و پنج مرتبه انتخابات شوراهای شهر و روستا، آشکار می‌سازد که مردم ایران حضور فعال خود در عرصه سیاسی و ترسیم سرنوشت خویش را به عنوان یک حق و یک تکلیف باور کرده‌اند.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی که همواره پرچمدار مشارکت حداکثری مردم در انتخابات هستند در مراسم تنفیذ رئیس جمهور منتخب، طی 10 رهنمود، انتظارات نظام و مردم را ابلاغ فرمودند و امیدواریم  روحانی با سرلوحه قرار دادن رهنمود‌های معظم‌له، افتخار خدمتگزاری شایان به مردم ایران را بیابد.

وزیر اسبق آموزش و پرورش تصریح کرد: در چنین شرایطی کانون تربیت اسلامی توفیق برگزاری پنجمین کنگره خویش را با حضور میهمانان گرانقدر و بسیاری از فرهنگیان ولایت‌مدار سراسر کشور برگزار می‌کند تا فرصتی برای بازخوانی مسئولیت خطیر معلمی‌مان در این موقعیت حساس باشد.

فرشیدی تصریح کرد: با توجه به همزمانی برگزاری پنجمین کنگره کانون، با پایان دولت یازدهم، جا دارد که نگاهی به عملکرد این دولت در عرصه آموزش و پرورش داشته‌باشیم به امید آنکه در دولت دوازدهم مورد استفاده قرار گیرد.

فراموشی سند تحول بنیادین در دولت یازدهم

وی اظهار کرد: در ابتدای فعالیت دولت قبل، رهبر معظم انقلاب به وزیر آموزش و پرورش درباره خطر گرایش‌های حزبی و گروهی با تعبیر "سم سیاسی" هشدار دادند اما حذف نیروهای انقلابی و رخنه سیاسیون سابقه دار که برخی از آنها در جریان فتنه نیز فعال بودند، همچنین میدان‌داری برخی تشکل‌های غیر قانونی و بی‌مهری به تشکل‌های رسمی و قانونی نظیر جامعه اسلامی فرهنگیان و کانون تربیت اسلامی در عمل وظیفه اصلی این وزارتخانه یعنی تعلیم و تربیت را تحت الشعاع قرار داد و در مشکلات معیشتی معلمان نیز نه تنها گشایشی حاصل نشد، بلکه اندوخته فرهنگیان نیز مورد چپاول قرار گرفت و باید اعتراف کرد که مدیریت وزارت آموزش و پرورش در دولت یازدهم سنگین‌ترین پرونده فساد کشور را به نام خود ثبت کرد.

دبیرکل کانون تربیت اسلامی عنوان کرد: در ارتباط با دانشگاه فرهنگیان که باید نقطه آغاز تحول در آموزش و پرورش باشد نیز اصرار بر چهار سال سرپرستی این دانشگاه توسط مدیری میهمان از وزارت علوم و ناباور به دستاوردهای گذشته، علاوه بر تحقیر جامعه فرهنگیان، موجب شد که این دانشگاه در مسیری مغایر با اساسنامه خود، حرکت کند و " نظام تربیت معلم" که میراث شهیدان رجائی و باهنر است، به فراموشی سپرده شود و میراث‌داران آن نظام یعنی مدرسان باتجربه، مورد بی‌مهری قرار گیرند و کسانی زمامدار تربیت معلمان شوند که خود از سابقه تدریس در کلاس مدرسه و معلمی بی‌بهره‌اند.

فرشیدی مطرح کرد: در این چهار سال سند تحول بنیادین تقریباً به فراموشی سپرده شد. این سند که اعلام حضوری جهانی در عرصه تعلیم و تربیت است و در برابر حاکمیت چند صد ساله نظام تعلیم و تربیت سکولار، قد علم کرده‌ است، نه تنها نقشه‌راه مسئولان قرار نگرفت بلکه نسخه سازمان‌های وابسته به نظام سلطه جهانی، تحت عنوان برنامه 2030 در آموزش و پرورش کشور نفوذ کرد و جایگزین آن شد و حتی در برنامه وزیر دوم دولت یازدهم بر اجرای 2030 و برنامه مونته سوری تاکید شد و اگر هشدار رهبر انقلاب نبود، خدا می‌داند که کار بد آموزی‌های جنسی، از مهد کودک تا پایان متوسطه به کجا می‌رسید، هر چند هنوز هم عده‌ای در برابر تعهداتی که به آن سازمان‌ها سپرده‌اند احساس مسئولیت می‌کنند و اقداماتی پنهانی برای ترویج اندیشه فاسد دشمن به عمل می‌آورند.

 کاهش ساعت های دروس قرآنی در مدارس

وزیر اسبق آموزش و پرورش ادامه داد: در حوزه کتاب‌های درسی نیز اگر چه هر فریاد اعتراضی با چماق غیر کارشناسی بودن، خاموش می‌شود اما واقعیت آن است که در اقدامات دولت یازدهم، ردپای نگاه التقاطی به تعلیم و تربیت و بی‌مهری به ارزش‌های دینی و انقلابی را می‌توان مشاهده کرد.

وی گفت : کاهش ساعت های دروس قرآن، عربی و پرورشی در یک دوره دوازده ساله,کمرنگ شدن درس‌های مروّج ارزش‌های انقلابی در درس‌های شهید فهمیده، شهید نواب صفوی، سید جمال‌الدین اسد آبادی و حمله نظامی طبس، همچنین تلطیف نقش انگلیس در نهضت مشروطه در کتاب مطالعات اجتماعی پایه نهم و در حوزه معاونت پرورشی هم احیای پیشاهنگی منحله و تضعیف تشکل‌های انقلابی نظیر بسیج فرهنگیان و بسیج دانش‌آموزی و اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، اقداماتی برخلاف انتظار و مغایر با اهداف این معاونت بود.

فرشیدی عنوان کرد: طبعاً در پی چنین رویکرد و اقداماتی در دولت یازدهم، جایگاه آموزش و پرورش و منزلت و انگیزه معلم، کاستی یافت که امیدواریم وزیر جدید آموزش و پرورش برای جبران آن نابسامانی‌ها، همت گمارد.

وی با اشاره به گزارشی اجمالی از فعالیت‌های چهارمین شورای مرکزی کانون تربیت اسلامی بیان کرد: توسعه فعالیت تشکیلاتی و گسترش دفاتر کانون در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها به طوری که اکنون پس از 2 دهه فعالیت، کانون در 210 شهرستان و مرکز استان افتخار حضور یافته و مورد اعتماد همکاران فرهنگی قرار گرفته است؛ همچنین اعضای شورای مرکزی با حضور فعال در عرصه رسانه‌ها، از جمله تعامل با رسانه ملی، تلاش‌کرده‌اند اهداف نظام در عرصه تعلیم و تربیت اسلامی را پیگیری کنند.

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت : همکاری با مجلس شورای اسلامی به خصوص کمیسیون آموزش و تحقیقات هم از دیگر اقدامات بوده‌ است که در موارد خاصی نظیر برنامه ششم، بودجه، تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان و ارزیابی عملکرد مدیران آموزش و پرورش، جدی‌تر شده است.

فرشیدی یادآور شد: دفاع از نیاز‌های آموزش و پرورش و حقوق فرهنگیان نیز همچون همیشه از مهم‌ترین دغدغه‌های 2سال گذشته کانون بوده‌ است و با درج گزارش‌ها و مقاله ها ، انجام مصاحبه، صدور بیانیه و مکاتبات به آن همت گمارده چندان که گاهی اوقات مشکلاتی هم در پی داشته‌ است و به عنوان مثال یکی از اعضای شورای مرکزی به دلیل درج مطلبی، با شکایت یکی از وام‌گیرندگان میلیاردی و متواری صندوق ، دچار دردسر شده‌ است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار