کولیوند در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد

بستری شدن 48 زائر ایرانی در بیمارستان های مکه /10 توصیه مهم پزشکی بهداشتی برای حفظ سلامت حجاج

معاون مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر گفت:۱۰ زائر در بیمارستان‌های سعودی و ۳۸ زائر نیز در بیمارستان ایرانی مکه مکرمه بستری هستند.

بستری شدن 48 زائر ایرانی در بیمارستان های مکه  / 14توصیه مهم پزشکی بهداشتی برای حفظ سلامت حجاجپیرحسین کولیوند معاون مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛اظهار کرد:ایام حج بستر برای گسترش بیماری‌ها است، اما خوشبختانه شرایط سلامت زائران ایرانی مطلوب است و بیماری حادی آنها را تهدید نمی‌کند.

وی در ادامه افزود:در حال حاضر ۳ بیمار در مدینه منوره  در بیمارستان‌های سعودی بستری هستند که به همراه کادر پزشکی، روز شنبه راهی مکه مکرمه می‌شوند.

کولیوند با بیان اینکه ۱۰ زائر در بیمارستان‌های سعودی در مکه مکرمه بستری هستند، اظهار کرد: ۳۸ زائر نیز در بیمارستان ایرانی مکه مکرمه بستری هستند که در مجموع تعداد افراد بستری شده نسبت به سال‌های گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

کولیوند با بیان اینکه احتمال انتقال عفونت در مکان‌های شلوغ بیشتر است، گفت: میکروب‌ها، هنگام صحبت کردن و سرفه کردن،  بوسیدن یا استفاده از لیوان یا قاشق و چنگال مشترک به طور مستقیم انتشار می‌یابند.

وی خاطر نشان کرد: با جلوگیری از تماس نزدیک زائران با افراد بیمار و جلوگیری از حضور بیماران در جمع افراد سالم می‌توان بیماری را محدود کرد، همچنین شستن دست‌ها با صابون نیز به میزان چشمگیری از انتشار عفونت‌ها جلوگیری می‌کند.

 معاون مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر اضافه کرد: بازدید‌های بهداشتی به صورت روزانه انجام می‌شود و با توجه به اهمیت موضوع نحوه پخت و توزیع مواد غذایی در سلامت زائران، با تمهیداتی که در نظر گرفته شده، نظارت دقیقی در این زمینه وجود دارد.

وی با اشاره به آمادگی کامل نیرو‌های پزشکی برای ارائه خدمات در ایام تشریق ادامه داد: برای عملیات تیم‌های پزشکی در عرفات، مشعر و منا کاملا برنامه‌ریزی شده و با برگزاری نشست‌های هم اندیشی و جلسات توجیهی با پزشکان، آماده خدمت رسانی در حساس‌ترین روز‌های حج یعنی ایام تشریق هستیم.

کولیوند اظهار کرد: تعداد افرادی که تا کنون به رحمت خدا رفته‌اند، ۵ نفر است که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه در سال‌های گذشته اصلا قابل قیاس نیست.

وی با اشاره به تعداد فوت شدگان در هفته‌های گذشته بیان کرد: ۴ زائر ایرانی به نام‌های علی ناز سالار پور و زهرا توکلی از هرمزگان، محمد قیاسی از خراسان رضوی و رستم‌علی چراغ پور از استان البرز به علت بیماری قلبی فوت کرده اند.

کولیوند افزود: پنجمین زائر ایرانی به نام «محترم حسن زاده» فرزند ابراهیم که ۶۴ سال سن داشت روز چهارشنبه در هتل «حیاة المنا» مکه مکرمه بر اثر ایست قلبی جان خود را از دست داد، این زائر از استان مازندران به شماره کاروان ۳۰۰۰۱ عازم سرزمین وحی شده بود.

معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج وزیارت در نهایت با اشاره به 10 نکته بهداشتی که برای سلامتی در طول حج مهم است، اظهار کرد:
1.شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون (رعایت نکردن همین نکته ساده، عامل اکثر بیماری‌ها در موسم حج است)
2.داشتن استراحت کافی
3.عدم استعمال دخانیات
4.اجتناب از گرما و پیاده روی‌های طولانی و بی مورد در اوقات گرم روز
5.احتیاط در مصرف غذا به خصوص نوشابه‌های گازدار. (مصرف زیاد میوه و مرکبات)
6.استحمام روزانه، کوتاه کردن مرتب ناخن‌ها و مسواک زدن. (تا می‌توانید آب نمک غرغره و استنشاق نمایید)
7.پرهیز از باد سرد کولر‌ها(با بدن گرم و عرق کرده در مقابل هوای سرد کولر‌های گازی قرار نگیرید)
8.استفاده از کفش مناسب و لباس تمیز
۹. استفاده از وسایل شخصی(حوله، سجاده، مسواک، قاشق و لیوان و...)
۱۰. عمل به توصیه‌های پزشک مجموعه

انتهای پیام/

آمادگی کامل نیرو‌های پزشکی برای ارائه خدمات در ایام تشریق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار