کرمانشاه شهری با قدمت 125هزار سال

باستان شناس برجسته کشور گفت: در 125 هزار سال پیش در عصر پارینه سنگی در استان کرمانشاه، انسان ها زیست می کردند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ مسعود گلزاری در جشنواره شب های فرهنگی کرمانشاه در برج میلاد تهران، گفت: کهن ترین اثر تاریخی بدست آمده در این استان، کشف یک تبر در روستای گاکیه در 12 کیلومتری شهر کرمانشاه و متعلق به فرهنگ آشولی( 125 هزار سال پیش) است. این بدان معنا است که در 125 هزار سال پیش در عصر پارینه سنگی در استان کرمانشاه، انسان ها زیست می کردند.

وی آثار نخستین استقرار انسان ها را در دشت مربوط به استان کرمانشاه دانست و ادامه داد: این آثار در تپه "شیخ آوا" یا "شیخ آباد" واقع در دینور کنونی است که با توجه به تجزیه کربن 14 آثار مکشوفه، سن این تپه را به 9 هزار و 800 سال پیش از میلاد (12 هزار سال پیش) می رساند که نشان می دهد تشکیل نخستین روستاها در دینور بوده است.

نگارنده کتاب کرمانشاهان باستان با تاکید بر اینکه در هیچ جای دنیا آثاری به مانند شیخی آوای دینور، چغاخزینه هرسین و سراب حصار سفید کرمانشاه وجود ندارد، گفت: علاوه بر اینها، نخستین آثار نوشته شده را می توان در سرپل ذهاب دید 4 نقش متعلق به قوم لولوبیان در این شهرستان کشف شده است بزرگترین آنها نوشته آنوبانی نی است که 4500 سال قدمت دارد. همچنین می توان نوشته های دیگر در کناره چپ رودخانه حلوان و نوشته ای به زبان اکدی در روبروی این اثر دید.

وی گورخانه سنگی شیرین و فرهاد، گورخانه شمس آباد هرسین، گورخانه اسحاق وند در جنوب هرسین، گورخانه کل داوود در سرپلذهاب، اتاق فرهاد، اتاق سان رستم در جلالوند و گور صخره ای روانسر را از جمله آثار به جا مانده از دوران ماد در کرمانشاه عنوان کرد و افزود: متاسفانه از این پادشاهی 150ساله هیچ سنگ نوشته ای برجای نمانده است.

گلزاری در تشریح آثار به جا مانده از دوران هخامنشیان در استان کرمانشاه بیان داشت: هخامنشیان از 550 تا 330 قبل از میلاد حکومت کردند بزرگترین سند ملیت ایران، بعد از استوانه کوروش، سنگ نوشته بیستون است که در هیچ نقطه ای از ایران چنین سنگ نوشته ای به این بزرگی موجود نیست. در آن سه خط میخی ایلامی، خط بابلی و خط میخی پارسی باستان به کار رفته است.

وی اضافه کرد: تا سال 550 پیش از میلاد ایرانیان هیچ خطی برای نگارش مطالب خود نداشتند و هخامنشیان که 23 کشور تابع آن بودند، خطی نداشت از اینرو داریوش دستور داد خطی بسازند و از اینجا بود که خط میخی پارسی باستان اختراع شد.

باستان شناس برجسته کشور با اشاره به وجود آثاری از سلوکیان در بیستون کرمانشاه که در سال37 کشف شد، عنوان کرد: اشکانیان در سال 250 پیش از میلاد به مدت 470 سال در بخش هایی از ایران حکومت کردند که دو اثر از آنان در استان کرمانشاه؛ یکی در دامنه کوه بیستون و دیگری در سرپل ذهاب می باشد که به خط پهلوی اشکانی نگاشته شده اند.

وی طاق وسان را اثری بسیار ارزنده از ساسانیان توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: دو فرورفتگی در داخل کوه، در طاق کوچک شاپور دوم و پسرش شاپور سوم را نشان می دهد که در پشت سر آنها 2 سنگ نوشته است که این دو شاهنشاه را معرفی می کند.

گلزاری به معرفی آثار تاریخی دوران اسلامی در استان کرمانشاه پرداخت و متذکر شد: طی کاوش ها، در دینور یک نیم سردر که لا اله الا الله بر روی آن حک شده است کشف شد که بنظر می رسد سردر یک مسجد در این روستا بوده و مربوط به زمان حکومت سرماچ کرد می باشد که مرکز حکومت وی در دینور قرار داشته است.

وی با بیان اینکه دومین سلسله حکومت کردها در این منطقه مربوط به حلوان (سرپل ذهاب) است، گفت: همچنین گورستانی در روستای شیخیان در میانراهان وجود دارد که قدمت سنگ های آن به 343 هجری باز می گردد.

این تاریخ نگار برجسته با اشاره به اینکه از دوران حکومت صفویه آثار بسیاری در کرمانشاه به جای مانده است، ابراز داشت: مسجد جامع کرمانشاه مربوط به زمان زندیه است. در ایوان داخلی مسجد سنگ نوشته بنا به تاریخ 1189 باز می گردد که این سنگ نوشته اکنون در گنجینه میراث فرهنگی حفظ می شود.

وی در پایان یادآورشد: تمام کاروانسراهای موجود در استان کرمانشاه که برخی از آنها با خاک یکسان شده اند در زمان ناصر الدین شاه قاجار مرمت شده اند.

 

انتهای پیام/ز

آثار تاریخی کرمانشاه حکایت از قدمت فراوان این شهر دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.