باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌ دهد

سونامی بیماری‌ های قلبی در مازندران

کم تحرکی و تغذیه نامناسب دو عاملی که شیوع بیماری‌ های قلبی و به دنبال آن بروز سکته را در افراد بالای ۳۰ سال در مازندران افزایش می‌ دهد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، حال و روز قلب مازندرانی‌ ها این روز‌ها خوب نیست، آمار‌های دانشگاه علوم پزشکی مازندران نشان می‌دهد روزانه ۲۰ مازندرانی بر اثر بیماری‌ های قلبی راهی دیار ابدی می‌ شوند.

بر اساس این آمارها، نیمی از فوتی‌ های که در مازندران اتفاق می‌ افتد بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی است و ۳ عامل چربی خون بالا، فشار خون بالا و دیابت ازعوامل خطر بیماری‌ های قلبی است.

 

سونامی بیماری‌ های قلبی در مازندران

 

سونامی بیماری‌ های قلبی در مازندران

بیمار ۵۱ ساله‌ ای که در بیمارستان قلب فاطمه زهرا بستری است، می‌ گوید: کم تحرکی و خوردن غذا‌های چرب به ویژه در شب، از عمده دلایل ناراحتی قلبی و بستری شدنش در بیمارستان است.

 

سونامی بیماری‌ های قلبی در مازندران

 بیمار دیگری که با علائم سوزش سینه و تنگی نفس به بیمارستان قلب مراجعه کرده، خوردن غذا‌های شور و پر چرب را دلیل مراجعه اش به بیمارستان می‌ داند.

 

سونامی بیماری‌ های قلبی در مازندران

صالح طبری رییس مرکز حوادث و فوریت‌ های پزشکی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: تکنسین اورژانس ۱۱۵ استان روزانه ۳۳ بیمار قلبی را به بیمارستان قلب منتقل می‌کنند.

 

سونامی بیماری‌ های قلبی در مازندران

تغذیه مناسب کلیدی طلایی برای پیشگیری از بیماری‌ های قلبی

مصرف برنج و غذا‌هایی با نشاسته فراوان مازندران را در رده نخست چاقی قرار داد، ۵۶ درصد شهرنشینان و ۵۳ درصد روستانشینان استان اضافه وزن دارند و برای بیماری‌ های قلبی مستعد هستند.

فاطمه چاهوشی کارشناس ارشد تغذیه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه بیماری‌ های قلبی مهم‌ ترین عامل مرگ و میر در کشور به شمار می‌ روند، گفت: بهبود شیوه زندگی از طریق اصلاح عادت‌ های غذایی و افزایش فعالیت بدنی می‌ تواند در پیشگیری و کنترل بیماری‌ های قلبی و عروقی موثر باشد.

وی به استفاده از رژیم غذایی متعادل و متنوع تاکید کرد و افزود: استفاده زیاد از مواد قندی باعث افزایش وزن، بالا رفتن فشار خون و دیابت که از جمله عوامل خطر در بیماری‌ های قلبی و عروقی است، می‌ شود.

چاهوشی با بیان اینکه غذا‌های آب پز، کباب پز و کبابی جایگزین خوبی برای غذا‌های سرخ شده است، گفت: نوع روغن مصرفی را تغییر و از روغن‌ های مایع به جای روغن‌ های جامد و حیوانی استفاده کنیم.

وی به کاهش مصرف نمک، سوسیس، کالباس، کره و خامه اشاره کرد و افزود: پوست مرغ و چربی‌ هایی که قابل مشاهده در گوشت هست رو قبل از استفاده از آن جدا کنیم و گوشت سفید مثل مرغ را جایگزین گوشت قرمز کنیم.

 

سونامی بیماری‌ های قلبی در مازندران

 

سونامی بیماری‌ های قلبی در مازندران

یک راهکار برای نجات قلب از بحران سکته قلبی

دانشگاه علوم پزشکی مازندران برای کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌ های قلبی در مازندران طرح پویش خطر سنجی سکته قلبی رو آغاز کرد.

اعرابی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفگتو باخبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، طرح خطرسنجی سکته قلبی را از برنامه‌ های طرح تحول سلامت در راستای کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌ های قلبی دانست و گفت: در این طرح که از سال ۹۵ آغاز شد، تمام افراد بالای ۳۰ سال استان که در معرض ابتلا به بیماری‌ های قلبی وعروقی هستند شناسایی می‌ شوند.

وی افزود: در این طرح همه‌ افراد بالای ۳۰ سال استان برای انجام معاینات در روستا‌ها به بهورز و در شهر‌ها هم به پزشک خانواده مراجعه می‌ کنند.

 

سونامی بیماری‌ های قلبی در مازندران

فاطمه رضایی پزشک خانواده روستایی مرکز بهداشتی درمانی روستای مرمت در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه در طرح پویش خطرسنجی سکته قلبی با اندازه گیری فشار خون، چربی خون، گرفتن نوار قلب و تست ورزش، میزان خطر ابتلا فرد به بیماری‌ های قلبی ارزیابی می‌ شود، گفت: در پایان معاینات  به هر یک از بیماران بسته به میزان خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی ۴ کارت سبز با میزان خطر ۱۰ درصد، زرد ۱۰ تا ۲۰ درصد،  نارنجی ۲۰ تا ۳۰ درصد و قرمز برای خطر بالای ۳۰ درصد داده می‌ شود.

وی با بیان اینکه اطلاعات مراجعان در سامانه پرونده الکترونیکی سلامت ثبت می‌ شود، افزود: بر اساس میزان خطر اقدامات درمانی و آموزشی لازم برای بیماران انجام می‌ شود به این صورت که کسی که کارت سبز گرفته ۱۲ ماه بعد،  زرد ۹ ماه بعد، نارنجی ۶ ماه بعد و قرمز ۳ ماه بعد باید کنترل شوند و در صورت نیاز به بررسی‌های تخصصی به متخصص ارجاع داده می‌ شوند.

 

سونامی بیماری‌ های قلبی در مازندران

 

سونامی بیماری‌ های قلبی در مازندران

آقای جوانی با مراجعه به مرکز بهداشت می‌ گوید: برای اطمینان از بیماری قلبی به مرکز بهداشت مراجعه کرد تا از سلامتی قلب خود اطمینان حاصل کند.

 

سونامی بیماری‌ های قلبی در مازندران

 

سونامی بیماری‌ های قلبی در مازندران

خانم ۴۷ ساله با مراجعه به مرکز بهداشت می‌ گوید: آمده خود را چکاپ کند تا اگر مشکلی دارد هر چه سریع‌تر درمان خود را شروع کنیم.

 

سونامی بیماری‌ های قلبی در مازندران

کاهش هزینه‌ های درمانی با کاهش تعداد بیماران

دکتر احمدعلی  دادخدایی مسئول واحد بیماری‌ های غیر واگیر شهرستان ساری در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  با بیان اینکه ۷۵ درصد از بار مالی تمام کشور‌ها در زمینه بیماری‌ های غیر واگیر هزینه می‌ شود، گفت: ۴ بیماری قلبی و عروقی، دیابت، سرطان‌ ها و بیماری‌ های ریوی از بزرگترین معضلات و عقب ماندگی کشور‌ها است که بیشترین مرگ و میر و مشکلات را برای انسان ایجاد می‌ کند.

دکتر دادخدایی با بیان اینکه کاهش شیوع بیماری‌ های قلبی در گرو کاهش ۴ عامل خطر تغذیه ناسالم، کم تحرکی، مصرف دخانیات و مصرف الکل است، افزود: در طرح پویش خطر سنجی سکته قلبی منتظر نمی‌ شویم فرد بیمار شود بلکه میزان خطر وقوع بیماری‌ های قلبی و عروقی راقبل از بروز هر گونه علائم و یا عارضه‌ ای برای مراجعان اندازه گیری می‌ کنیم.

 

سونامی بیماری‌ های قلبی در مازندران

 

سونامی بیماری‌ های قلبی در مازندران

این طرح با هدف کاهش ۲۵ درصد از میزان بروز بیماری‌ های قلبی و عروقی مازندران در ۱۰ سال تا سال ۱۴۰۴ در حال اجرا است.

طرح پویش خطرسنجی سکته قلبی در مازندران طرحی رایگان است که تا به حال بر روی ۳۸۰ هزار مازندرانی اجرا شد و قرار است تا پایان سال ۹۶ بر روی همه افراد بالای ۳۰ سال مازندران اجرا شود.

 

سونامی بیماری‌ های قلبی در مازندران

گزارش از مهسا اسبویی زنگیانی

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی پورحسنی
۱۳:۰۷ ۰۸ شهريور ۱۳۹۶
این موضوع مهم خیلی واضح، کامل و جامع بیان شده
تشکر از گزارشگر خداقوت
آخرین اخبار