گورابی در سیزدهمین کنگره بین‌المللی‌ سلول‌های بنیادی‌ رویان‌ مطرح کرد؛

تاثیر سلول‌های بنیادی عضلانی و عوامل محیطی در ایجاد ناباروری

رئیس پژوهشگاه رویان از تاثیر سلول‌های بنیادی عضلانی و عوامل محیطی در ایجاد ناباروری و بیماری آندومترو‌زیس خبر داد.

سلول‌های بنیادی عضلانی و عوامل محیطی در ایجاد مشکلات ناباروری‌ تاثیر دارندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمید گورابی‌ رئیس پژوهشگاه رویان در هجدهمین‌ کنگره‌ بین‌المللی پزشکی تولید مثل‌ و سیزدهمین کنگره بین‌المللی‌ سلول‌های بنیادی‌ رویان‌ و دوازدهمین‌ سمینار پرستاری و مامایی در پزشکی تولید مثل‌ که صبح امروز در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد، اظهار کرد: امسال سلول‌های بنیادی‌ مربوط به عضله‌ بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، سلول‌های بنیادی‌ عضلانی‌ در مورد عضله‌های مختلف مانند قلب و سایر عضلات بدن بکار می‌رود و یکی از برندگان جشنواره در این زمینه فعالیت کرده است.

 وی بیان کرد: سلول‌های بنیادی در زمینه عوامل محیطی‌ و ایجاد سرطان در روده نیز نقش دارند، اغلب افراد تصور می‌کنند که سلول‌های بنیادی‌ تنها توانایی خوبی برای ترمیم دارند‌ این در حالی است که اگر عوامل محیطی خاصی وجود داشته باشد سلول‌های بنیادی می‌توانند به سلول‌های سرطانی‌ تبدیل شوند.

 رئیس پژوهشگاه رویان افزود: در زمینه سلول‌درمانی موارد جدیدی مطرح شده است که از این موارد می‌توان به بیماری‌های عصبی – ماهیچه‌ای و چالش‌هایی که در زمینه سلول‌درمانی وجود دارد، اشاره کرد.

 گورابی‌ تأکید کرد: در زمینه پزشکی تولید مثل موارد جدیدی در این کنگره مطرح می‌شود که از جمله این موارد می‌توان به عوامل محیطی‌ در ایجاد مشکلات ناباروری‌ و بیماری آندومترو‌زیس اشاره کرد. در بیماری آندومتروزیس‌ بافت رحم در خارج از آندومتر‌ قرار می‌گیرد، همچنین 2 نفر از برندگان جشنواره‌ در زمینه این بیماری‌فعالیت‌های خاصی را انجام داده بودند.

 وی تصریح کرد: یکی از زمینه‌های مورد مطالعه در این کنگره‌ ناباروری مردان از طریق آزمایشات متابولیکی‌، تغییرات ژنتیکی در آندو‌متریوز و عفونت‌های باکتریایی‌ در این بیماری‌ هستند.

 رئیس پژوهشگاه رویان بیان کرد: ما قصد داریم که تحقیقاتی که از قبل پایه‌گذاری کردیم را اجرایی کنیم‌ همانطور که تکنولوژی‌های روز دنیا نیز سعی می‌کنند ادامه راه دیگران را به عهده بگیرند‌ و از این طریق بتوانند بازده بهتری داشته باشند. یکی از فعالیت‌هایی که در گذشته انجام دادیم کشت سلولی در ابعاد 2 بعدی بود که امروزه به کمک مهندسی بافت این کشت را به صورت 3 بعدی و شبه بافت ( شبه ارگان ) انجام می‌دهیم.

 گورابی‌ یادآور شد: ما زمینه‌های جدیدی برای تحقیقات را پیش رو داریم‌ که امیدواریم بتوانیم‌ از این ایده‌های جدید مطرح شده برای بهره‌برداری لازم را بکنیم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.