اشتغالزایی بیش از ۹۲۰ هزار نفر همزمان با آغاز فصل برداشت خرما

رئیس جهاد کشاورزی جیرفت گفت: با آغاز برداشت محصول خرما در جیرفت ۹۲۰ هزار نفر به صورت موقت و ۹ هزارنفر به صورت دائم مشغول به کار شدند.

اشتغالزایی بیش از ۹۲۰ هزار نفر همزمان با آغاز فصل برداشت خرمابه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  علی سالاری رئیس جهاد کشاورزی شهرستان جیرفت گفت:برداشت محصول خرما با توجه به زود رسی و دیررسی ارقام مختلف، از دهه سوم تیر ماه شروع میشود و با توجه به ارقام دیر رسی مانند هلیله ای تا پایان مهرماه و آبان ماه ادامه پیدا میکند.

سالاری سطح زیرکشت محصول خرمای شهرستان جیرفت را حدود ۷ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: بر اساس برآوردهای انجام شده ۴۴ هزار تن برداشت خرما خواهیم داشت.

وی گفت: به دلیل مشکل تغییرات اقلیمی و بارندگی ها در زمان گرده افشانی محصول خرما و همچنین عارضه خشکیدگی خوشه خرما که هرساله خساراتی به باغات نخیلات وارد میکند میزان خسارت وارده را ۳۰ درصد اعلام کرد و افزود آمار دقیق تر درحال بررسی میباشد .

رئیس جهاد کشاورزی از افتتاح باغی به تعداد ۳۲۰۰ درخت خرما از نوع پیارم در بخش جبالبار خبر داد و افزود:انواع و ارقام مختلفی از محصول خرما در جیرفت وجود دارد وبیشترین سطح زیر کشت مربوط به رقم مضافتی میباشد و ارقامی مانند کلوته و مرداسنگ و هلیله ای نیز از ارقامی هستند که از گذشته‌ها کشت و کار شده اند و اخیرا به واسطه وارد کردن برخی ارقام اقتصادی جدید به لحاظ بازار پسندی که دارند اقداماتی آغاز شده و رقم پیارم و زاهدی به باغات نخیلات شهرستان وارد میشود .

به مناسبت هفته دولت باغی با سیستم آبیاری تحت فشار افتتاح شد که حدود ۳۲۰۰ درخت خرمای رقم پیارم در این باغ کشت شده است. وباایجاد باغات با ارقام جدید که توجیه اقتصادی داشته و بازار پسند بوده و حساسیت کمتری به مسائلی مانند عارضه خشکیدگی خوشه خرما داشته باشند حرکت جدیدی را آغاز کرده ایم.

وی در رابطه با بحث اشتغال در فصل برداشت خرما در شهرستان جیرفت گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده با توجه به هفت هزار هکتار سطح زیر کشت خرما و ۴۴ هزار تن میزان تولید این محصول ، بیش از ۹۲۰ هزار نفر روزانه به صورت موقت مشغول به کارند.واین تعداد مربوط به کارگرانی ست که در امر برداشت؛ اعم از چیدن محصول ،سورتینگ وبسته بندی وانتقال فعالیت دارند میباشد.اشتغالی که در زمینه عملیات داشت در باغ انجام می‌شود رقمی حدود ۸ تا ۹ هزار نفر به صورت ثابت میباشد.

رئیس جهاد کشاورزی جیرفت در بحث صادرات محصول خرما تصریح کرد: در بخش صادرات این محصول مشتری از کشورهای مختلف وجود دارد که کشورهایی مثل افغانستان ,اتحادیه شوروی سابق, کشورهای آسیای میانه , روسیه, هند و پاکستان متقاضی خرمای شهرستان، مخصوصا از نوع کلوته هستند و مقداری از این محصول نیزبه کشورهای اروپایی صادر می شود.آمار دقیق رقم صادرات خرمای شهرستان را به واسطه این که در سنوات گذشته اداره گمرک در شهرستان وجود نداشته و محصولات صادراتی منطقه از جاهای دیگر ترخیص می شدند ،نمیتوان بیان کرد و خوشبختانه امسال به واسطه ی استقرار گمرک در شهرستان جیرفت عدد دقیق میزان صادرات این محصول و دیگر محصولات کشاورزی تولید سال زراعی در پایان سال به صورت دقیق قابل اعلام میباشد.

سالاری در ادامه گفت: قیمت فروش در شروع فصل مناسب نبود اما به مرور قیمت‌ها بهتر می‌شود و ضمن امیدواری از فروش مناسب محصول خرما افزود:پیش بینی شخصی من بر این است که امسال خرمای کلوته قیمت خوبی خواهد داشت و تعداد متقاضی این نوع خرما نیز بیشتر میشود.

وی در پایان ضمن دعوت از فارغ التحصیلان رشته کشاورزی و سرمایه گذاران در بحث مکانیزه شدن برداشت محصول خرما گفت: باتوجه به اینکه برداشت خرما به صورت دستی و سنتی انجام می‌شود و درخت خرما به لحاظ ارتفاعی که دارد بالا رفتن از درخت بسیار سخت و پرهزینه است و هر کسی مهارت بالا رفتن از درخت را ندارد، امیدواریم که بتوانیم شرکت های مکانیزاسیون باغبانی ایجاد کنیم که بتوانند ادوات، دستگاه‌ها و ماشین‌آلات موردنیاز برای بحث گرده افشانی و برداشت خرما را به صورت مکانیزه انجام دهند و برداشت این محصول به صورت مکانیزه انجام شود.

رئیس جهاد کشاورزی گفت: از فارغ التحصیلان بخش کشاورزی و از سرمایه‌گذاران دعوت بعمل می آید، که وارد این چرخه تولید شود و با توجه به شرایط و سطح زیر کشت محصول خرما در منطقه و همچنین وضعیت وجود کارگر ماهر برای این کار که دارای توجیه اقتصادی نیز می‌باشد. به متقاضیان هر میزان تسهیلاتی که لازم داشته باشند در اختیارشان گذاشته میشود که بتوانیم شرکت مکانیزاسیونی را در بخش باغبانی ایجاد کنیم که تمامی باغات نخیلات شهرستان را پوشش دهد.

 

انتهای پیام/

 

اشتغالزایی در جیرفت همزمان با آغاز فصل برداشت خرما

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار