قائم مقامی:برگزاری مسابقات قهرمانی زنان جهان در ایران تاثیر گذار بوده است

ملی پوش شطرنج گفت: میزبانی مسابقات شطرنج قهرمانی جهان به سادگی به کشور ها داده نمی شود و تاثیر برگزاری این بازی ها در سال های آینده مشخص می شود.

تاثیر میزبانی مسابقات قهرمانی زنان جهان در سال های آینده مشخص می شوداحسان قائم مقامی در گفتگو با خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان،درباره سطح مسابقات بین المللی شطرنج آفتاب بیان کرد :نخستین دوره مسابقات بین المللی جام آفتاب با حضور تعداد زیادی از بازیکنان داخلی و شطرنج بازانی از 10 کشور برگزار شد که از لحاظ کیفی و کمی در سطح بسیار بالایی بودند  و رقابت نزدیکی بین بازیکنان برقرار بود. با وجود اینکه  نخستین دوره این رقابت ها بود شاهد میزبانی بسیار خوبی بودیم.

او ادامه داد :این مسابقات فرصت خوبی  را برای شطرنج بازان کشورمان ایجاد کرد  تا در سطح بین المللی با دیگر ورزشکاران رقابت کنند و شرایط حضور در رقابت های بزرگ را بدست آورند.

با یک اشتباه قهرمانی را از دست دادم

ملی پوش شطرنج ایران درباره عملکردش در مسابقات جام آفتاب گفت:از نتایجی که در این رقابت ها کسب کردم راضی هستم اما با یک بی دقتی مقام قهرمانی را از دست دادم . در بازی پایانی یک اشتباه باعث شد نتیجه را واگذار کنم و در جایگاه سوم این رقابت ها قرار گیرم .البته در 7 بازی دیگر نتایج خوبی گکسب کردم که در افزایش ریتینگم تاثیرگذار است.دیگر بازیکنان ایران هم عملکرد خوبی داشتند و نتایج قابل قبولی کسب کردند.

قائم مقامی درباره اینکه در سال های اخیر نتایج خوبی در شطرنج نگرفته است و این موضوع موجب انتقاداتی شده است، تصریح کرد: علت افت من در سال های اخیر دلایل زیادی دارد. مشغله کاری ام بسیار زیاد است و چون  مشغول به  تحصیل هستم نتواستم نتایج سال های گذشته را تکرا کنم. همچنین دغدغه های مالی برای آینده و تامین هزینه های سفر برای مسابقات مختلف باعث شد تا به فعالیت های غیر از شطرنج بپردازم.در محموع این مسائل باعث شد تا نتوانم در 13 سال اخیر تمام وقت برای این رشته زمان بگذارم و  جایگاهم در جدول شطرنج ایران از دست دادم.

او در ادامه  گفت : قبول دارم که در چند سال اخیر افت کردم اما با تمریناتی که داشتم به مرز آمادگی رسیدم و در چند مسابقه اخیر نتایج بسیار خوبی گرفتم.البته نمی خواهم افتم را توجیه کنم چون یک ورزشکار حرفه ای برای موفقیت در رشته مورد علاقه اش باید بهانه ها را کنار بگذارد.سطح شطرنج ایران رشد زیادی داشته است و شطرنج بازان مستعد و باکیفیتی به این رشته معرفی شدند. بازیکنانی در چند سال اخیر به این رشته آمدند که به سرعت رشد کردند و به سطح حرفه ای رسیدند.معتقدم اگر یک نفر چند سال پی درپی در جایگاه نخست جدول  یک رشته قرار داشته باشد نشان از ضعف سیستم آن رشته ورزشی دارد. 

قائم مقامی در پاسخ به این سوال که شطرنج ایران در 2 سال گذشته 7 استاد بزرگ داشته است، عنوان کرد : اکنون شطرنج ایران پویا شده و رقابت زیادی بین بازیکنان برقرار است. شطرنج از جمله رشته های مورد علاقه مردم بوده و فعالیت های خوبی در بخش پایه صورت گرفته است.  اردوهای شطرنج بازان افزایش داشته و همچنین هیئت های شطرنج نیز فعال تر شدند. میزبانی مسابقات مختلف بین المللی در رشد شطرنج کشورمان تاثیر زیادی داشته است.اعزام شطرنج بازان به مسابقات مختلف برون مرزی  باعث افزایش ریتینگ بین المللی آنها شده است .در حال حاضر این مسائل در کنار هم باعث شد تا شطرنج ایران در مسیر پیشرفت قرار بگیرد.

تیم شطرنج ایران جزء تیم های قدرتمند جهان است

قائم مقامی درباره اینکه تیم شطرنج برای کسب مدال در بازی های داخل سالن آسیا چقدر شانس دارد تصریح کرد:تیم شطرنج ایران جزء تیم های قدرتمند جهان است و تیم های بزرگ جهانی نمی توانند به راحتی مقابل تیم ایران پیروز شوند. در این مسابقات نیز تیم شطرنج هم در بخش انفرادی و هم در بخش تیمی شانس زیادی برای کسب مدال دارد . همچنین پرچمداری خادم الشریعه در این رقابت ها  بر افزایش روحیه بازیکنان تاثیر زیادی گذاشت.

او در پاسخ به این سوال که با وجود مشکلات بدهی شطرنج به فیده، میزبانی مسابقات شطرنج قهرمانی زنان جهان کار درستی بوده است گفت :به طور حتم میزبانی این رقابت ها کار خوبی بوده است و تاثیر برگزاری این مسابقات در کشورمان در سال های آینده مشخص می شود. مسابقات قهرمانی جهانی به سادگی به کشورها داده نمی شود. بدهی اندکی بابت برگزاری این مسابقات باقی مانده است که که مسئولان می توانند به فدراسیون کمک کنند تا پرداخت شود متاسفانه تاخیر در پرداخت این مطالبات باعث حاشیه های زیادی برای فدراسیون شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.