تیلرسون: روسیه استقلال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را زیر سوال می‌برد

وزیر خارجه آمریکا در ادعاهایی گفت روسیه هنجارهای جهانی از جمله استقلال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تضعیف کرده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپوتنیک، وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد روسیه مکررا اقداماتی انجام داده است که به طور موثر هنجارهای جهانی، از جمله استقلال آژانس بین‌‎المللی انرژی اتمی را تحت الشعاع قرار داده است.

رکس تیلرسون در شورای امنیت سازمان ملل گفت روسیه بارها در طی انجام اقداماتی، سعی در تضعیف هنجارهای جهانی، از جمله تضعیف استقلال آژانس بین‌‎المللی انرژی اتمی در انجام تحقیقات درباره برنامه‌های اتمی مخفیانه کشورها داشته است.

 تیلرسون گفت: «متاسفانه در سال‌های اخیر، روسیه دست به اقداماتی زده است که هنجارهای جهانی را تضعیف کرده و تلاش‌ها برای مسئول دانستن کشورها را بی‌ارزش کرده است. از نمونه‌های آن، می‌توان به نقض تعهدات روسیه در زمینه پیمان منع موشک‌های اتمی میان‌برد، نقض تعهداتی که پایان جنگ سرد را رقم زد، اقدام برای رها کردن دستاورد تلاش‌های بین‌المللی درباره امنیت هسته‌ای و نیز اقدام برای تحت الشعاع قرار دادن استقلال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تحقیقات این نهاد درباره برنامه‌های اتمی مخفیانه (کشورها) اشاره کرد.»

فرستاده روسیه در سازمان ملل در واکنش به این اظهارات تیلرسون گفت این‌ها ادعاهای جدیدی درباره روسیه است. وی گفت: «اینکه از زبان وزیر خارجه آمریکا بشنویم روسیه سعی در تضعیف عملکرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است غافلگیر کننده بود. البته این (ادعاها) برای ما جدید است.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نقشی کلیدی را در راستی‌آزمایی درباره پایبندی ایران به تعهدات خود در توافق هسته‌ای سال 2015 (برنامه جامع اقدام مشترک) بر عهده دارد که پس از سال‌ها کار دیپلماتیک سرانجام میان گروه 1+5 متشکل از آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان با ایران منعقد شد. این توافق تحریم‌های هسته‌ای ایران را در قبال ادامه برنامه هسته‌ای صلح آمیز تهران لغو می‌کند.

با این‌حال، دونالد ترامپ – رئیس جمهور آمریکا – در سخنرانی خود در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، توافق هسته‌ای ایران را «مایه شرمساری» آمریکا خواند. و همچنین گفت درباره این توافق تصمیمی اتخاذ کرده است؛ اما از اعلام این تصمیم خودداری کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال 1957 و در پاسخ به نگرانی‌ها و انتظارات مربوط به کشف و دیگر استفاده‌های فناوری هسته‌ای تاسیس شد. این نهاد به عنوان سازمان «اتم برای صلح» در سازمان ملل تاسیس شد و هدف آن همکاری با کشورهای عضو سازمان ملل متحد و دیگر شرکای آن به منطور ترویج فناوری‌های صلح آمیز، امن و ایمن هسته‌ای قرار داده شد.

 

انتهای پیام/

واشنگتن مسکو را به تضعیف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم کرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار